دانشمندان علت گیاهخوار شدن را کشف کردند

خط سلامت: برخی افراد رژیم گیاهخواری دارند. در این رژیم افراد از خوردن گوشت و تمام فراورده های حیوانی خودداری می کنند. رژیم گیاهخواری و عدم مصرف گوشت فوایدی برای بدن انسان دارد.

دانشمندان علت گیاهخوار شدن را کشف کردند

مردم به دلایل مختلف - از اخلاقی و مذهبی گرفته تا مزایای بالقوه سلامتی و محیطی - انگیزه دارند که رژیم گیاهخواری را امتحان کنند. اما بسیاری از مردم با سختی به آن پایبند هستند.

به گزارش خط سلامت محققان در حال پژوهش هستند که چه عواملی روی گیاهخوار شدن افراد تاثیر گذار است. یکی از این عوامل ژن ها هستند.

تاثیر ژن بر گیاهخواری

دکتر نبیل یاسین از دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ می گوید: «بسیاری از افرادی که می خواهند گیاهخوار شوند، نمی توانند. او می‌گوید: می‌خواستیم بدانیم که آیا ژنتیک بخشی از این دلیل است یا خیر.

یاسین و همکارانش DNA حدود 330000 نفر را با استفاده از داده های ابتکار UK Biobank مقایسه کردند . این مطالعه شامل 5324 گیاهخوار بود که حداقل به مدت یک سال گوشت حیوانی یا محصولات مشتق شده از گوشت حیوانات را نخورده بودند.

آنها 34 ژن را پیدا کردند که در پایبندی به رژیم گیاهخواری سختگیرانه نقش دارد. آنها 3 ژن را شناسایی کردند که ارتباط محکم تری با این صفت دارند.

یاسین می گوید: آنچه می توانیم بگوییم این است که این ژن ها با گیاهخواری ارتباط دارند. شاید گیاه‌خواران انواع مختلفی از این ژن‌ ها را داشته باشند که آنها را قادر می‌سازد رژیم‌ های گیاهخواری سخت‌ گیرانه‌ ای را دنبال کنند. این مطالعه در PLOS ONE، یک مجله علمی با داوری همتا منتشر شده است.

رمزگشایی از نقش ژنتیکی معمایی آسان برای حل نیست. انسان ها هزاران ژن دارند و میلیون ها تنوع کوچک در بلوک های سازنده DNA وجود دارد که به عنوان پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی (SNPs) شناخته می شوند که در آنها تفاوت هایی بین افراد وجود دارد.

مطالعه ژنومی

یاسین و همکارانش برای شناسایی SNPهایی که از نظر آماری با ویژگی خاص پیروی از رژیم گیاهخواری مرتبط هستند، یک مطالعه ارتباط ژنومی را انجام دادند .

یاسین توضیح می‌دهد: به دنبال نشانگرهایی در ژنوم هستید، اساساً سعی می‌کنید ببینید آیا یک صفت خاص با منطقه خاصی از ژنوم ردیابی می‌شود یا خیر. وقتی آنها SNP مرتبط با گیاهخواری را پیدا کردند، به دنبال یافتن ژن های اطراف آن در همان ناحیه بودند.

نویسندگان می گویند از سه ژنی که به شدت با گیاهخواری مرتبط هستند، دو مورد از آنها (معروف به NPC1 و RMC1) عملکردهای مهمی در متابولیسم چربی یا چربی دارند. این مطالعه دقیقاً پاسخ نمی دهد که چگونه تفاوت های ژنتیکی موجب گیاهخواری می شود یا بر آنها تأثیر می گذارد، اما دکتر یاسین ایده هایی دارد.

او می گوید: یک فرضیه – که حدس و گمان است – این است که یک ماده مغذی لیپیدی یا مواد مغذی در گوشت وجود دارد که برخی افراد به آن نیاز دارند و برخی دیگر به آن نیاز ندارند.

عوامل زیادی بر آنچه می خوریم تأثیر می گذارند، همه چیز از ترجیحات ذائقه ما گرفته تا بودجه و فرهنگ ما.

یاسین می گوید: بنابراین، این ایده که انتخاب غذا نیز تحت تأثیر ژنتیک است، تعجب آور نیست. اما این فقط اولین قدم است. برای تعیین اینکه کدام ژن حیاتی است، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 او می گوید: قومیت یک عامل مخدوش کننده است. برای مثال، اگر این مطالعه شامل افرادی از هند می‌شد، جایی که گیاه‌خواری در آن‌ها رایج‌تر است، ژن‌ها یا SNP‌هایی دیده می شود که به جای گیاهخوار بودن با هندی بودن مرتبط هستند.

فواید گیاهخواری

کریستوفر گاردنر، دانشمند علوم غذایی در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: این ایده که برخی افراد به دلیل استعداد ژنتیکی پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری برایشان آسان تر است، جالب است و اشاره می کند مردم برای دیدن فواید نیازی به گیاهخواری کامل ندارند.

او به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد تأثیرات آن بر سلامت انسان قابل توجه خواهد بود، حتی اگر مردم فقط میزان گوشتی را که در هفته می‌خورند کاهش دهند.

گاردنر می‌گوید: کاهش گوشت از مصرف روزانه تاثیرات مثبتی دارد و نیاز به حدف کامل آن نیست.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان