در مرداب این 6 ضلعی نیفتید!

خط سلامت : سلامت روان شامل رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی ما می شود و بر نحوه تفکر، احساس و عمل ما تأثیر می گذارد.

در مرداب این 6 ضلعی نیفتید!

سلامت روان  به تعیین چگونگی مدیریت استرس، ارتباط با دیگران و انتخاب های سالم کمک می کند. به گزارش خط سلامت سلامت روان در هر مرحله از زندگی کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی مهم است. سلامت روان جز مهم ترین مسائل در زندگی افراد است.

سلامت روان بر سلامت جسم تاثیر گذاشته و با کهولت سن موجب جلوگیری از خیلی بیماری های روانی و جسمی می شود.

سلامت روان با ورزش

یکی از راه های داشتن سلامت روان، ورزش است. ورزش کردن با بهبود روحیه تاثیرات چشم گیری بر سلامت روان و جسم افراد می گذارد.

تاثیر ورزش بر سلامت روانی اتفاقی است که با استمرار به وقوع می‌ پیوندد. روزانه ۳۰ دقیقه ورزش حداقل میزان پیشنهادی جامعه پزشکان می‌ باشد.

یکی از مباحث مهم، ترکیب رژیم غذایی سالم با فعالیت ورزشی برای حداکثر تاثیر گذاری است. بهتر است هنگام ورزش تلاش شود تا مسائلی که ذهن را درگیر می‌ کنند، از ذهن دور شود.

تمرین تفکر به مسائل انگیزشی و خوشایند تاثیر ورزش بر سلامت روانی را به طور محسوسی افزایش می دهد.

علاوه بر تاثیر ورزش بر سلامت روانی، تاثیر آن در درمان برخی بیماری‌ های مزمن روانی مثل اضطراب و افسردگی و کاهش برخی علائم بیماری اسکیزوفرینی ثابت شده است. 

سلامت روانی و اهمیت آن

بهداشت روان دانش و هنری است که به افراد کمک می‌ کند تا با ایجاد روش‌ هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی، با محیط خود سازگاری داشته و راه‌ حل‌ های مطلوب‌‌ تری را برای حل مشکلات انتخاب نمایند. حفظ سلامت روانی مانند سلامت جسم اهمیت ویژه‌ ای دارد.

افراد دارای سلامت روانی با ویژگی‌ های مشخصی شناخته می‌ شوند، این افراد احساس آرامش، امنیت و کفایت می ‌کنند، افراد کوشا در حفظ سلامت روانی، توانایی‌ های خود را در حد واقعی، ارزیابی می ‌کنند و عزت نفس قابل قبولی دارند، این افراد به خود احترام می ‌گذارند و کمبود‌های خود را می‌ پذیرند.

افراد با سلامت روانی به حقوق دیگران احترام می‌ گذارند و دیگران را دوست دارند و احترام و دوستی دیگران را نیز جلب می کنند، این افراد نیاز‌های زندگی خود را برآورده می سازند و برای سختی ‌های زندگی خود، راه حل پیدا می ‌کنند.

از دیگر ویژگی ‌های افراد با سلامت روانی این است که قادرند مسئولیت‌ های روزمره خود را با انتخاب اهداف معقول پیش ببرند و طوری تحت تاثیر عواطف قرار نمی ‌گیرند که آشفته شوند. عوامل مختلفی بر سلامت روان تأثیر دارند که یکی از مهم ترین این عوامل استرس یا فشار روانی است. 

مشکلات بهداشت روان در سراسر جهان سهم بزرگی از بیماری ها را به خود اختصاص داده است و به شکلی چالش برانگیز موجب افت سلامت، کار کرد و بهره‌ وری انسان‌ ها می ‌شود.

ارزیابی‌ های انجام شده در ارتباط با بار هزینه‌ های مالی و انسانی مرتبط با عدم سلامت روانی نشان داده‌ است هر ساله میلیارد‌ها دلار ضرر مالی به علت از دست رفتن کارایی کوتاه مدت و بلند مدت بیماران به وجود می‌ آید. این هزینه شامل هزینه‌ های درمان و از دست رفتن ساعات کار و کاهش نیروی انسانی می‌ شود.

روش‌های مختلف حفظ سلامت روان

روش‌ های بسیاری برای حفظ سلامت روان معرفی شده است. آموزش‌ های سازمان جهانی بهداشت، توجه به مسائل اقتصادی، آموزش و فرهنگ‌ سازی در مدارس و دانشگاه‌ ها و کمک گرفتن از روانشناس بالینی از جمله راهکارهایی است که برای حفظ سلامت روان در سراسر جهان ارائه می‌ شود.

از طرفی نتایج مطالعات نشان دهنده تاثیر ورزش در حفظ سلامت روان و تاثیر بر درمان بسیاری از بیماری‌ های روانی از جمله افسردگی است. با وجود اثبات تاثیر ورزش بر سلامت جسمانی از سالیان گذشته، اثبات تاثیر آن بر سلامت روانی، اهمیت ورزش و گنجاندن ورزش را در برنامه روزانه دو چندان می‌ نماید. 

ورزش ریسک بیماری‌ های قلبی و عروقی، فشار خون، بیماری ‌های ریوی، دیابت، ریسک ابتلا به سرطان، آلزایمر، پارکینسون و… را کاهش می‌ دهد.

ورزش با تسهیل کاهش وزن، اصلی‌ ترین عامل بسیاری از بیماری‌ ها یعنی چاقی را از میان می ‌برد.

میان سلامت جسمانی و سلامت روانی رابطه تنگاتنگی وجود دارد و سلامت یکی بر دیگری تاثیر می ‌گذارد.

سلامت روانی ضعیف، ایمنی بدن را کاهش می‌ دهد و آن را در مقابل بیماری‌ های جسمانی آسیب پذیر می‌ سازد. استرس، اضطراب و افسردگی به مشکلات بیشماری در سلامت جسمی، مانند اختلالات خواب، افزایش فشار خون، مشکلات گوارشی، خستگی و… منجر می شوند. بنابراین تاثیر ورزش بر سلامت روانی از منظر تاثیر آن بر سلامت جسمی و برعکس نیز مورد توجه قرار می گیرد.

سبک زندگی ‌های امروزی عواملی همچون فشار‌های مالی و کاری بالا، انزوا‌های اجتماعی، کم تحرکی، سطح اضطراب و افسردگی را در سطح جوامع به میزان قابل توجهی افزایش داده و علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روانی را به چالش کشیده است به طوری که حفظ سلامت روانی با سبک زندگی‌ های جدید بیش از پیش دشوار می شود.

پیاده روی در روز‌های آفتابی تاثیر زیادی بر روحیه دارد. 

ورزش و فعالیت جسمانی با آزاد سازی اندورفین و سرتونین، حال روحی را بهبود می‌ بخشد. ورزش کردن به ویژه ورزش ‌های گروهی احساس تنهایی و انزوا را از افراد می‌ گیرد. 

ورزش خلاقیت فردی را ارتقا می بخشد. 

چگونگی تاثیر ورزش بر ذهن

ورزش به طرق مختلفی روی مغز تاثیر می ‌گذارد. فعالیت‌ های ورزشی و فعالیت‌ های جسمانی موجب افزایش ضربان قلب می‌ شوند و در نهایت پمپاژ بیشتر خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به مغز می‌ فرستد. ورزش کردن همچنین موجب آزاد شدن هورمون‌ هایی می‌ شود که تاثیر مثبتی روی رشد سلول‌ های مغزی دارند.

ورزش رشد ارتباطات جدید بین سلول‌ های عصبی در بسیاری از مناطق مهم مغز را تحریک نموده و موجب تقویت انعطاف‌ پذیری مغز می‌ شود. ورزش فاکتور‌های رشد مغز را افزایش داده و از این طریق تشکیل ارتباطات عصبی جدید را در مغز آسان می نماید.

ورزش موجب تقویت حافظه می‌ شود.

درمان افسردگی با ورزش

تاثیر ورزش بر درمان افسردگی و افزایش اعتماد به نفس به اثبات رسیده است. دویدن از جمله ورزش ‌هایی است که اثر آن بر درمان افسردگی اثبات شده است. ورزش ‌های هوازی دارای تاثیر متوسطی بر کاهش علائم افسردگی می‌ باشند.

انجام ورزش‌ های ایروبیک به مدت سه روز در هفته و به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در هر نوبت تاثیر محسوسی در درمان افسردگی دارد.

ورزش مستمر در جلوگیری از بازگشت افسردگی پس از درمان نیز تاثیر به سزایی دارد.

تاثیر سلامت روانی و جسمانی بر طول عمر

ورزش با تاثیر بر سلامت جسمانی، پیری سالمی را برای افراد کهنسال به ارمغان می‌ آورد. روند پیری سالم یکی از موثرترین عوامل بر حفظ سلامت روانی در پیری است.

آلزایمر یکی از بیماری‌ های رایج در پیری است، احتمال بروز بیماری‌ هایی نظیر آلزایمر در افرادی که پیوسته در وضعیت نشسته به سر می‌ برند، دو برابر بیشتر از افرادی است که ورزش‌ های هوازی می‌ کنند.

عوامل مختل کننده سلامت روانی همچون کاهش کارکرد حافظه، استرس، افسردگی و… از مهمترین دلایل مرگ و میر در انسان‌ها محسوب می‌ شود. ورزش و فعالیت جسمانی کمک شایانی به افراد برای جلوگیری از زوال مغز و حافظه و در نهایت کاهش مرگ و میر زود رس خواهد کرد.

افراد میانسال و کهنسالی که از نظر سلامت روانی دارای مشکل هستند بیشتر در خطر مرگ ناگهانی قرار دارند. 

در کل در تمامی سنین ورزش مستمر و منظم تاثیر زیادی بر حفظ سلامت روانی و جسمانی دارد، اما در برخی از دوره‌ های زندگی همچون میانسالی و کهنسالی ورزش برای حفظ سلامت روانی اهمیت دو چندانی دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان