فشارهای ناپیدای نسل ساندویچ

خط سلامت: "نسل ساندویچ" با افزایش سن جهان با فشار روبرو می شود -در اینجا 3 نکته برای جلوگیری از فرسودگی نسل ساندویچ وجود دارد

فشارهای ناپیدای نسل ساندویچ

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که افراد بالای 60 سال تا سال 2050 تقریباً 22 درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد.

به گزارش خط سلامت مردم در حال حاضر طولانی تر از هر زمان دیگری زندگی می کنند. با پیشرفت فناوری پزشکی و موثرتر شدن داروها، میزان مرگ و میر نیز کاهش یافته است.

در حالی که این یک موفقیت بزرگ برای بشریت است، و نشان می دهد کهکار ما برای بهبود کیفیت زندگی در ایجاد طول عمر بیشتر نتیجه داده است، به مشکل دیگری منجر می شود: فرسودگی شغلی مراقبین.

کار مراقبتی برای بسیاری از خانواده ها گران و غیرقابل استطاعت است. علاوه بر این در بسیاری از جوامع آسیایی، معمولاً برای خانواده‌ها ارزش زیادی قائل است که عزیزان سالخورده را در خانه نگه دارند و با افزایش سن از آنها مراقبت کنند.

جان وانگ مدیر مرکز علوم ذهنی دانشگاه ملی سنگاپور گفت: در محیط های بالینی مشاهده کرده ایم که این بزرگسالان مراقب در معرض خطر فرسودگی شغلی مراقب هستند و احساس آسیب پذیری را تجربه می کنند زیرا متوجه می شوند در 20 تا 30 سال آینده زندگی خود نیز روند پیری را پشت سر خواهند گذاشت.

بر اساس گزارش سال 2023 سازمان ملل ، تعداد افراد 65 سال یا بیشتر در سراسر جهان بیش از دو برابر خواهد شد و از 761 میلیون نفر در سال 2021 به 1.6 میلیارد در سال 2050 خواهد رسید. بالا حتی سریعتر رشد می کند.

نسل ساندویچ

در کنار افرادی که عمر طولانی تری دارند، نرخ باروری نیز کاهش یافته است که منجر به خانواده های هسته ای کوچکتر شده است.

نه تنها چالش های جدیدی برای نظام ها و اقتصادهای کنونی جهان وجود خواهد داشت، بلکه تا حد زیادی بر نسل های آینده نیز تأثیر خواهد گذاشت.

یان-امانوئل دی نیو، مدیر مرکز تحقیقات رفاه در دانشگاه آکسفورد گفت: تمایل به نوعی برون سپاری مراقبت از سالمندان وجود دارد. این امر منجر به مشکلات انزوا می شود، افراد مسن احساس بی فایده بودن می کنند، در حالی که چیزهای زیادی برای ارائه به جامعه و نسل های جوان وجود دارد.

اگرچه مراقبت از سالمندان در خانه باعث بهبود سلامت آنها می شود، اما می تواند بر نسل های جوان تر نیز فشار وارد کند.

وونگ دانشیار دانشکده پزشکی یونگ لو لین گفت: از آنجا که جامعه به جمعیت سالخورده با افزایش نیاز به مراقبت از سالمندان ضعیف پاسخ می دهد، بار مراقبت از سالمندان معمولاً بر عهده نسل ساندویچ است.

نسل ساندویچ به افراد میانسالی اطلاق می‌شود که والدین سالخورده‌ای دارند که باید از آنها مراقبت کنند و همچنین فرزندان خودشان که هنوز به آنها وابسته هستند.

آنها علاوه بر مراقبت از والدین و فرزندان خود، چه از نظر عاطفی و چه از نظر مالی، باید از خود مراقبت کنند و  هنگام دنبال کردن شغل خود نیز مراقب باشند.

نسل های جوان باید از والدین سالخورده یا پدربزرگ و مادربزرگ خود حمایت کنند. اگر آنها نیز فرزندان کوچک خود را داشته باشند، آنها را به عنوان "نسل ساندویچ" فشرده می کنند.

یک تفاوت عمده بین نسل بیبی بومر و نسل هزاره/نسل Z نیز می‌تواند تأکید و فشار فزاینده برای توسعه یک حرفه شخصی، تحقق آرمان شخصی، پیش از نیازهای خانواده باشد.

او افزود: «این می‌تواند فشار اجتماعی نامناسبی را بر هزاره‌ها و ژنرال Z ایجاد کند.

به گفته مرکز تحقیقاتی پیو ، بیبی بومرها به افرادی اطلاق می‌شوند که بین سال‌های 1946 تا 1964 متولد شده‌اند. طبق گفته‌ مرکز تحقیقاتی پیو، میلنیال‌ها بین سال‌های 1981 تا 1996 متولد شده‌اند، در حالی که نسل Z افرادی هستند که بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند .

جلوگیری از فرسودگی مراقبین

در اینجا 3 نکته برای کمک به مدیریت فشار آورده شده است:

 آماده شوید

با خانواده صحبت های صادقانه داشته باشید

مراقبت از خود را فراموش نکنید

برای آماده شدن برای این دوران از زندگی، افراد باید به دنبال گفتگوهای صادقانه با اعضای خانواده خود باشند.

وونگ پیشنهاد کرد: این مستلزم تعریف سیستم ارزش خانواده، تعیین اهداف شخصی، آرزوهای زندگی، تخصیص و تعهد منابع شخصی است.

وی تاکید کرد تعیین حد و مرز مهم است، اما والدین و فرزندانشان باید این بحث ها را زودتر از موعد انجام دهند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری شود.

جیالو استریتر، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی استنفورد، گفت: علاوه بر این برنامه‌ریزی کنید تا با اعضای خانواده، همسر و شریک‌های زندگی گفتگوهای صادقانه داشته باشید تا در مورد نحوه تقسیم وظایف مراقبتی بحث کنید.

این بسیار چالش برانگیز است، اما مراقبت از خود را فراموش نکنید. بسیاری از اوقات، فکر می کنیم مراقبت از خود خودخواهانه است. کاملا برعکس است. تنها زمانی که به خوبی از خود مراقبت کنیم، آنگاه توانایی ذهنی و جسمی را خواهیم داشت. استریتر اضافه کرد که مراقب عزیزانمان باشیم. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان