این نور عامل بی خوابی است / کارشناسان می گویند نور در شب با دیابت مرتبط است

خط سلامت: خواب بی کیفیت منجر به کاهش عملکرد فرد می شود. عوامل محیطی مانند نور زیاد، احتمال بروز مشکلات خواب و بیماری های جسمانی مانند دیابت را افزایش می دهد.

این نور عامل بی خوابی است / کارشناسان می گویند نور در شب با دیابت مرتبط است

خواب بی کیفیت فرد را در معرض ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامت روان قرار می دهد. به گزارش خط سلامت مطالعات نشان داده است قرار گرفتن در معرض نور منجر به خواب بی کیفیت می شود و احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. 

خواب بی کیفیت و علل آن

خواب بی کیفیت یا خوابی که انرژی لازم برای فعالیت های روزمره را فراهم نمی کند، به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. برخی علل خواب بی کیفیت عبارت است از:

خواب بی کیفیت برخی اوقات نتیجه این است که فرد در معرض نور قرار دارد. بر اساس مطالعه ای روی 100 هزار بزرگسال چینی خوابیدن در اتاقی که در معرض نور مصنوعی بیرونی در شب قرار دارد، خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. بر اساس این مطالعه افرادی که در مناطقی از چین با نور مصنوعی زیاد در شب زندگی می کردند، حدود 28 درصد بیشتر از افرادی که در مناطق کم آلودگی زندگی می کردند، در معرض ابتلا به دیابت بودند. 

دکتر فیلیس زی، مدیر مرکز طب شبانه روزی و خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، گفت: «این مطالعه تحقیقات قبلی در مورد اثرات مضر نور در شب بر عملکرد متابولیک و خطر ابتلا به دیابت را تأیید می کند».

تاثیر نور بر سلامتی در شب

تحقیقات قبلی ارتباط بین نور مصنوعی در شب و افزایش وزن و چاقی، اختلال در عملکرد متابولیک، ترشح انسولین و ایجاد دیابت و عوامل خطر قلبی عروقی را نشان داده است.

خوابیدن تنها برای یک شب با نور کم در کنار تلویزیون با صدای خاموش، قند خون و ضربان قلب جوانان را افزایش می دهد. در مطالعات قبلی نشان داده شده است که افزایش ضربان قلب در شب یک عامل خطر برای بیماری قلبی در آینده و مرگ زودرس است، در حالی که سطح قند خون بالاتر نشانه مقاومت به انسولین است که در نهایت می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.

دکتر گرت نای، مدرس ارشد فیزیولوژی در دانشگاه چستر در بریتانیا، گفت: خواب سالم در پیشگیری از ابتلا به دیابت بسیار مهم است. مطالعات نشان داده‌اند که الگوهای خواب ناسازگار با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. تجزیه و تحلیل نشان داد قرار گرفتن مزمن در معرض آلودگی نوری در شب، سطح گلوکز خون را افزایش می دهد و منجر به افزایش خطر مقاومت به انسولین و دیابت می شود.

راه های جلوگیری از نور

استراتژی های کاهش سطح نور در شب شامل قرار دادن تخت خود دور از پنجره ها و استفاده از سایه بان های محافظ نور است. اگر سطح کم نور ادامه داشت، از ماسک خواب برای محافظت از چشمان خود استفاده کنید.

از نوع نوری که در اتاق خواب خود دارید آگاه باشید و هرگونه نور در طیف آبی را ممنوع کنید، مانند نورهایی که از دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ ها ساطع می شود. نور آبی محرک ترین نوع نور است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان