چرا خوردن کافئین باعث افزایش مدفوع می شود؟ / قهوه را سرد بخورید یا گرم؟

خط سلامت: قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث افزایش حرکات روده در افراد می شود. افرادی که از مشکلاتی مانند IBS رنج می برند حتی مشکلات شدیدتری نیز پیدا می کنند و احساس دفع مدفوع افزایش می یابد.

چرا خوردن کافئین باعث افزایش مدفوع می شود؟ / قهوه را سرد بخورید یا گرم؟

قهوه برای کسانی که مشکلات گوارشی نظیر اسهال دارند عاملی تشدید کننده برای روانی مدفوع به حساب می آید به همین دلیل باید مصرف خود را محدود کنند 

به گزارش خط سلامت قهوه بر دستگاه گوارش طی فرایندهایی تاثیراتی را به جا می گذارد که باعث منقبض شدن روده می شود.

قهوه و تاثیر آن بر دستگاه گوارش

قهوه با افزایش تولید گاسترین انقباضات روده را افزایش می دهد و موجب بروز مشکلاتی در گوارش می شود. یکی از عوامل اصلی که قهوه اغلب منجر به افزایش حرکات روده می شود، توانایی آن در تحریک تولید گاسترین است، هورمونی که مسئول تنظیم ترشح اسید معده و حرکت دستگاه گوارش است.

هنگامی که قهوه مصرف می کنید، باعث آزاد شدن گاسترین در معده می شود. گاسترین به نوبه خود عضلات دستگاه گوارش را وادار می کند تا با شدت بیشتری منقبض شوند و حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش سرعت می بخشد .

قهوه و خاصیت ملینی آن

قهوه مزایا و معایب خود را دارد و اگر باعث روانی مدفوع می شود باید علائم آن را بررسی کنید.  برخی از عوامل که پس از مصرف کافئین باعث ایجاد مدفوع می شوند عبارتند از:

انقباضات روده بزرگ

کافئین، جزء مهم قهوه، نیز نقش بسزایی در اثر ملین آن دارد. کافئین ترشح کاتکول آمین هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین را تحریک می کند که انتقال دهنده های عصبی هستند که انقباضات روده بزرگ را افزایش می دهند. به گفته متخصص، این انقباضات افزایش یافته محتویات روده بزرگ را با سرعت بیشتری به سمت راست روده هدایت می کند و در نتیجه میل به اجابت مزاج ایجاد می کند.

افزایش ترشح صفرا

یکی دیگر از دلایل موثر در اثر ملین قهوه، توانایی آن در تحریک ترشح صفرا است. قهوه دارای ترکیباتی است که باعث تولید کوله سیستوکینین (CCK) می شود، هورمونی که به کیسه صفرا سیگنال می دهد تا مایع صفرا را در روده کوچک آزاد کند. صفرا نقش حیاتی در هضم و جذب چربی ها دارد. ترشح بیشتر صفرا منجر به هضم سریعتر و انتقال غذا از طریق روده می شود و به طور بالقوه منجر به افزایش حرکات روده شود.

اسیدیته و تولید اسید معده

اسیدیته موجود در کافئین بر حرکات روده تأثیر می گذارد. قهوه اسیدی است و وقتی وارد معده می شود، تشکیل اسید معده را تحریک می کند. این افزایش اسیدیته در معده روند هضم را تسریع می کند و منجر به زمان انتقال سریعتر از طریق دستگاه گوارش می شود. اسیدیته تأثیر محرک مستقیمی بر پوشش معده و روده دارد و حرکات روده را تقویت می کند.

مهم است که توجه داشته باشید همه افراد تأثیر ملین قهوه را به درجات مختلف تجربه نمی کنند. در حالی که برخی از افراد ممکن است اثر ملین مشخصی را تجربه کنند، برخی دیگر پس از مصرف قهوه متوجه تغییر قابل توجهی در عادات روده نمی شوند. عوامل فردی مانند تحمل به کافئین، حساسیت به اجزای اسیدی قهوه و سلامت کلی دستگاه گوارش بر نحوه تأثیر قهوه بر حرکات روده تأثیر می گذارند.

جلوگیری از مشکلات گوارشی پس از مصرف قهوه

برای از بین بردن اثر ملین قهوه، می توانید انتخاب های هوشمندانه تری در مورد نوع و مقدار قهوه مصرفی خود داشته باشید. همچنین راه های زیر نیز کمک کننده هستند:

 مصرف قهوه  را محدود کنید

تعدیل مقدار قهوه مصرف شده در یک بار مصرف به کاهش اثر ملین آن کمک می کند. کاهش تدریجی میزان مصرف یا کاهش مصرف در طول روز مفید است.

 قهوه را با غذا بنوشید

مصرف قهوه در کنار یک وعده غذایی یا میان وعده به مقابله با اثرات محرک آن بر حرکات روده کمک می کند. وجود غذا در معده  جذب کافئین را کند می کند و به طور بالقوه تأثیر آن را بر تحرک دستگاه گوارش کاهش می دهد.

مصرف قهوه سرد یا کم اسید

قهوه سرد و انواع خاصی از قهوه کم اسید را انتخاب کنید. این قهوه ها روی معده اثرات  ملایم‌تری دارند و در مقایسه با قهوه دم‌شده معمولی کمتر باعث تحریک یا تولید بیش از حد اسید معده می شوند.

گزینه های جایگزین

بررسی نوشیدنی‌های جایگزین مانند انواع چای‌ یا جایگزین‌های بدون کافئین گزینه‌ای خوش طعم و بدون پتانسیل تحریک حرکات روده می باشد.

با اجرای این استراتژی‌ها، می‌توانید از قهوه خود لذت ببرید و در عین حال تأثیر آن بر حرکات روده را به حداقل برسانید، راحتی گوارشی و سلامت کلی را نیز ارتقا دهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان