چرا باید برنج را قبل از پختن خیس کرد؟ + مدت زمان طلایی خیس کردن برنج از زبان متخصصان

خط سلامت: غذاهایی که شاخص گلیسمی کمتری دارند کندتر هضم می شوند این ویژگی از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند و انرژی پایدار را فراهم می کند.

چرا باید برنج را قبل از پختن خیس کرد؟ + مدت زمان طلایی خیس کردن  برنج از زبان  متخصصان

توصیه می شود برنج را چهار ساعت خیس کنید تا از دست دادن مواد مغذی به حداقل برسد. 

به گزارش خط سلامت بعد از یک وعده غذای دلچسب با برنج احساس می کنید در حال افزایش وزن هستید؟ مصرف برنج خیس شده در آب برای چند ساعت قبل از پختن می تواند به رفع این مشکلات کمک کند، زیرا این امر بر شاخص گلیسمی (GI) و مشخصات کلی تغذیه آن تأثیر می گذارد.

خیساندن برنج 

خیساندن برنج در آب قبل از پختن می تواند اثرات مفیدی بر شاخص گلیسمی و مشخصات کلی تغذیه آن داشته باشد.

شاخص گلیسمی(GI) معیاری است که نشان می دهد کربوهیدرات های موجود در غذا چقدر سریع سطح قند خون را افزایش می دهند. غذاهای با شاخص گلیسمی(GI)  پایین تر هضم می شوند و منجر به افزایش تدریجی سطح قند خون و تامین انرژی پایدارتر می شود.

با خیس کردن برنج، به ویژه انواع با محتوای نشاسته بالاتر، تجزیه آنزیمی می تواند به کاهش شاخص گلیسمی(GI)  آن کمک کند و به طور بالقوه خطر افزایش قند خون را پس از مصرف کاهش دهد.

تجزیه آنزیمی چیست؟

وقتی برنج خیس می شود، تحت تجزیه آنزیمی قرار می گیرد، فرآیندی که در آن آنزیم های خاصی که به طور طبیعی در دانه های برنج وجود دارند، شروع به تجزیه کربوهیدرات های پیچیده به قندهای ساده تر می کنند. این فعالیت آنزیمی به هضم اولیه برنج کمک می کند و هضم و جذب مواد مغذی موجود در آن را برای بدن آسان تر می کند.

شستن کامل برنج خیس شده قبل از پختن به حذف نشاسته اضافی آزاد شده کمک می کند و در نتیجه برنج پخته شده نرم تر می شود. 

فواید سلامتی چیست؟

این ترکیبات می توانند جذب مواد مغذی را در بدن مهار کنند، بنابراین کاهش سطح آنها از طریق خیساندن می تواند جذب کلی مواد مغذی را از برنج بهبود بخشد.

برنج را بیش از چهار ساعت خیس نکنید زیرا برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول در آب ممکن است شروع به شسته شدن در آب کنند. این ممکن است منجر به کاهش محتوای کلی مواد مغذی شود.

برنج خیس‌شده را قبل از پختن کاملاً بشویید، زیرا به حذف نشاسته اضافی آزاد شده کمک می‌کند و در نتیجه برنج پخته‌شده‌ای نرم‌تر و بافت بهتری دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان