شنای مداوم چه نوع شنایی است ؟ + مزایا و نحوه انجام

خط سلامت :ورزش کردن فواید زیادی برای افراد دارد. یکی از ورزش های مفید و بسیار تاثیر گذار شنا است.

شنای مداوم چه نوع شنایی است ؟ + مزایا و نحوه انجام

شنا ورزشی ملایم است که برای تمام سنین و افراد با وجود مشکلات و بیماری ها مناسب می باشد. شنا آمادگی جسمانی را افزایش داده و برای سلامت روان مفید است.

به گزارش خط سلامت در زیر  و نکات ایمنی لازم برای شنا در استخر و دریا بررسی شده است.

شنای مداوم

تمرینات استقامتی به معنی شنای مداوم می باشد. یکی از امتیازهای این نوع تمرین این است که احتیاج بدن را به دستگاه انتقال اکسیژن افزایش می دهد و در نتیجه سبب تغییرات زیر در بدن می شود:

افزایش بازده قلب، کاهش ضربان قلب، افزایش کیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتری اکسیژن ذخیره شده.

در زیر اسامی بعضی از ماهیچه های اصلی که در مرحله جلو بردن یک شناگر در حرکتهای شنا از آنها استفاده می شود ذکر شده است:

ماهیچه های پایین برنده دست: ماهیچه پشتی بزرگ، ماهیچه سینه ای بزرگ ماهیچه گرد بزرگ و سرطویل، ماهیچه سه سربازویی. این ماهیچه ها باعث تقویت کشش دست در داخل آب می شوند.

ماهیچه های گرداننده داخلی دست: ماهیچه سینه ای بزرگ، ماهیچه پهن پشتی، ماهیچه گرد بزرگ و ماهیچه تحت کتفی این ماهیچه ها قسمت بالایی دست را به طرف داخل می چرخانند.

قوی شدن این ماهیچه ها از نظر نگه داشتن آرنج در بالا که در مرحله اول کشش دست در هر چهار شنا مفید است، ضرورت دارد.

تمرین هایی با حداکثر سرعت و فعالیت در مسافتهای کوتاه را تمرین های سرعتی شنا می گویند.

این نوع تمرین ها سبب افزایش قدرت انقباض ماهیچه ( به جهت افزایش هماهنگی میان دستگاه عصبی یا ماهیچه ای) و افزایش قدرت و مقدار ( آدنوزین تری فسفات و فسفات کرآتین) در ماهیچه می شود که سبب می شود قدرت شناگر برای انجام تمرین های سرعتی شنا افزایش یابد.

ایمنی و بهداشت شناگر

مسافرت تابستانی اغلب با شنا کردن در دریا و رودخانه ها همراه است. اغلب مردم استخرهای شنا را جهت تفریح و سپری نمودن اوقات فراغت انتخاب می کنند.

این در حالی است که ایمنی و بهداشت را هنگام شنا کردن به عنوان دو نکته اساسی در بیشتر مواقع کمتر مورد توجه قرار می دهند. شنا کردن در دریا خطرات و مشکلاتی را به وجود می آورد.

خطرغرق شدن در آب دریا مخصوص کسانی که آشنایی کمتری با فنون شنا کردن دارند نمی باشد و هر انسان بی احتیاط و کم توجهی را تهدید می کند.

در زیرسطح زیبا و دیدنی استخر، موادشیمیایی و بیولوژیکی فراوانی وجود دارد که با اندکی غفلت متصدیان و شناگران معضلات بهداشتی زیادی برای استفاده کنندگان به وجود می آورد.

عوامل محیطی، قارچ و جلبک، گازهای شیمیایی تشکیل شده در آب، میزان درجه حرارت آب و محیط استخر، دفعات تخلیه، کیفیت اولیه آب، میزان PH و کلر آزاد آب همگی از عوامل موثر بر بهداشت استخر است.

لباس شنا

آنچه ورزش شنا در سراسر دنیا زیر پوشش قرار می دهد، طیف وسیعی از اقشار مردم علاقمند به ورزش و تحرک جسمانی می باشد.

عده ای از مردم به ورزش علاقمندند اما وقتی به یاد کوفتگی عضلانی ناشی از ورزش می افتند، از انجام آن منصرف می شوند و علاقه ای به جنبش توأم با تعرق زیاد و کوفتگی عضلانی ندارند.

آنچه به این افراد توصیه می شود" ورزش در آب" است چرا که به دور از تعرق زیاد نشاط و شادی ناشی از تحرک جسمانی را به دست می آورند.

ورزش در آب به ورزشکاران و کسانی که در سطح بالایی از آمادگی جسمانی هستند توصیه می شود. همچنین برای کسانی که در فصل خارج از مسابقه، آمادگی خود را در سطح مطلوب حفظ می کنند و یا اینکه بخواهند تمرینات اختصاصی برای افزایش قدرت و استقامت عضلانی خود بسته به رشته ورزشی که به آن می پردازند انجام دهند.

شنا به کسانی توصیه می شود که پس از بهبودی نسبی از آسیب های فیزیکی تا مدت ها از انجام دیگر تمرینات محروم شده اند چرا که از این طریق دوره درمان را سریع تر پیش می برند و بهبود پیدا می کنند.

زنان باردار از جمله افرادی هستند که همواره در جستجوی ورزشی ملایم و مطلوب برای گذران این دوران می باشند. هر چند که بسیاری از نرمش ها و ورزش های سبک ویژه این دوران از سوی متخصصین معرفی شده است، اما آنچه به این افراد در سراسر دنیا توصیه می شود، ورزش در آب و انجام حرکات ملایم در شنا می باشد.

ورزش در آب علاوه بر آن که شادی و نشاط بودن در آب را با خود دارد، سستی و کسلی ناشی از وزن زیاد در این دوران را به در کرده، سبب بهبود وضعیت جسمانی در این قبیل افراد می شود یک آمادگی جسمانی خوب، مادر را در تحمل وزن رو به رشد جنین یاری داده، با تقویت عضلات کمر و شکم، یک زایمان خوب و سالم را به ارمغان می آورد. در دوران پس از زایمان، در برگشت عضلات به وضع اولیه قبل از زایمان بسیار موثر خواهد بود.

شنا برای کسانی که اضافه وزن دارند، ورزش فوق العاده مفیدی است چرا که شنا به دلیل هوازی بودن در سوختن کالری های اضافی که منجر به اضافه وزن می شود تأثیر مطلوبی دارد.

شنا تأثیری عمده در کم کردن استرس ها دارد. خاصیت ماساژ دهندگی آب آرامش خاطر و تمدد اعصاب را به انسان بر می گرداند.

این ورزش به همه کسانی که علاقه مند به بهبود وضعیت روحی و جسمی خود هستند، صرف نظر از سن، سابقه آمادگی جسمانی و یا بیماری که دارند توصیه می شود..

این ورزش بیشتر قسمت بالا تنه را درگیر فعالیت می کند. ماهیچه های کوچک بازو ها در اثر ورزش شنا نسبت به ماهیچه های بزرگتر پا بیشتر به حرکت گرفته می شوند. تقویت عضلات و بهبود ظرفیت تنفسی، همچنین بالارفتن قدرت خون رسانی قلب از دیگر فواید ورزش شنا است.

بهداشت شنا کردن

آب محیط عالی برای انتقال و رشد موجودات ذره بینی بیماری زایی است که عامل بیماری هایی از قبیل تب اسهال، هپاتیت، تبخال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم و... می باشد.

این قبیل موجودات میکروسکوپی، محیط های گرم و مرطوب همراه با غذای کافی را ترجیح می دهند.

عوامل عفونت های زیر در استخری با مراقبت ضعیف وجود دارد.

- عفونت های ویروسی و قارچی، مثل عارضه خارش پای شناگران که یک بیماری قارچی پوست است.

- عفونت چشم، گوش، گلو و بینی

- عفونت های بخش فوقانی تنفس

- عفونت های روده ای

آنچه شناگران در استخر باید به آن توجه کنند

- قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهند.

- قبل از ورود به استخر پای خود را در داخل حوضچه کلر قرار دهند.

- به همه کسانی که به استخر می روند توصیه می شود پیش از ورود به استخر مثانه خود را تخلیه کنند.

- از تف کردن، مزه مزه کردن آب، شستن و خارج کردن ترشحات بینی و... خود داری کنند.

- هنگام شنا کردن خلط گلوی خود را به آب استخر وارد نکنند. هنگام ابتلاء به بیماری توأم با خلط عفونی، به شنا نپردازند.

- اگر بیماری پوستی از قبیل بیماری های قارچی قابل سرایت دارند به هیچ عنوان به استخر عمومی مراجعه نکنند.

- بعد از استخر بدن خود را شستو دهند.

- مرتباً محیط استخر را تمیز کنند و آب آن را به دفعات کافی تخلیه و تعویض نمایند.

- آب استخر را جهت وجود باکتری های مختلف کنترل کنند.

ایمنی شناگران

نکات ایمنی باید در سالن استخر با نصب هشدارها و پیام های نوشته شده به اطلاع عمومی برسد. خود داری از دویدن در محیط استخر، شنا کردن در عمق متناسب با توانایی، شنا کردن و اجتناب از بازی و شوخی های خطرناک ایمنی نسبی افراد را تأمین می کند. استفاده از وسایل مورد نیاز جهت شنا از قبیل عینک، گوشی و دماغی را فراموش نکنند.

چنانچه دچار خستگی و گرفتگی عضلانی شدند از شنا کردن در قسمت های عمیق خود داری کنند.

از شنا کردن در دریا هنگامی که شرایط طوفانی وجود دارد پرهیز کنند.

ایمنی شنا در دریا 

- با مطالعه و بررسی جغرافیایی فضاهایی را برای شنا در نظر بگیرند که پستی و بلندی و کمتری داشته باشند.

- در کنار سواحلی که مکان های مناسبی برای شنا هستند درمانگاه هایی دایر شود تا چنانچه فردی هنگام شنا دچار عارضه شد، در همان مکان با کمترین امکانات درمان شود.

- خانواده ها را نسبت به بهره گیری مناسب از دریا آموزش دهند و در شبکه استانی رادیو و تلویزیون نکات ایمنی را به دفعات به مسافران بازگو کنند.

- برای فضاهای خصوصی که در اختیار مسافران قرار می گیرند، تعرفه ای را مشخص کنند و نظارت بر امنیت مسافران در این خصوص را جدی بگیرند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان