فیلم / 9 فوبیای رایج که احتمالاً چیز زیادی درباره آنها نمی دانید

خط سلامت :فوبیا چیزی است که ترس را تشدید می کند، آنقدر شدید که زندگی عادی را سخت می کند. هر گونه قرار گرفتن در معرض آن باعث ایجاد یک پاسخ اضطراب شدید، از جمله علائمی مانند دشواری تنفس، غش و سبکی سر می شود.

فیلم / 9 فوبیای رایج که احتمالاً چیز زیادی درباره آنها نمی دانید

فوبیا یا هراس زدگی ترسی است غیرواقعی، شدید و طولانی مدت از یک جسم، شخص، حیوان یا موقعیت. فوبیا نوعی اختلال اضطراب است. شخصی که فوبیا دارد یا سعی می کند از چیزی که ترس ایجاد میکند اجتناب کند یا آن را با اضطراب و پریشانی فراوان تحمل می کند.

به گزارش خط سلامت از چه چیزهایی می ترسید؟ یا چه چیزها یا موقعیت هایی شما را ناراحت می کند؟

با این اوصاف، در اینجا 9 فوبیا رایج وجود دارد.

شماره یک، هموفوبی، ترس از خون

تا به حال شنیده اید که مردم با دیدن خون غش کنند؟

خون چیزی است که ما آن را به درون بدن خود ربط می دهیم حس می کنیم و زمانی که در بیرون از بدن قابل مشاهده باشد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. از آنجایی که فوبیا ترس های شدید و مخرب هستند، افراد مبتلا به هموفوبی ممکن است در موقعیت هایی که ممکن است خون وجود داشته باشد، علائم اضطراب شدیدی را تجربه کنند.

در برخی موارد، این فوبیا می تواند آنقدر شدید باشد که افراد را از مراقبت از خود باز می دارد.افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است از متخصصان پزشکی و انجام آزمایش‌های مهم اجتناب کنند، که می‌تواند بعداً به مشکلاتی منجر شود.

شماره دو، تریپانوفوبیا، ترس از سوزن

سوزن ها هرگز برای کسی سرگرم کننده نیستند. افراد مبتلا به این فوبیای خاص، واکنش‌های شدیدی به دیدن سوزن‌ها نشان می‌دهند، چه برسد به تماس با آنها.این به ویژه در زمینه های پزشکی سخت است. تریپانوفوبیا معمولاً در کودکان دیده می شود، اما معمولاً بعداً رشد می کند. با این حال، برای برخی، فوبیا مادام العمر است و نیاز به مداخله دارد.

شماره سه، تاناتوفوبیا، ترس از مرگ

در حالی که داشتن نوعی ترس از مرگ طبیعی است، داشتن تاناتوفوبیا، داشتن یک زندگی کارآمد را بسیار دشوار می کند، زیرا پیشگیری از مرگ در اولویت قرار دارد. افراد مبتلا به این عارضه تمام تلاش خود را می کنند تا از مرگ دوری کنند، بسیار فراتر از آنچه که عموماً پذیرفته شده است. با تاناتوفوبیا، افراد به دلیل ترس غیرمنطقی که ممکن است برایشان اتفاقی بیفتد، نمی توانند خانه خود را ترک کنند یا در فعالیت های معمول شرکت کنند.

شماره چهار، آتازاگورافوبیا، ترس از فراموشی یا فراموش شدن

 آیا تا به حال به نحوه عملکرد به خاطر سپردن فکر کرده اید؟ این ایده که اطرافیان شما فراموش می کنند شما چه کسی هستید می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. به همین ترتیب، این فکر که ممکن است افراد و اتفاقات زندگی خود را فراموش کنید نیز ترسناک است. با آتازاگورافوبیا، این ترس ها تشدید می شوند. افراد مسن یا کسانی که سابقه خانوادگی زوال عقل آلزایمر یا شرایط مشابه مرتبط با از دست دادن حافظه دارند ممکن است این فوبیا را تجربه کنند. آنها ممکن است با مصرف مکمل‌های تقویت‌کننده حافظه یا فعالیت‌هایی برای جلوگیری از از دست دادن حافظه، از بروز آن جلوگیری کنند.

شماره پنج، آمتوفوبیا، ترس از استفراغ

آمتوفوبیا معمولاً به دلیل نوعی تجربه آسیب زا مربوط به استفراغ ایجاد می شود و می تواند با ناراحتی یا خجالت مرتبط باشد واز آنجا شدت می گیرد. افراد مبتلا به این فوبیای خاص ممکن است متوجه شوند که دائماً کیفیت غذای خود را بررسی می کنند،از خوردن غذا در مکان های ناآشنا و هر چیزی برای جلوگیری از استفراغ اجتناب می کنند، اجتناب می کنند.حتی در شرایطی که لازم است، مرحله اجتناب از ترس می‌تواند فوبیا را قوی‌تر کند و زندگی عادی را بسیار دشوار کند.

شماره شش، کلاستروفوبیا، ترس از فضاهای تنگ

آیا شنیده اید که دیگران به طور تصادفی این کلمه را می گویند؟ درک این نکته مهم است که می تواند یک وضعیت شدید باشد و باید با آن رفتار کرد.اصطلاح کلاستروفوبیا در موقعیت‌هایی که افراد فضاهای تنگ را  ناراحت‌کننده می‌دانند، بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلاستروفوبیا بسیار شدیدتر از دوست نداشتن است و فوبیایی است که به شدت زندگی فرد را مختل می کند.افراد مبتلا به فوبیا ممکن است تمام تلاش خود را بکنندتا به هر قیمتی از فضاهای تنگ خودداری کنند، روش های پزشکی مانند اسکن MRI می تواند کاملاً وحشتناک باشد و باعث شود افراد مبتلا به این بیماری از قرار ملاقات خود صرف نظر کنند.به همین ترتیب، برخی افراد به دلیل تنگی فضا، حتی نشستن در ماشین با شیشه‌های بالا، برایشان مشکل است.

شماره هفت، آراکنوفوبیا، ترس از عنکبوت

برای برخی حتی فکر کردن به عنکبوت ها می تواندبرای واکنش کافی باشد.

شماره هشت، اتوفوبیا، ترس از تنها ماندن

برای بسیاری از مردم، تنهایی یک احساس ناراحت کننده است.به طور معمول، همه دوست دارند افراد دیگری در زندگی داشته باشند تا تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارند.

با این حال برای برخی تصور تنها بودن وحشتناک است. افراد مبتلا به این فوبیا فعالانه به دنبال دیگران می گردند و اگر به حال خود رها شوند، ناراحتی عاطفی شدیدی را احساس می کنند این می تواند حتی در شرایطی رخ دهد که داشتن افراد دیگر غیر منطقی است.

شماره نه، آگورافوبیا،ترس از موقعیت های اجتناب ناپذیر

خانه جایی است که قلب در آن قرار دارد، درست است؟ اما گاهی اوقات خود ایده می تواند باعث استرس زیادی شود.

آگورافوبیا بیشتر با کسانی که از ترک خانه می ترسند مرتبط است، اما در واقع بسیار پیچیده تر از آن است. موقعیت های مختلفی وجود دارد که فرد در خارج با آنها مواجه می شود و غیر قابل کنترل است. افراد مبتلا به این فوبیا ممکن است از موقعیت هایی مانند حمل و نقل عمومی، تنها رفتن به مکان ها یا فضاهای باز بزرگ با افراد زیاد اجتناب کنند.

عدم قطعیت و بیگانگی این وضعیت می تواند طاقت فرسا باشد. این امر زندگی عادی را بسیار چالش برانگیز می کند. وقتی ترس ها به طور فعال زندگی و حفظ یک زندگی کاربردی را دشوار می کنند، آن وقت است که آنها به یک فوبیا تبدیل می شوند.

این شرایط معمولاً برای بهبود نیاز به درمان دارند. هیچ شرم آور نیست که از چیزی که دیگران واقعاً نگران آن هستند بترسید. این عاقلانه نیست که فقط برای جلوگیری از برچسب زدن دیگران به شما، از داشتن یک زندگی رضایت بخش خودداری کنید. بنابراین اگر مشکل دارید، لطفاً برای مشاوره با یک متخصص سلامت روان دریغ نکنید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان