سلامت روان چه تفاوتی با قدرت ذهنی دارد؟

خط سلامت: آیا سلامت روان و قدرت روانی یکسان است؟ هنگامی که صحبت از سلامت روان در مقابل قدرت روانی می شود، این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، حتی اگر آنها به معنای چیزهای متفاوتی باشند .

سلامت روان چه تفاوتی با قدرت ذهنی دارد؟

سلامت روان به سلامت کلی ذهنی و عاطفی مربوط می شود، در حالی که قدرت ذهنی با توانایی تحمل ناراحتی و انجام اقدامات سازنده و شجاعانه ارتباط دارد.

به گزارش  خط سلامت قدرت ذهنی و سلامت روانی گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما با هم تفاوت دارند.

 بسیاری از فرهنگ های لغت، سلامت روان را "فقدان بیماری روانی" می دانند، اما نداشتن افسردگی، اضطراب یا بیماری به معنای قدرت ذهنی نیست.

درحقیقت حتی اگر با یک مسئله بهداشت روان روبرو هستید ،ممکن است از نظر ذهنی هنوز قوی باشید. قدرت ذهنی توانایی برای تفکر، احساس و عملکرد به بهترین شکل است.

قدرت ذهنی؟ سلامت روان؟

تفاوت بین قدرت ذهنی و سلامت روان هنگامی آسان تر می شود که آن را با تفاوت بین سلامت جسمی و قدرت جسمی مقایسه کنید. عضلات بزرگتر می تواند سلامت جسمی شما را بهبود بخشد.

با این حال عضلات بزرگ تضمین می کنند که شما هرگز با یک مشکل بهداشت جسمی مانند کلسترول بالا روبرو نخواهید شد و اگرچه مسئله سلامتی ممکن است رفتن به باشگاه و تمرین را کمی دشوارتر کند ، شما هنوز هم می توانید انتخاب کنید که حتی در صورت داشتن یک مشکل بهداشت جسمی ، از نظر جسمی تقویت شوید.

تمریناتی که باعث ایجاد قدرت ذهنی می شوند، سلامت روانی شما را نیز بهبود می بخشند. و سلامت روانی بهتر، رشد ذهنی را آسان تر می کند.

قدرت ذهنی

توانایی کنار آمدن با احساسات منفی به روشی سالم

درک احساسات خود را

دانستن اینکه چه زمانی باید با احساسات خود درگیر شوید و چه زمانی یک قدم به عقب برگردید.

سلامت روان

وجود یا عدم وجود یک مسئله بهداشت روان

حالت کلی سلامتی ذهنی 

سه راه افزایش قدرت ذهنی

قدرت ذهنی شامل ارتقاء سه بخش می شود:

تفکر: یعنی توانایی تفکر واقع بینانه داشتن و به این معنا است که چگونه می توان افکار غیر منطقی را شناخت و گفتگوی درونی واقعی تری را جایگزین آنها کرد.

همچنین با خود با مهربانی صحبت کردن را شامل می شود. بنابراین وقتی وسوسه می شوید بیش از حد نسبت به خود انتقاد کنید ، قدرت ذهنی به شما امکان می دهد با دلسوزی به خود پاسخ دهید.

احساس: قدرت ذهنی شامل سرکوب احساسات یا انکار درد نیست. درعوض، تأیید احساس است. گاهی اوقات به معنای پذیرش احساسات ناخوشایند یا حتی آرامش خود قبل از گفتگویی سخت است.

انجام دادن: قدرت ذهنی به معنای تمرین حتی در هنگام خستگی است یا به معنای مراقبت از خود می باشد، قدرت ذهنی اطمینان از خوب بودن رفتارها است.

روشی که فکر می کنید بر احساس شما تأثیر می گذارد بر نحوه رفتار و تفکر شما نیز تأثیر می گذارد. یعنی بین ذهن و بدن ارتباط وجود دارد و افکار ، احساسات و رفتارهای ما را به هم پیوند می دهد. در درمان شناختی رفتاری (CBT) ، این به عنوان "سه گانه شناختی" شناخته می شود.

چگونه قدرت ذهنی بسازیم

خوشبختانه همه توانایی ایجاد قدرت ذهنی را دارند. رشد عضلات ذهنی بزرگتر به ورزش نیاز دارد - درست مانند رشد عضلات بزرگتر جسمی. ایجاد قدرت ذهنی ممکن است به نوبه خود سلامت روان را نیز بهبود ببخشد.

در حالی که تمرینات زیادی وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد قدرت ذهنی کمک کند، در اینجا چند تمرین ساده برای ایجاد قدرت ذهنی پیش روی شما است.

تمرینات شناختی

تمرینات شناختی آن دسته از راهکارهایی هستند که کمک می کنند، متفاوت فکر کنید که می تواند شامل هر تمرینی باشد که کمک می کند، مثبت بیندیشید ، افکار منفی را از نو تنظیم و ذهنیت واقع بینانه تری ایجاد کنید.

از قدردانی بنویسید: سپاسگزاری راهی عالی برای فعال کردن و تقویت افکار و احساسات مثبت هستند.

مثل یک دوست معتمد با خود صحبت کنید: مردم اغلب نسبت به دوستان شان منعطف ترند. بنابراین ، سعی کنید همان دلسوزی را که نسبت به یکی از عزیزان تان دارید، به خود نشان دهید.

برعکس بحث کنید: در لحظاتی که مطمئن هستید همه چیز اشتباه پیش رود، به همه مواردی که می توانند درست باشند فکر کنید.

ورزش های احساسی

تمرینات احساسی باعث افزایش آگاهی از خود در مورد وضعیت عاطفی می شود.

به احساسات خود برچسب بزنید: توجه به احساسات می تواند کمک کند تا از آنها فاصله بگیرید که کمک می کند منطقی تر فکر کنید و دیدگاه بهتری در مورد مشکلات یا احساساتی که با آنها روبرو هستید ، داشته باشید.

برای کنار آمدن با احساسات ناراحت کننده از مهارت های سالم کنار آمدن استفاده کنید: به جای اینکه فقط روی احساسات منفی تمرکز کنید ، می توانید قدم بزنید ، برای خودتان یک سخنرانی کنید یا کتابی را که دوست دارید بخوانید.

این تلاشی برای اجتناب یا نادیده گرفتن احساسات شما نیست ، اما می تواند به کاهش برخی از احساسات دردناک کمک کنند.

نفس عمیق بکشید: تمرینات تنفس عمیق می تواند به کاهش اضطراب و کاهش تنش از بدن و ذهن کمک کند.

تمرینات رفتاری

تمرینات رفتاری کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و در اوج عملکرد تان قرار گیرید. برخی از نمونه های تمرینات رفتاری عبارتند از:

آزمایش های رفتاری را انجام دهید: آزمایش های رفتاری به به چالش کشیدن افکار غیر مفید و محدودکننده خود کمک می کنند.

فعالیت های مثبت را برنامه ریزی کنید: که به بهزیستی ذهنی کمک می کند تا وقت خود را برای چیزهایی که باعث شادی می شوند اختصاص دهید. قبل از خواب حمام کنید یا یک غذای خوب برای خود بپزید.

مشغول سرگرمی ها شوید: سرگرمی ها ذهن را درگیر کاری می کند که دوست دارید انجام دهید. چه عکس گرفتن و چه پختن و ... سرگرمی ها می توانند نوعی موفقیت را به وجود آورند که می تواند به شما در داشتن احساس خوبی نسبت به خود کمک کند.

اهمیت سرگرمی ها برای کاهش استرس

بسیاری از افراد قدرت ذهنی را اشتباه درک می کنند. آنها فکر می کنند قوی بودن به معنای گریه نکردن در فیلم های غم انگیز یا تأیید نکردن احساس آسیب دیده است.

اما تجربه و ابراز احساسات طبیعی انسان قدرت بیشتری نسبت به سرکوب آنها دارد. بنابراین ، باور نکنید که نشان دادن احساسات به معنای ضعف است.

بنابراین قدرت ذهنی در افراد قویبه معنی آن نیست که آنها از هیچکسی کمک نمی خواهند و همه پاسخ ها را در اختیار دارند.

اگر می خواهید بدانید که چگونه قدرت ذهنی بیشتری ایجاد کنید ، به دنبال کمک باشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان