فعالیت بدنی در فضای سبز حالت عاطفی را بهبود می بخشد!

خط سلامت: امروزه یک نیاز جهانی به زیرساخت های بهداشت روان مقرون به صرفه و در دسترس وجود دارد.

فعالیت بدنی در فضای سبز حالت عاطفی را بهبود می بخشد!

درحال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فضای سبز می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان ایفا کند.

به گزارش خط سلامت، فضاهای سبز عمومی، مانند پارک های محلی با این باور که ممکن است فوایدی برای سلامت روان داشته باشند، به طور رسمی در قرن 19 ایجاد شدند.

سلامت روان و فضای سبز

تامین سلامت روان جوامع مختلف، یکی از مسائل اصلی در سراسر جهان است.  بین نیاز به روان درمانی و ارائه آن همچنان شکاف گسترده ای است.

فضای سبز اغلب، به‌ویژه در بافت‌های شهری، بطور هدفمند برای براورده کردن نیاز انسان به زیبایی و افزایش سلامت روان ایجاد می شود.

شواهد مناسبی از رابطه بین فضای سبز محله و سلامت روان و رفاه وجود دارد. افراد ساکن در مناطق شهری با فضای سبز بیشتر در مقایسه با ساکنین شهرهای فاقد فضای سبز، پریشانی روانی، اضطراب و افسردگی کمتر و رفاه بیشتری دارند.

فضای سبز استرس های زندگی را مهار می کند. مشخص شده است افرادی که خانه خود را از یک منطقه بدون فضای سبز به یک منطقه سبزتر تغییر می‌دهند، سلامت روانی قابل‌توجهی در سه سال پس از نقل مکان نشان می‌دهند.

محیط، رفتار را شکل می دهند

محیط‌ها رفتار انسان را شکل می‌دهند. محیط‌های طبیعی، مانند فضای سبز می‌تواند هم به تجارب روان‌شناختی مثبت و هم به فعالیت بدنی که به نوبه خود بهزیستی را ارتقا می‌بخشد، کمک کند.

فعالیت بدنی در فضاهای سبز به عنوان ورزش سبز تعریف شده است. افرادی که حداقل یک بار در هفته از فضای سبز برای فعالیت بدنی استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی دهند، کمتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند.

تجربیات حاصل از فضای سبز

پیامدهای روانی زیادی، مرتبط با بودن در فضای سبز گزارش شده است. فراتر از نقش فضای سبز برای ارتقای بهداشت روان، این محیط ها دارای ویژگی هایی هستند که می توانند تجربیات مثبت بیشتری نسبت به زمان صرف شده در محیط های دیگر ارائه دهند.

قرار گرفتن در فضای سبز از نظر روان‌شناختی عملی ترمیم‌ کننده است و تأثیرات مفیدی بر احساسات و توانایی افراد برای انعکاس مشکلات زندگی دارد. فعالیت بدنی که در فضای سبز انجام می شود، حالت عاطفی را بهبود می بخشد و ظرفیت توجه را افزایش می دهد.

 تحقیقات مبتنی بر آزمایشگاه نشان داده است، مشاهده طبیعت شبیه‌سازی شده در حین ورزش نیز می‌تواند ظرفیت توجه را افزایش دهد.

کاربرد درمانی فضای سبز برای سلامت روان

تحقیقات تا حدودی اهمیت فضای سبز را برای سلامت روان نشان داده است. با این حال، برای استفاده از فضای سبز برای درمان اختلالات روانی و افزایش سلامت روان، کارآزمایی‌های قوی بیشتری مورد نیاز است.

ضرورت وجود فضای سبز

با توجه به شیوع و هزینه های کنونی اختلالات روانی در سراسر جهان و افزایش همزمان شهرنشینی، نیاز به همکاری بین رشته ای بیشتر وجود دارد.

گنجاندن فضای سبز در طراحی ساختمان‌ها، مراکز مراقبت‌ بهداشتی، محیط‌های مراقبت اجتماعی، خانه‌ها و جوامع برای تسهیل تعامل و دلبستگی، تقویت رفاه و افزایش احتمال ورزش کردن مفید به نظر می رسد. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان