علل نفخ شکم و راه های کاهش آن

خط سلامت: نفخ شکم احساسی ناخوشایند است که منجر به سفتی و تورم شکم می شود.

علل نفخ شکم و راه های کاهش آن

نفخ شکم ناشی از نحوه نادرست غذا خوردن، واکنش های غیر طبیعی به غذا یا برخی مشکلات پزشکی  است. نحوه تسکین نفخ شکم بستگی به عامل ایجاد آن دارد.

به گزارش خط سلامت نفخ شکم با برخی غذاها، نوشیدنی ها و همچنین عادات غذایی مرتبط است که باعث تجمع گاز در سیستم گوارشی می شود.

نفخ شکم با علائمی مانند: بیرون زدگی شکم، احساس سیری و سفت شدن معده همراه است.

نفخ و دلایل ایجاد آن

نفخ شکم چگونه ایجاد می شود؟ اگر فردی به طور منظم نفخ دارد، اولین کاری که باید انجام دهد این است که به عادات غذایی خود نگاهی بیندازد.

نفخ شکم تا زمانی که غذا در معده بیش از حد پر شده هضم شود یا گاز انباشته شده آزاد شود، ادامه خواهد داشت. این امر ساعت ها یا روزها طول می کشد. بیش از حد غذا خوردن و تند غذا خوردن باعث می شود هوای زیادی بلعیده شود که منجر به نفخ می شود.

آنچه خورده می شود یا نوشیده می شود، بر ایجاد نفخ تاثیر گذار است. آدامس و نوشابه های گازدار میزان هوایی را که بلعیده می شود افزایش می دهد. غذاهای پر فیبر باعث افزایش باکتری های سالم روده می شوند که اگر به خوردن آنها عادت نداشته باشند باعث نفخ می شوند. 

نفخ و حساسیت غذایی

حساسیت غذایی، عدم تحمل و آلرژی زمانی رخ می دهد که بدن قادر به پردازش مواد خاصی نباشد. هنگامی که غذاهای حاوی آن ماده مصرف می شود، در بدن یک واکنش ایمنی ایجاد می شود که علائمی ایجاد می کند اما تهدید کننده زندگی نیست.

مواد رایجی که حساسیت و عدم تحمل غذایی را تحریک می کنند، عبارتند از گلوتن، پروتئینی که  در گندم و سایر غلات یافت می شود و لاکتوز ( قند موجود در محصولات لبنی). ماده ای که به آن حساسیت دارید، باعث واکنش سیستم ایمنی می شود که منجر به علائمی از جمله نفخ می شود. تخم مرغ، شیر و یا سایر محصولات لبنی، بادام زمینی و آجیل درختی آلرژی های غذایی رایج هستند.

نفخ ناشی از بیماری

بعضی از بیماری ها باعث نفخ و سایر علائم گوارشی می شوند. از جمله یبوست، سلیاک و سندرم روده تحریک پذیر. نفخ همچنین ناشی از نوسانات هورمونی می باشد که در طول قاعدگی رخ می دهد.

راه کارهای جلوگیری از نفخ

برای جلوگیری از نفخ، باید آهسته غذا خورد. همچنین خوردن وعده‌ های غذایی کم و میان‌ وعده‌ های سالم نیز به کاهش نفخ شکم، کمک می کند.

برای کاهش نفخ لازم است غذاهای محرک از رژیم غذایی حذف شود و مصرف نوشیدنی های گازدار، آدامس محدود شود و از از مصرف الکل اجتناب شود.

نفخ همچنین می تواند علت پزشکی داشته باشد که نیاز به تشخیص و درمان دارد، از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، حساسیت های غذایی، عدم تحمل غذایی، آلرژی های غذایی و حتی نارسایی قلبی یا کبدی. اگر نفخ مکرر ادامه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان