ذهن آگاهی یا بی فکری؟ کدام بهتر است؟

خط سلامت: آیا شما در وضعیت آگاهی ذهنی زندگی می کنید یا بی فکر؟ علائم را بشناسید و دریابید که آیا ذهن آگاهی برای سلامت روان بهتر از بی فکری است یا خیر.

ذهن آگاهی یا بی فکری؟ کدام بهتر است؟

گاهی اوقات هنگام انجام کارهای روزانه توجه نمی کنیم. ممکن است هنگام خرد کردن سبزیجات یا شستن لباس‌ها در حالت خودکار قرار داشته باشیم.

به گزارش خط سلامت این ثابت می کند تمرکز ما بر لحظه حال در همه زمان ها امکان پذیر نیست. درست است که هوشیار بودن فواید بسیاری برای سلامت روان دارد. ممکن است به کاهش استرس کمک کند، که همه ما باید با آن مقابله کنیم. اما آیا قرار گرفتن در یک حالت بی فکر مضر است؟ همه چیز را در مورد بی فکری و تمرکز حواس بدانید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای سلامت روان بهتر است.

بی فکری چیست؟

بی‌ذهنی حالتی از بی‌توجهی، ناآگاهی یا گذراندن ناخودآگاه از طریق اعمال یا افکار بدون آگاهی یا قصد کامل است. دکتر راهول چاندوک، کارشناس بهداشت روان و علوم رفتاری ، توضیح می‌دهد که این شامل عملکرد خودکار بدون آگاهی است، جایی که اعمال عادتی و بازتابی هستند تا آگاهانه. در چنین حالتی، افراد ممکن است به طور کامل با محیط اطراف یا تجربیات خود درگیر نشوند و در نتیجه عدم توجه و حضور در لحظه حال را به همراه داشته باشند.

عوامل بی فکری 

فشار

خستگی

به سادگی وارد رفتارهای روتین بدون تأمل آگاهانه می شوید.

 نشانه های زندگی در بی فکری

درگیر شدن در فعالیت های روزانه بدون آگاهی یا تأمل آگاهانه. حضور جسمانی اما از نظر ذهنی غایب.

اغلب درگیر نگرانی های گذشته یا آینده است.

فراموشی مکرر جزئیات یا رویدادها به دلیل عدم توجه یا تمرکز.

واکنش تکانشی به موقعیت‌ها و بدون ملاحظه فکری، اغلب بر اساس عادت یا احساسات انجام می‌شود.

تلاش برای انجام چند کار به طور همزمان بدون توجه کامل به هیچ یک از آنها.

احساس قطع ارتباط بین اعمال و تجربیات، که باعث ایجاد حس بی‌حسی یا بی‌حسی می‌شود.

تجربه افکار تکراری یا مزاحم بدون درگیر شدن فعالانه با آنها.

مشکل در تمرکز.

کاهش توانایی لذت بردن از چیزهای زندگی.

ذهن آگاهی چیست؟

در مقابل بی‌ذهنی، تمرکز حواس به این است که عمداً توجه خود را بر لحظه حال متمرکز کنید. به گفته این متخصص، این شامل آگاهی کامل از احساسات، افکار، احساسات، و محیط اطراف در حین وقوع است، با نگرش باز، کنجکاوی و پذیرش. تکنیک های ذهن آگاهی معمولاً شامل مدیتیشن و تمرینات تنفسی است.

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد در حالت ذهنی زندگی می کنید:

درگیر بودن کامل در لحظه کنونی، بدون پرت شدن افکار مربوط به گذشته یا نگرانی در مورد آینده.

داشتن نگرش بدون قضاوت.

پذیرفتن چیزها همانطور که هستند، بدون تلاش برای تغییر یا مقاومت در برابر آنها.

پاسخ دادن به موقعیت ها با آرامش و وضوح، به جای واکنش تکانشی.

توانایی تمرکز و تمرکز.

حس قدردانی.

خودآگاهی بهتر

درگیر شدن در ارتباطات معنادار با دیگران.

آیا ذهن آگاهی بهتر از بی فکری است؟

به گفته دکتر چاندوک، ذهن آگاهی عموماً بهتر از بی‌ذهنی تلقی می‌شود، زیرا باعث افزایش خودآگاهی، تنظیم عاطفی و رفاه کلی می‌شود. طبق یک مطالعه در سال 2021 که در مجله Frontiers منتشر شد ، بین تمرکز حواس و استرس کمتر ارتباط وجود دارد.

مطالعه دیگری که در سال 2011 در Clinical Psychology Review منتشر شد، محققان دریافتند ذهن آگاهی اثرات روانشناختی مثبت مختلفی از جمله افزایش بهزیستی و بهبود تنظیم رفتاری را به همراه دارد.

ذهن آگاهی به بهبود تمرکز و عملکرد شناختی و در نتیجه تمرکز و بهره وری بهتر کمک می کند، در حالی که بی فکری می تواند منجر به کاهش توجه و اثربخشی در کارها شود.

این متخصص می گوید ذهن آگاهی باعث تصمیم گیری بهتر می شود، در حالی که بی فکری ممکن است منجر به انتخاب های تکانشی یا ناآگاهانه شود.

ذهن آگاهی، همدلی، شفقت و مهارت های ارتباطی بهتر را تقویت می کند، روابط با خود و دیگران را تقویت می کند در حالی که بی فکری می تواند منجر به سوء تفاهم، درگیری و قطع ارتباط در روابط شود.

چگونه هوشیارتر باشیم؟

با تمرین ذهن آگاهی ، افراد می توانند خودآگاهی بیشتر، تنظیم عاطفی، و انعطاف پذیری در برابر استرس را از جمله چیزهای دیگر توسعه دهند. برای توجه بیشتر، موارد زیر را انجام دهید:

 مدیتیشن اسکن بدن

یک مدیتیشن اسکن بدن انجام دهید، جایی که به طور سیستماتیک بر روی هر قسمت از بدن خود تمرکز می کنید. به هر احساس یا تنشی که ممکن است در حین انجام این کار تجربه می کنید توجه کنید.

موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنید و به ما اجازه دهید فید شما را سفارشی کنیم.

خوردن آگاهانه را تمرین کنید

هنگام خوردن غذا روی حالت خودکار قرار ندهید، حتی اگر غذای مورد علاقه شما نیست. از طعم، رنگ و بافت غذا در بشقاب خود لذت ببرید.

 روی فعالیت های روزانه تمرکز کنید

ممکن است هر روز در حال شستن ظرف ها باشید. اما انجام آن بدون فکر ممکن است منجر به اشتباه شود. اگر توجه نکنید، ممکن است هنگام تمیز کردن آن بشقاب را رها کنید. آب را احساس کنید یا عطر صابون را استشمام کنید.

 شکرگزاری را تمرین کنید

قدردانی یکی از راه های شاد بودن است. این کارشناس می گوید: همیشه خوبی های زندگی خود را تصدیق کنید و به خاطر چیزهایی که هر روز دارید سپاسگزار باشید.

همچنین باید برای مشاهده محیط اطراف خود و برقراری ارتباط متفکرانه وقت بگذارید.

به یاد داشته باشید که ثبات و صبر برای توسعه ذهن آگاهی لازم است.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان