چرا برخی افراد رویاهای ترسناک و کابوس می بینند؟ + دلایل علمی

خط سلامت: کابوس ها رویاهای ترسناکی هستند که معمولا الگوی خواب را تحت تاثیر قرار می دهند. پژوهش ها نشان داده است برخی از عوامل احتمال تجربه کابوس های شبانه را افزایش می دهند.

چرا برخی افراد رویاهای ترسناک و کابوس می بینند؟ + دلایل علمی

پژوهش ها نشان داده است برخی از عوامل احتمال تجربه کابوس های شبانه را افزایش می دهند. مشخص شده است مصرف الکل، نوشیدنی های حاوی کافئین و عوارض جانبی برخی داروها با کابوس دیدن رابطه مستقیم دارد.

به گزارش خط سلامت برخی از اختلالات روانی با کابوس دیدن رابطه دارند. برای مثال مشخص شده است افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه کابوس های شبانه بیشتری را نیز تجربه کنند.

چرا کابوس می بینیم؟ 

استرس احتمال تجربه کابوس های شبانه را افزایش می دهد.

آلینا تیانی، دکترای روانشناسی خواب در کلینیک کلیولند، توضیح می دهد که عواملی نظیر :جابه‌جایی خانه، تغییر شغل، از دست دادن یک عزیز و سایر چالش هایی که در طول روز تجربه می کنیم، احتمال کابوس دیدن را افزایش می دهند.

این متخصص می گوید: احتمال کابوس دیدن در نتیجه تماشای فیلم ترسناک، دیدن چیزی ناراحت کننده در اخبار یا یک مکالمه سخت ( جر و بحث) افزایش می یابد.

چگونه از کابوس های شبانه پیشگیری کنیم؟

دکتر تیانی گفت: در حالی که نمی‌توانید به طور کامل کابوس‌های شبانه را کنترل کنید، اما کارهایی وجود دارد که انجام شان نرخ وقوع این رویاهای ترسناک را کاهش می دهد.

به عنوان مثال، تمرکز بر مدیریت استرس و توجه به محتوایی که در رسانه ها تماشا می کنید، نقش مهمی در پیشگیری از کابوس دارد. 

این مخصص می گوید: اگر کابوس‌های شما دایما، تکرار می‌شوند و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مراجعه به روانشناس بالینی ضروری است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان