دکتر خودتان می شوید اگر این 4 کار را انجام دهید

خط سلامت: فرسودگی شغلی در نتیجه استرس و فشارهای ناشی از شغل ایجاد می شود. فرسودگی شغلی باعث می شود یک فرد برخی از علایم افسردگی را تجربه کند.

دکتر خودتان می شوید اگر این 4 کار را انجام دهید

فرسودگی شغلی یک اختلال مزمن ناشی از استرس های محیط کار است.

به گزارش خط سلامت علایم فرسودگی شغلی قابل کنترل است، اما برای مدیریت علایم فرسودگی شغلی، لازم است ابتدا از ماهیت فرسودگی شغلی آگاهی دقیق داشت.

فرسودگی شغلی و باورهای غلط

فرسودگی شغلی غالیا با برخی باورهای غلط همراه است. در ادامه برخی از باورهای غلط در رابطه با فرسودگی شغلی را معرفی می کنیم:

فرسودگی شغلی مختص محل کار است

یکی از رایج‌ترین تصورات غلط در رابطه با فرسدگی شغلی، این است که علایم فرسودگی شغلی فقط در محل کار ایجاد می شود.

حقیقت این است که فرسودگی شغلی ناشی از استرس مزمنی است که در همه زمینه‌های زندگی، چه در سطح کلان و چه در سطح خرد، اتفاق می‌افتد.

استرس های مزمن و خفیف در روابط خانوادگی یا رابطه با همسر وقتی روی هم انباشته شوند، عملکرد شغلی را کاهش می دهند و منجر به فرسودگی شغلی می شوند.

فرسودگی شغلی سریع درمان می شود

فرسودگی شغلی ناشی از عوامل استرس زا است که ماهیت مزمن دارند. به عبارت دیگر، فرسودگی شغلی یک وضعیت مزمن ناشی از استرس است.  استرس مزمن را نمی توان بدون دریافت کمک حرفه ای یا روش های تخصصی کاهش داد. 

رفع فرسودگی شغلی فقط به اراده نیاز دارد

برخی افراد عقیده دارند، علایم فرسودگی شغلی را با اراده راسخ فرد از بین می رود. برخی افراد هنگام صحبت کردن با فردی که از علایم فرسودگی شغلی رنج می برند، می گویند: غر نزن، تلاش کن، محکم باش، طاقت بیار و ...

تحقیقات نشان داده است هیچ یک از این عبارات به فردی که از فرسودگی شغلی رنج می برد، کمک نمی کند.

فرسودگی شغلی قابل بهبود نیست

فرسودگی شغلی را نمی توان با راه حل های سریع درمان کرد، ولی این امر به این معنا نیست که علایم فرسودگی شغلی، غیر قابل درمان است. مراجعه به روانشناس بالینی و پیروی از دستورالعمل های تخصصی به کاهش علایم فرسودگی شغلی کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان