این ویژگی استرس را کاهش می دهد

شکرگزاری و تشکر کردن بیشتر از دریافت هدیه و رسیدن به خواسته ها بر سلامت روان و رسیدن به آرامش موثر است . شکرگزاری و تشکر کردن سودمندتر از آن چیزی است که معمولاً تصور می کنیم.

این ویژگی استرس را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار خط سلامت در یک مطالعه از آزمودنی‌ها خواسته شد یادداشتی برای تشکر بنویسند و سپس حدس بزنند دریافت‌کننده چقدر خوشحال می‌شود .نتایج این مطالعه نشان داد آزمودنی ها ،میزان خوشحالی دریافت کننده هدیه را کمتر از حد واقعی برآورد می کردند.مطالعه دیگری فواید نوشتن یادداشت های شکرگزاری را ارزیابی کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که نوشتن حداقل سه یادداشت در هفته ، باعث بهبود رضایت از زندگی، افزایش شادی ، کاهش علائم افسردگی و کاهش استرس می شود.

داستان معروف شکرگزاری

در حالی که تحقیقات در زمینه شکرگزاری نسبتاً جدید است، داستان رابینسون کروزوئه که اغلب به عنوان اولین رمان منتشر شده به زبان انگلیسی شناخته می شود یک نمونه قدیمی است که بخوبی تاثیر شکرگزاری را در سلامت روان و افزایش تحمل سختی ها نشان می دهد. در این داستان کروزوئه، به تنهایی در جزیره‌ای ناشناخته و دور افتاده، بدون علامتی برای نجات قرار می گیرد. برای کروزوئه، چیزهای زیادی برای غصه خوردن و ناراحتی وجود اما او به جای تسلیم شدن در برابر ناامیدی، فهرستی برای شکرگزاری تهیه می کند؛از جمله اینکه او تنها بازمانده کشتی غرق شده است و توانسته است خیلی از چیزها را از کشتی نجات دهد. شاهکار دفو، که اغلب به عنوان یکی از بزرگترین رمان های جهان شناخته می شود، تصویری از شکرگزاری و قدردانی را در عمل نشان می دهد. چیزی که در روان شناسی مثبت گرا به آن تاکید می شود. به بیان ساده،تمرکز بر چیزهایی که می‌توانیم به خاطر آنها سپاسگزاری کنیم، بسیار مفیدتر از چیزهایی است که ما را به سمت رنج و ناامیدی می کشاند.

فواید شکرگزاری

وقتی روی چیزهای ناراحت کننده ، مانند روابط ناموفق، اختلافات خانوادگی و شکست در شغل و امور مالی تمرکز می کنیم، بیشتر ناراحت می شویم. برعکس، وقتی روی چیزهایی تمرکز می‌کنیم که برای شان شکرگزار هستیم ،احساس خوشبختی و شادی بیشتری را تجربه می کنیم.

شواهد زیادی وجود دارد که یکی از بهترین عادات برای ارتقای سلامت روان و جسم ،شمردن نعمت ها ،تمرکز روی آن ها و شکرگزاری بخاطر آن ها است.مطالعات علمی اخیر از فواید شکرگزاری و قدردانی حمایت می کند. افرادی که به طور منظم تمرین های شکرگزاری ، مانند تهیه لیستی از نعمت ها و شکرگزاری برای آن ها را انجام میدهند،رضایت بیشتری از روابط خود دراند و علائم کمتر بیماری جسمی را نشان می دهند. مزایای شکرگزاری فقط روانی و جسمی نیست ،بلکه ممکن است موارد اخلاقی را در بربگیرد به عنوان مثال که کسانی که شکرگزاری می کنند؛ زندگی خود را کمتر مادی گرایانه می بینند و حسادت کمتری را تجربه می کنند.

چرا قدردانی خوب است

دلایل زیادی برای شکرگزاری وجود دارد. یکی از آن ها این است که که ابراز شکرگزاری و قدردانی ، دیگران را تشویق می‌کند تا به سخاوتمندی ادامه دهند، در نتیجه چرخه مهربانی و بخشندگی را در روابط رشد می‌کند. هنگامی که مردم نسبت به کاری که شخص دیگری برای آنها انجام داده است احساس خوبی داشته باشند ، توجه شان به انسانیت جلب می شود و او را سرمشق قرار می دهند و تلاش کنند تا خودشان افراد بهتری شوند. بعلاوه قدردانی همچنین باعث تقویت ارتباط با دیگران می شود. به طور کلی، جامعه‌ای که در آن افراد از یکدیگر شکرگزاری و قدردانی می‌کنند جای بهتری برای زندگی خواهد بود.

تمرین شکرگزاری

با نوشتن یک یادداشت تشکر یا ابراز شکرگزاری و قدردانی شفاهی بخاطر نعمت هایی که دارید،دعا برای سلامتی و خوشبختی افراد دیگر و تلاش در جهت انجام کارهای خیر بدون اینکه صرفا به دنبال پاداش باشید شما می تواند احساس شکرگزاری و قدردانی را در خود تقویت کنید.

برخی از مردم نه به خاطر کارهایی که دیگران برای شان انجام داده اند، بلکه به خاطر فرصت هایی که برای کمک به دیگران داشتند سپاسگزار هستند. شکرگزاری و قدردانی راهی کم هزینه و ساده در جهت افزایش سلامت روان است که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد. رای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان