چرا مشکلات خواب ایجاد می شود؟

خط سلامت: مشکلات خواب فرد را در معرض برخی ناراحتی های جسمانی قرار می دهد.

چرا مشکلات خواب ایجاد می شود؟

چندین مطالعه نشان می‌دهد که کمبود خواب منجر به تغییر در عملکرد سیستم ایمنی بدن با افزایش خطر ابتلا به عفونت ریه (پنومونی) می‌شود علاوه بر این، کمبود خواب مزمن با افزایش خطر دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و مرگ و میر همراه است.

به گزارش خط سلامت، پژوهش ها نشان داده است افرادی که با مشکلات خواب مانند بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند، معمولا درهای جسمانی فراوانی را گزارش می دهند.

بی خوابی از رایج ترین مشکلات خواب است. منشا بی خوابی می تواند فیزیولوژیکی یا روانشناختی باشد. گاهی بی خوابی نتیجه مصرف داروهای خاص یا فاکتورهای محیطی مانند قرار گرفتن در معرض عوامل استرس برانگیز است.

بی خوابی  و درد

حساسیت به درد با مشکلات خواب ( مانند بی خوابی مزمن) ارتباط مستقیم دارد. محققان نروژی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند افراد مبتلا به بی خوابی که به طور متوسط به مدت یک ماه یا بیشتر در به خواب رفتن مشکل و بی خوابی دارند یا تداوم خواب آن ها دچار اختلال است ؛ بیشتر از سایرین به درد حساس شده و تحمل درد در آن ها کمتر است .

بی خوابی و مدیریت درد

تحقیقی که روی هزار و 400 فرد نروژی مبتلا به اختلالات خواب و بی خوابی انجام گرفت ، نشان داد ، 32 درصد از افراد قادر بودند ، به مدت 106 ثانیه دستان خود را در آب سرد قرار دهند بدون این که  احساس درد قابل توجهی را تجربه کنند. در حالی که 42 درصد از افراد که مبتلا به اختلال بی خوابی بودند ، احساس درد را زودتر تجربه کردند .

این تحقیق نشان داد ، افراد مبتلا به بی خوابی های مزمن  و سایر اختلالات خواب که معمولا بیش  از یک بار در هفته بی خوابی را تجربه می کنند ، 52 درصد بیشتر از افراد عادی است و این میزان در افرادی که یک یا دو بار در ماه در شروع خواب مشکل دارد یا بی خوابی را تجربه می کند به 24 درصد می رسد.

سن ، جنسیت و عوامل فیزیولوژیکی در مدیریت درد و دستیابی به الگوهای خواب سالم و مناسب نقش دارد. به طوری که در زنان مبتلا به مشکلات خواب، تحمل نسبت به درد بیشتر گزارش شده است.

از طرف دیگر پژوهشگران ترشح ناقل های شیمیایی مانند دوپامین را در تاثیر گذاری بی خوابی بر مدیریت درد مهم اعلام کردند.

درد؛ هشداری برای بیماری

به طور کلی احساس درد در بدن، علامت یک بیماری است و نباید بیشتر از سه ماه طول بکشد و مزمن شود. از طرف دیگر بررسی میزان ویتامین دی در تشخیص دردهای مفصلی موثر است و به کنترل آن کمک می کند چراکه کمبود ویتامین دی با دردهای استخوانی، مفصلی ارتباط دارد.

نباید فراموش کرد که علاوه بر مشکلات خواب، عوامل روانی دیگر مانند بیماری افسردگی نیز می تواند در ایجاد درد های مزمن در بدن تاثیر داشته باشد و آستانه تحمل درد را پایین  آورد.

 برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان