فواید ذهنی و روانی رقص

فراتر از حرکات و موسیقی، رقص فواید بسیاری برای سلامت روان و عملکرد مغز دارد.

فواید ذهنی و روانی رقص

رقص هزاران سال است که وجود داشته است. حرکت خلاقانه بدن یک راه محبوب برای ابراز وجود و ورزش است 

فواید رقص

به گزارش خط سلامت رقصیدن فواید زیادی برای احساسات، هوش و روابط شما دارد. یادگیری و تمرین رقص می تواند:

افزایش عزت نفس

میزان احترام و ارزشی که برای خود قائل هستید عزت نفس شماست. نشان دادن اینکه می‌توانید حرکات و مهارت‌های جدید را از طریق رقص یاد بگیرید و بر آن مسلط شوید، می‌تواند عزت نفس و اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد. 

رقصیدن  کمک می کند با افراد جدید آشنا شوید. تعامل اجتماعی بین گروه‌های مردم برای سلامت روانی شما مهم است. صحبت کردن و گذراندن وقت با دیگران روحیه را بهبود می بخشد. همچنین به شما احساس تعلق می دهد و احساس تنهایی را کاهش می دهد.

خلق و خو و نگرش خود را بهبود بخشید

رقصیدن می تواند خلق و خوی شما را هنگام یادگیری، حرکت و اجرا بهبود بخشد. در واقع، بسیاری از افراد در کلاس های رقص شرکت می کنند، زیرا آنها را در حالت روحی خوب قرار می دهند. 

کاهش افسردگی و اضطراب

رقص یک نوع تمرین موثر است که ضربان قلب را بالا می برد و عضلات شما را بکار می اندازد. ورزش می تواند با ترشح برخی مواد شیمیایی در مغز به علائم افسردگی و اضطراب کمک کند. همچنین راهی برای فرار از افکار و نگرانی های منفی تکراری فراهم می کند. اینها افکاری هستند که بارها و بارها در ذهن می چرخند. 

از حافظه خود محافظت کنید

با افزایش سن، به خاطر سپردن نام ها، مکان ها و جزئیات دیگر سخت تر می شود. یادگیری چیزهای جدید، مانند حرکات و سبک های مختلف رقص، توانایی مغز را برای به خاطر سپردن این نوع جزئیات تقویت می کند. این می تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک کند. 

خطرات احتمالی

جراحت

درست مانند هر شکل دیگری از ورزش، رقص خطرات آسیب دیدگی دارد. برخی از شایع‌ترین آسیب‌هایی که رقصندگان به آن‌ها وارد می‌شوند عبارتند از: باسن، پا، مچ پا و زانو. اگر درد یا دردی دارید که شما را در شب بیدار نگه می دارد، از بین نمی رود یا در هنگام رقصیدن بدتر می شود، با پزشک تماس بگیرید.

خودآگاهی

حتی رقصندگان حرفه ای نیز گاهی هنگام امتحان سبک های مختلف یا یادگیری تکنیک های جدید احساس خودآگاهی و ناامنی می کنند. اگر هنگام یادگیری چیزی ناآشنا احساس ناراحتی می کنید، سعی کنید به جای اینکه چگونه فکر می کنید به نظر می رسید، روی خود حرکات تمرکز کنید.

نکاتی در مورد استفاده از رقص برای بهبود سلامت ذهنی

تقریباً در هر جایی می توانید برقصید! چه تنها باشید یا با یک گروه، چه در محل آن را درست کنید، چه در حال انجام یک برنامه معمولی، می توانید رقص را در زندگی خود بگنجانید. 

با خود برقص

رقصیدن می تواند به همان اندازه که با دیگران سرگرم کننده است، برای خودتان سرگرم کننده باشد. یک آهنگ جذاب را روشن کنید و بدن خود را به ضرب آهنگ و صداها حرکت دهید. وقتی کسی تماشا نمی‌کند، لذت بردن از این تجربه آسان‌تر است و نگران ظاهرتان نباشید.

یک روال یاد بگیرید

اگر می خواهید خود را به چالش بکشید، از حرکات رقص بداهه خود فراتر بروید. سعی کنید یک روال رقص که شخص دیگری ایجاد کرده است را به خود آموزش دهید. می‌توانید برنامه‌ها را دانلود کنید یا ویدیوهایی را تماشا کنید که یک روال را گام به گام توضیح می‌دهند. همچنین می‌توانید حرکات و سکانس‌ها را از تماشای بارها و بارها یک اجرای رقص یاد بگیرید. 

بیش از حد انتقادی نباشید

بسیاری از مردم برای معنایی که به زندگی آنها می دهد می رقصند. استعداد طبیعی لازم نیست! برقصید چون حس خوبی ایجاد می کند اجازه ندهید نگرانی های شما احمقانه به نظر برسد و شما را از تفریح ​​باز دارد. حتی رقصنده های حرفه ای هم اشتباه می کنند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان