فقط یک پنجم ثانیه طول می کشد تا عاشق شوید/ عشق در نگاه اول علمی ثابت شد

خط سلامت: عشق احساسی است که به سریع ترین شکل ممکن اتفاق می افتد.

فقط یک پنجم ثانیه طول می کشد تا عاشق شوید/ عشق در نگاه اول علمی ثابت شد

عشق حالت سرخوشی در افراد ایجاد می کند.

به گزارش خط سلامت عشق سریع تر از آنچه افراد احساس می کنند اتفاق می افتد.

عشق در کمترین زمان

عشق یک پیمان قلبی منحصر به فرد است. یک مطالعه متاآنالیز جدید که توسط دانشگاه سیراکیوز نیویورک انجام شد، نشان داد عاشق شدن نه تنها همان احساس سرخوشی مصرف کوکائین را ایجاد می کند، بلکه بر نواحی فکری مغز نیز تأثیر می گذارد. محققان همچنین دریافتند عاشق شدن تنها حدود یک پنجم ثانیه طول می کشد.

تاثیر عشق بر عملکرد مغز

نتایج تیم تحقیقاتی نشان داد وقتی فردی عاشق می شود، 12 ناحیه مغز به طور پشت سر هم برای ترشح مواد شیمیایی محرک سرخوشی مانند دوپامین، اکسی توسین، آدرنالین و فشار عروق کار می کنند. احساس عشق همچنین بر عملکردهای شناختی پیچیده مانند بازنمایی ذهنی، استعاره ها و تصویر بدن تأثیر می گذارد.

قلب عاشق می شود یا مغز؟

محققان می گویند این همیشه یک سؤال پیچیده است. آن ها می گویند مغز، اما قلب نیز به هم مرتبط است، زیرا مفهوم پیچیده عشق توسط فرآیندهای پایین به بالا و از بالا به پایین از مغز به قلب و بالعکس شکل می گیرد. به عنوان مثال، فعال شدن در برخی از بخش ها مغز تحریکاتی را برای قلب ایجاد می کند و در نهایت سیگنال هایی برای معده. برخی از علائمی که گاهی اوقات به عنوان تظاهرات قلب احساس می شود ممکن است گاهی از مغز نشات می گیرد.

عشق و رشد عصبی

سایر محققان همچنین دریافتند سطوح خونی فاکتور رشد عصبی یا NGF نیز در عشق افزایش می یابد. این سطوح در زوج هایی که به تازگی عاشق شده بودند به طور قابل توجهی بالاتر بود. این مولکول درگیر نقش مهمی در شیمی اجتماعی انسان یا پدیده «عشق در نگاه اول» دارد. این نتایج تأیید می‌کند که عشق مبنای علمی دارد.

هر عشق جایگاهی در مغز دارد

این مطالعه همچنین نشان می دهد بخش های مختلف مغز عاشق می شوند. برای مثال، عشق بی قید و شرط، مانند عشق بین مادر و فرزند، توسط نواحی مشترک و متفاوت مغز، از جمله وسط مغز، جرقه می زند.

عشق پرشور توسط بخش پاداش مغز و همچنین نواحی شناختی ارتباطی مغز که عملکردهای شناختی درجه بالاتری مانند تصویر بدن دارند، برانگیخته می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان