این رمز و رازها خانواده تان را شاد می کند

خط سلامت: خانواده شاد داشتن آرزوی خیلی از افراد است خیلی از افراد برای رسیدن به شادی و احساس خوشبختی ازدواج می کنند.

این رمز و رازها خانواده تان را شاد می کند

خانواده شاد موجب می شود که افراد با احساس آرامش و لذت بیشتری بتوانند اهداف خود را دنبال کنند.

به به گزارش خط سلامت چگونه می توان خانواده ای شاد داشت و برا یداشتن این سرمایه گرانقدر چه راهی وجود دارد؟

دکتر رضا احمدی - روان شناس و مدرس دانشگاه - در این مورد به خبرنگار خط سلامت گفت:  با توجه به این مسئله که دنیای امروز را دهکده کوچک و عصر ارتباطات می شناسند ظاهرا بین افراد تعاملات بسیار زیادی نسبت به گذشته یعنی سال های قبل به وجود آمده است.اما در هر حال پر واضح است ارتباطات الکترونیک و استفاده از تکنولوژی جدید هرگز روابط بین فردی را به صورت حضوری نمی گیرد و نمی تواند شرایطی را که سال های دور ایجاد می کرد و فرصت هایی را که جهت برقراری ارتباط با بستگان و اطرافیان به شکلی صحیح و اجتماعی مهیا می کرد ، تولید کند. انسان امروزی در جستجوی آزادی است .

وی افزود: با وجودی که تفریحات بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد،  اما این تفریحات نیز شادی  و شادمانی را به ارمغان نیاورده است . به عنوان مثال ممکن است برخی افراد با خواندن یک پیامک طنز در خلوت خود برای ثانیه هایی شاد شوند در صورتی که در گذشته ها طنز ساعت هایی یک جمع و گروه را مجبور به تعاملات اجتماعی می کرد و احساس شادمانی را به دیگران انتقال می داد.

وی ادامه داد: شادی در عصر امروز معنای متفاوتی به خود گرفته است و بیشتر به حیطه های زندگی خصوصی و از طریق شبکه های اجتماعی و مجازی و استفاده از وسایل الکترونیکی به صورت انفرادی جایگاه خاصی پیدا کرده است . از این رو دیگر جمع صمیمی گذشته به شکل قدیم وجود ندارد و هیجانات و احساسات افراد کاملا اختصاصی شده است. خانواده شاد ،‌ خانواده ای است که تعامل افراد را در یک مکان فیزیکی در ساعتی خاص به صورت رو در رو دور هم جمع می کند تا به انواع مختلف در قالب بازی با گفتن لطیفه و خواندن شعر و داستان و انتقال تجربیات روزمره به صورت هیجانی به یکدیگر انرژی مثبت را انتقال دهند.

دکتر احمدی معتقد است اکثر خانواده هایی که امروزه در رابطه با مسائل و مشکلات اجتماعی ،‌اقتصادی و خانوادگی در محیط کار و جامعه به جمع آوری تنش و ازدیاد آن در روابط بین فردی به سر می برند ، معمولا افرادی هستند که در محیط خانواده جایگاهی برای کم کردن استرس ها و کاهش تنش جایگاه ویژه ای پیدا نکرده اند. با این تفاسیر خانواده ای را می توان شاد نامید که در درجه نخست به صورت رو در رو با محتوای کلام مناسب و ژست ها و حرکاتی که بیانگر متناسب به موضوع است به گفتگو بپردازند  و ساعاتی را به ویژه برای اعضای خانواده اختصاص دهند.

وی افزود: در بیان ساده تر می توان گفت خانواده ای شاد است که افراد آن دیگران را با ایجاد هیجانات مثبت از رخوت و سستی و بی حالی خارج کرده و به مرتفع کردن مسائل بین فردی بپردازد.

وی ادامه داد: اثرات مثبت چنین خانواده هایی در رشد فکری و افزایش خلاقیت کودکان به شکلی که در متون روان شناسی ذکر شده افزایش خلاقیت را به ثمر می نشاند. بارش فکری در خانواده کمک می کند افراد رویکردهای حل مسئله را از هیجان مدار به مسئله مدار تغییر داده و بتوانند جوی آرام و دور از دغدغه را برای پرورش استعدادها و توانمندی های بالقوه کودکان ایجاد کنند.

این  روانشناس اضافه کرد: در چنین خانواده هایی فرصت برای تمرکز فکر و کاهش استرس به نحوی شایسته است که می تواند خلقی شاد و مداوم در کودکان ایجاد کند  که نتیجه آن به تک تک اعضای خانواده بازمی گردد. از این رو در این خانواده ها مسائل و مشکلات بین فردی و روابط اجتماعی کودکان مرتفع شده و به راحتی به حل مشکل در بافت فرهنگی و اجتماعی می پردازند بنابراین می توان گفت شاد بودن خانواده  زمینه ای مناسب برای پیشگیری از اختلالات روانی و اجتماعی محسوب می شود .

وی در آخر گفت: پیشنهاد می شود حداقل یک ساعت در شبانه روز به دور از استرس و تنش و با حذف تمام تکنولوژی های پیشرفته امروزی اعضای خانواده به برگزاری جلسات بیان  احساسات پرداخته و بستر مناسبی برای تبدیل روابط مجازی به ارتباط واقعی ایجاد کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان