قدرت شگفت انگیز رقص بر مغز و سلامت روان + آخرین پژوهش را بخوانید

خط سلامت: رقص و فعالیت های ساختار یافته به سلامت جسم و روحی کمک زیادی می کند و باعث می شود افراد دقایقی دور از استرس یک فعالیت آرام بخش و نشاط آور انجام دهند.

قدرت شگفت انگیز رقص بر مغز و سلامت روان + آخرین پژوهش را بخوانید

رقص بر بهبود عملکردهای فیزیکی بدن موثر است زیرا هنگم رقص تمام عضلات درگیر هستند به همین دلیل باعث تناسب اندام می شود.

به گزارش خط سلامت برنامه های رقص ساختاریافته برای افزایش سلامت روانی و شناختی نسبت به فعالیت های فیزیکی سنتی مفید و گاهی برتر هستند.

رقص و عملکردهای شناختی

رقص به روح انسان رنگ می بخشد.  تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انجام رقص ساختاریافته از هر ژانری به طور کلی برابر و گاهی موثرتر از سایر انواع مداخلات فعالیت بدنی برای بهبود طیف وسیعی از نتایج روان‌شناختی و شناختی است.

تحقیقات جدید محققان استرالیایی نشان می دهد یک برنامه رقص ساختاریافته حداقل به مدت شش هفته می تواند به طور قابل توجهی نتایج سلامت روانی و شناختی را معادل سایر اشکال مداخلات ورزشی ساختاریافته بهبود می بخشد.

این مطالعه که در  Sports Medicine منتشر شده است ، یک مرور سیستماتیک بزرگ با متاآنالیزهایی است که تأثیر رقص را بر سلامت روانی و شناختی بررسی می کند. تیم نویسندگی چند رشته ای شامل محققانی از دانشگاه سیدنی، دانشگاه NSW، دانشگاه مک کواری و دانشگاه فناوری کوئینزلند است.

مطالعات در این بررسی شامل شرکت کنندگان در طول عمر (7 تا 85 سال) بود که شامل افراد سالم و مبتلایان به بیماری مزمن، به عنوان مثال، بیماری پارکینسون، نارسایی قلبی، فلج مغزی و فیبرومیالژیا بود.

مداخلات رقص طیف گسترده‌ای از ژانرها، از جمله رقص تئاتر، رقص هوازی، فرم‌های رقص سنتی و رقص اجتماعی را در بر می‌گرفت و با تعدادی از فعالیت‌های بدنی از جمله ورزش تیمی، هنرهای رزمی، پیاده‌روی و تمرینات وزنه‌برداری مقایسه شد.

رقص بهتر از فعالیت بدنی

این مطالعه نشان داد اجرای رقص ساختاریافته از هر ژانری به طور کلی برابر و گاهی موثرتر از سایر انواع مداخلات فعالیت بدنی برای بهبود طیف وسیعی از پیامدهای روانشناختی و شناختی از جمله بهزیستی عاطفی، افسردگی، انگیزه، شناخت اجتماعی و برخی جنبه‌ها است. این یافته‌ها نه تنها در افراد مسن، بلکه در جمعیت‌های جوان‌تر و افراد با شرایط بالینی نیز دیده می‌شود.

یادگیری سکانس های رقص شناخت را به چالش می کشد، رقص مشارکتی یا گروهی برای تعاملات اجتماعی مفیدمی  باشد و جنبه هنری آن بهزیستی روانی را بهبود می بخشد.

رقص فواید سلامتی گسترده‌ای دارد. اگر به یک فعالیت بدنی پایبند باشید، فواید طولانی مدت سلامت جسمانی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کم تحرکی را کاهش می‌دهد، ارتباط اجتماعی و تأثیر روانی رقص علائم بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد و بهبود در شناخت می‌تواند کمک به استقلال سالمندان کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان