آخرین فرمول رژیم غذایی متخصصان برای سلامت روان در سالمندی و پیری

خط سلامت: جمعیت جهان به سرعت در حال پیر شدن است و به موازات آن، موارد افسردگی در اواخر عمر نیز افزایش یافته است. افسردگی در دوران پیری با علائمی مانند احساس غم و اندوه، فقدان لذت، افت شناختی، کاهش فعالیت و تغییراتی در الگوهای خواب و اشتها همراه است. این علائم اغلب به دلیل تغییرات عصبی مرتبط با افزایش سن ایجاد می شوند.

آخرین فرمول رژیم غذایی متخصصان برای سلامت روان در سالمندی و پیری

با توجه به اهمیت حفظ سلامت روان در افراد مسن ، تحقیقات زیادی برای یافتن راه هایی برای پیشگیری از افسردگی در اواخر عمر انجام شده است.

به گزارش خط سلامت شواهد نشان می دهد رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در محافظت از سلامت روان در دوران پیری داشته باشد.

خوردن میوه و کاهش احتمال افسردگی در دوران پیری

مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی Yong Loo Lin دانشگاه ملی سنگاپور (NUS Medicine) انجام شد، به بررسی تاثیر مصرف میوه در دوران میانسالی بر سلامت روان در اواخر عمر پرداخت. این مطالعه شامل بیش از 13000 شرکت کننده در مطالعه سلامت چینی سنگاپور بود که به مدت 20 سال مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که در دوران میانسالی میوه بیشتری مصرف می کردند، در اواخر عمر کمتر به علائم افسردگی مبتلا می شدند. این ارتباط به خصوص برای افرادی که روزانه 3 یا بیشتر وعده میوه مصرف می کردند، قوی تر بود. آنها 21 درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی در اواخر عمر قرار داشتند.

مهم ترین میوه ها برای پیشگیری از افسردگی

14 نوع میوه که در این مطالعه بررسی شد عبارتند از: پرتقال، نارنگی، موز، پاپایا، هندوانه، سیب و خربزه عسلی. محققان بر این باورند که فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالای این میوه ها، مانند ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها، ممکن است نقش مهمی در این موضوع داشته باشد.

این مواد می توانند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از فرآیندهای التهابی که با افسردگی مرتبط هستند، جلوگیری کنند. در مقابل، هیچ ارتباطی بین مصرف سبزیجات و کاهش خطر افسردگی در این مطالعه مشاهده نشد.

این یافته ها که در مجله "تغذیه، سلامت و پیری" منتشر شده است، نشان می دهد مصرف کافی میوه می تواند به کاهش علائم افسردگی در دوران پیری کمک کند.

پروفسور Koh Woon Puay، محقق ارشد این مطالعه، می گوید: مطالعه ما نشان می دهد که مصرف میوه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر افسردگی در دوران پیری بسیار مهم است. شرکت کنندگان در مطالعه ما که 3 وعده یا بیشتر میوه در روز مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در روز میوه می خوردند، 21 درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی در اواخر عمر قرار داشتند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان