چگونه در دام این فرسودگی سمی می افتید؟ / روانشناس هاروارد توضیح می دهد

خط سلامت: فرسودگی شغلی یکی از مشغله های امروزه بسیاری از کارمندان است که باعث می شود دیگر نسبت به کار خود احساس تعلق خاطر و رضایت نکنند و به مرور احساس بی کفایتی کنند.

چگونه در دام این فرسودگی سمی می افتید؟ / روانشناس هاروارد توضیح می دهد

فرسودگی شغلی زمانی ایجاد می شود که افراد مشغول کارهای تکراری و خسته کننده شوند و برای تنوع در کار خود تلاش نکنند و بهره وری آن ها به مرور کم می شود.

به گزارش خط سلامت نشانه هایی برای شناسایی فرسودگی شغلی وجود دارد.

فرسودگی شغلی و بهره وری سمی

فرسودگی شغلی از طریق بهره وری سمی ایجاد می شود. بهره‌وری زمانی سمی می‌شود که احساس می‌کنید همیشه فشار می‌آورید تا بازدهی داشته باشید و لیست کارهای همیشگی خود را به بهای رفاه خود در اولویت قرار دهید.

این طرز فکر بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر می گذارد و در برخی موارد منجر به اضطراب، افسردگی، فرسودگی شغلی، بی خوابی یا مشکلات عزت نفس می شود.

در اینجا پنج نشانه وجود دارد که شما در تله بهره وری سمی افتاده اید:

 همیشه در حال حرکت هستید

برخی ازافراد می گویند هرگز زمان کافی وجود ندارد و دائماً برای رسیدن به چیز بعدی عجله دارند. آن ها فقط زمانی می توانند سرعت خود را کاهش دهند یا آرام شوند که همه چیز تمام شود.

این احساس کاذب فوریت شما را مضطرب می کند، زیرا بخشی از مغز که مسئول تشخیص تهدیدات است، اضطرار را حس می کند و سیگنال را به اشتباه به عنوان ”خطر” تعبیر می کند و واکنش جنگ یا گریز را فعال می کند.  

احساس گناه یا شرم می کنید

بهره وری سمی ارتباط زیادی با احساسی دارد که وقتی چیزها را بررسی نکرده اید احساس می کنید ، مانند احساس گناه زمانی که فکر می کنید باید کاری را انجام می دادید که ندادید و شرمندگی زمانی که معتقدید هر کاری که انجام دادید به اندازه کافی خوب نبود.

هر دو می توانند چرخه سمی را که شما را به سمت فرسودگی سوق می دهد، تحریک کنند، تنها زمانی که انرژی برای انجام کارهای بیشتر ندارید، احساس ناامیدی کنید.

چه باید کرد: افکار خود را  بنویسید و آن ها را از نظر الگوها بررسی کنید.

اگر متوجه تفکر «استاندارد دوگانه» شدید:  زمانی که از خود انتظارات بیشتری نسبت به دیگران دارید - از شفقت به خود استفاده کنید و بگویید: «من هم مثل بقیه بهترین کار را انجام می‌دهم.»

اگر متوجه تفکر «کمال‌گرایانه» یا «همه یا هیچ» شدید : این ایده که اگر چیزی 100% موفق نباشد، یک شکست است - بگویید: «موفقیت نسبی هنوز مهم است و کاری که من انجام داده‌ام برای امروز کافی است. ”    

ارزش شخصی شما با میزان بهره وری شما تعیین می شود

سطوح بهره وری هر روز به دلایل خارج از کنترل شما در نوسان است. این افکار نشان دهنده اتکای بیش از حد به بهره وری برای احساس ارزشمندی شما می باشد.

 چه باید کرد: گفتگوی درونی خود را زیر نظر داشته باشید و با استفاده از نام خود، با خودتان صحبت کنید، همانطور که با یک دوست یا عزیز صحبت می کنید. تحقیقات نشان می دهد که این کار می تواند به شما کمک کند خود را عینی تر ببینید.

 آرامش یا استراحت برای شما مشکل است

برای بسیاری از ما، بهره‌وری با تمجید و پاداش همراه است که مواد شیمیایی مغز (مانند دوپامین) ”احساس خوب” را آزاد می کند. شما به شلوغی مشغله ”معتاد” می شوید.

با گذشت زمان احساس خوب سخت‌تر می‌شود.

چه باید کرد: سعی کنید زمان از کار افتادگی را به عنوان یک فرصت دوباره در نظر بگیرید.

برای مثال، اگر زود به یک رویداد می رسید، سعی کنید چشمان خود را ببندید و به صداهای اطراف خود گوش دهید. شما هنوز از آن زمان به طور سازنده استفاده می کنید، اما به روشی ترمیمی.

از مراقبت از خود غافل می شوید

اگر مراقبت از خود اتلاف وقت به نظر می رسد، بهره وری سمی را تجربه می کنید. این کار شامل بی توجهی به ورزش، خواب و استراحت، وعده های غذایی سالم، روابط، یا زمانی برای بازی و لذت است.

غیرمعمول نیست که فردی با این طرز فکر، وعده های غذایی خود را حذف کند یا حتی رفتن به دستشویی یا خوردن یک لیوان آب را به تعویق بیندازد.

 کاری باید انجام دهید: به خودتان اجازه بی قید و شرط بدهید که هر روز استراحت کنید.

یک برنامه روتین قبل از خواب ایجاد کنید که شامل فعالیت های خواب آور است، مانند گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، خواندن یک رمان، یادداشت روزانه، حمام یا دوش گرفتن، نورهای کم نور، خنک کردن هوا، یا نوشیدن چای گیاهی. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان