بیماری ام اس را با این 2 شیوه و بدون دارو مدیریت کنید

خط سلامت: افراد مبتلا به ام اس می توانند حداقل پنج روز در هفته از حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی بهره مند شوند .

بیماری ام اس را با این 2 شیوه و بدون دارو مدیریت کنید

ورزش هوازی منظم می تواند قدرت و تعادل را افزایش دهد، کنترل روده و مثانه را بهبود بخشد و سفتی را که به عنوان اسپاستیسیتی شناخته می شود، مرتبط با ام اس کاهش دهد. رویکردی ملایم برای ورزش داشته باشید.

چگونه ام اس را بدون دارو مدیریت کنیم؟

به گزارش خط سلامت می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از غذاهای ضد التهاب، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی، استفاده از داروهای گیاهی، درگیر شدن در تکنیک های مدیریت استرس و ورزش منظم، علائم ام اس را به طور طبیعی کاهش دهید .

آیا ام اس با رژیم غذایی و ورزش قابل کنترل است؟

تحقیقات نشان می دهد برخی از رفتارهای سالم می توانند بر پیشرفت ام اس و طول عمر شما تأثیر مثبت بگذارند . این رفتارها عبارتند از: خوب غذا خوردن. ورزش کردن .

ورزش کردن کارکرد مغزی افراد مبتلا به بیماری ام اس (مالتیپل اسکلرو زیس) را بهبود می بخشد.

یافته های جدید نشان می دهد انجام ورزش های هوازی منجر به کنترل علایم بیماری ام اس می شود.

ورزش و کنترل بیماری ام اس

ورزش های هوازی حجم هیپوکامپ مغز را افزایش داده (هیپوکامپ قسمتی از دستگاه کناره ای مغز بوده و مرکز یادگیری است.) و بدین ترتیب باعث بهبود عملکرد مغز در بیماران مبتلا به  ام اس می شود.

ورزش و تقویت هیپوکامپ

در یک مطالعه مشخص شد نقص در قسمت هیپوکامپ مغز، در بیماران مبتلا به ام اس، امری شایع است. درواقع بیش از 50 درصد از بیماران مبتلا به ام اس در قسمت هیپوکامپ مغز خود دچار نواقصی هستند.

تاکنون هیچ درمان دارویی یا رفتاری خاصی که بهبود کامل بیماری ام اس را تضمین کند، شناخته نشده ولی پژوهش ها نشان داده است ورزش کردن از شدت علایم بیماری ام اس می کاهد.

افزایش یادگیری

دکتر لیولیت دانشمند محقق در نوروسایکولوژی و تحقیقات علوم اعصاب در بنیاد کسلر می گوید: نخستین درمان موثر برای بیماران مبتلا به ام اس که با مشکلات حافظه روبرو هستند، ورزش آیروبیک است.

علاوه بر این ورزش های هوازی به راحتی در دسترس بوده و هزینه کم داشته و در صورت تجویز خود سرانه فاقد عوارض جانبی هستند. دانشمندان دریافتند اثرات مثبت ورزش های هوازی مراکز مغزی مرتبط با یادگیری و حافظه را نشانه می گیرد و در سایر عملکرد های شناختی همچون عملکرد اجرایی و سرعت پردازش بی اثر است.

بهترین ورزش برای کنترل علایم ام اس

شرکت کنندگان در یک مطالعه دو بیمار مبتلا به ام اس با حافظه ناکارامد بودند که هر کدام بطور تصادفی به ورزش غیر هوازی ( کشش ) و هوازی (دوچرخه سواری ثابت ) در سایر شرایط یکسان قرار گرفتند. قبل از هر گونه مداخله و اندازه گیری پروتکل درمانی قبل و بعد از جلسات ورزشی 30 دقیقه ای با 3 بار در هفته به مدت 3 ماه ثبت شد.

داده ها با استفاده از ام ار ای با رزولوشن بالا و ارزیابی حافظه جمع شد. نتایج نشان داد ورزش آیروبیک منجر به افزایش 16.5 درصد در حجم هیپوکامپ می شود؛ همچنین یک افزایش 53.7 درصدی در قدرت یادگیری و حافظه این بیماران مشاهده شد؛ اما ورزش غیرهوازی منجر به حداقل تغییر در حجم ناحیه هیپوکامپ شده و هیچ تغییری در حافظه یا سایر اتصالات عملکردی بوجود نمی آورند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان