کم خونی با کمبود این ویتامین رابطه دارد+ 9 علامت هشدار دهنده

خط سلامت: کم خونی مشکلی شایع در بین افراد به خصوص بانوان است که درصورت ادامه یافتن و شدید شدن به مشکلات جدی منجر می شود.

کم خونی با کمبود این ویتامین رابطه دارد+ 9 علامت هشدار دهنده

کم خونی یک اصطلاح عمومی برای داشتن گلبول های قرمز کمتر از حد طبیعی یا داشتن مقدار پایین غیر طبیعی هموگلوبین در هر گلبول قرمز است.

به گزارش خط سلامت کمبود ویتامین B12 یا B9 (که فولات نامیده می شود)  با کم خونی مرتبط است. کم خونی زمانی رخ می دهد که کمبود ویتامین B12 یا فولات باعث شود گلبول های قرمز بزرگ شوند و درست عمل نکنند. گلبول های قرمز با استفاده از هموگلوبین، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند.

 

کم خونی و کمبود  دو ویتامین 

ویتامین B12 و فولات چند عملکرد مهم از جمله حفظ سلامت سیستم عصبی را انجام می دهند. کمبود هر یک از این ویتامین ها طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد می کند، از جمله:

خستگی مفرط

کمبود انرژی

سوزن و سوزن شدن

زبان دردناک و قرمز

زخم های دهان

ضعف عضلانی

مشکلات بینایی

مشکلات روانی که از افسردگی یا اضطراب خفیف تا سردرگمی و زوال عقل متغیر است

مشکلات حافظه، درک و قضاوت

اگر فردی کمبود ویتامین B12 یا فولات داشته باشد، اما دچار کم خونی نباشد، برخی از مشکلات بالا رخ می دهد.

 

زمان مراجعه به پزشک 

اگر فکر می کنید کمبود ویتامین B12 یا فولات دارید به پزشک مراجعه کنید. این شرایط اغلب بر اساس علائم و نتایج آزمایش خون قابل تشخیص است. مهم است کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 یا فولات در اسرع وقت تشخیص داده و درمان شود. بسیاری از علائم با درمان بهبود می یابد اما برخی از مشکلات ناشی از این بیماری کاملا درمان نمی‌شود.

 

علل کمبود ویتامین B12 یا فولات

برخی از مشکلات زیر منجر به کمبود ویتامین B12 یا فولات می شود.

کم خونی خطرناک

وقتی سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم حمله می کند و از جذب ویتامین B12 غذاها جلوگیری می کند.

کمبود این ویتامین ها در رژیم غذایی

اگر فردی گیاهخوار باشد و مکمل های ویتامین B12 یا غذاهای غنی شده با ویتامین B12 مصرف نکند، دچار کمبود این دو ویتامین می شود.

دارو

 داروهای خاص، از جمله داروهای ضد تشنج بر میزان جذب این ویتامین‌ها تأثیر می گذارند. کمبود ویتامین B12 و کمبود فولات در افراد مسن شایع تر است و از هر 10 نفر 1 نفر در سنین 75 سال به بالا و 1 نفر از هر 20 نفر در سنین 65 تا 74 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین 

اکثر موارد کمبود ویتامین B12 و فولات را می توان به راحتی با تزریق یا مصرف قرص درمان کرد. مکمل های ویتامین B12 معمولاً در ابتدا به صورت تزریقی تجویز می شوند. سپساگر کمبود B12 به رژیم غذایی مربوط بود، به قرص B12 بین وعده های غذایی یا تزریق منظم نیاز خواهد بود. درمان تا زمانی که سطح ویتامین B12 بهبود یابد ادامه دارد و گاهی فرد تا پایان عمر به درمان نیاز دارد. قرص اسید فولیک برای بازگرداندن سطح فولات استفاده می شود و معمولاً باید به مدت 4 ماه مصرف شوند.

در برخی موارد، بهبود رژیم غذایی می تواند به درمان این بیماری و جلوگیری از عود آن کمک کند. ویتامین B12 در گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و غذاهای غنی شده یافت می شود. منابع خوب فولات شامل سبزیجات سبز رنگ مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و نخود فرنگی است.

 

عوارض کم خونی کمبود فولات یا ویتامین B12

عوارض کمبود ویتامین B12 یا فولات شامل موارد زیر است:

مشکلات سیستم عصبی

ناباروری موقت

شرایط قلبی

عوارض بارداری و نقایص مادرزادی

بزرگسالان مبتلا به کم خونی شدید در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستند.

برخی از عوارض با درمان مناسب بهبود می یابد اما برخی مشکلات سیستم عصبی، گاهی اوقات دائمی خواهند بود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان