سروتونین عامل 9 بیماری روانی است / به کدام یک مبتلا هستید؟

خط سلامت: سروتونین یک نوروترنسمیتر است که نقش موثری بر عملکرد روانی و جسمانی دارد و در صورتی که ترشح آن کاهش یابد، فرد با نشانه های افسردگی و اضطراب مواجه می شود به سروتونین هورمون شادی هم می گویند.

سروتونین عامل 9 بیماری روانی است / به کدام یک مبتلا هستید؟

  سروتونین یا هورمون شادی در بدن وقتی کاهش می یابد باعث می شود که فرد نشانه های جسمانی مختلفی را بروز دهد.

سروتونین و مشکلات جسمانی

متخصصان بر اساس پژوهش های صورت گرفته می گویند: افرادی که با کاهش هورمون شادی یا سروتونین مواجه هستند، با پنج نشانه جسمانی رو به رو می شوند. در زیر به بررسی این نشانه ها می پردازیم.

سروتونین و خستگی

به گزارش خط سلامت کاهش سروتونین یا هورمون شادی در بدن فرد را دچار احساس خستگی مفرط و ضعف عضلانی می کند. این افراد علاوه بر اینکه از انرژی کافی برخوردار نیستند، زودتر از افراد دیگر سرماخورده و دیرتر بهبود پیدا می کنند.

سروتونین و دردهای گوارشی

به گزارش خط سلامت کاهش سروتونین یا هورمون شادی تاثیر مستقیمی بر سیستم گوارشی دارد افرادی که دچار کاهش سروتونین هستند اغلب دچار کاهش انقباضات عضلانی می شوند زیرا کاهش سروتونین یا هورمون شادی روی میزان کلسیم جذب شده تاثیر می گذارد بنابراین این افراد دچار کندی و سنگینی در سیستم گوارش خواهند بود. همچنین کاهش سروتونین یا هورمون شادی باعث می شود که عملکرد روده ها دچار اختلال شود و فرد به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشد.

سروتونین و تغییر مزه

به گزارش خط سلامت اگر فردی تمایل به غذاهای شور پیدا کرده است، در واقع بدنش با کاهش سروتونین یا هورمون شادی بدن مواجه است و بد اخلاقی های زیاد در کنار علائم گفته شده در بالا همه چراغ خطر هایی هستند که از کاهش سروتونین در بدن خبر می دهد.

سروتونین و مشکلات روحی

علاوه بر مشکلات جسمانی گفته شده، کاهش سروتونین یا هورمون شادی بر روان افراد تاثیرات منفی متعددی را بر جا خواهد گذاشت.

سروتونین و خواب

ریتم خواب در افرادی که با کاهش سروتونین یا هورمون شادی مواجه هستند به هم می ریزد. این افراد بیشتر ترجیح می دهند روز ها در خواب و شب ها بیدار باشند. این مساله در افراد مبتلا به افسردگی نیز دیده می شود یعنی افراد افسرده دچار تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن شان به خاطر کاهش ترشح سروتونین شده اند.

سروتونین و افسردگی

وقتی افراد به افسردگی مبتلا می شوند با نشانه های بی لذتی، کاهش شادمانی و تغییراتی در خلق و خو رو به رو هستند. بین افسردگی و سروتونین یا هورمون شادی در پژوهش های صورت گرفته رابطه مستقیمی وجود دارد که در افسردگی های شدید با تجویز دارو جبران می شود.

سروتونین و اضطراب

افرادی که با کاهش سروتونین یا هورمون شادی مواجه هستند از احساس درد و اضطراب و آشفتگی رنج می برند. پژوهشگران معتقدند اضطراب با کاهش سروتونین مرتبط است بنابراین در مواردی که فرد مضطرب است کمبود سروتونین باید مورد بررسی قرار گیرد.

سروتونین و حافظه

خستگی های روحی و روانی و کاهش تمرکز و یادگیری با سروتونین یا هورمون شادی مرتبط است. افراد افسرده نیز معمولا از کمبود تمرکز رنج می برند و گاهی می گویند ناچارند یک کار را چند بار انجام دهند و هر بار نیز از توجه کافی برخوردار نیستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان