چرا برخی از افراد کمالگرا می شوند + آسیب های کمالگرایی

خط سلامت: کمالگرایی یک ویژگی شخصیتی و فکری آسیب رسان است که افراد را به سوی بهترین بودن های افراطی سوق می دهد.

چرا برخی از افراد کمالگرا می شوند + آسیب های کمالگرایی

کمالگرایی افراد را از زندگی عادی دور می کند و موجب آسیب های روانی می شود. کمالگرایی در بیشتر مواقع ریشه در تربیت کودکی و خانواده دارد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب 8 مورد از راه کارهایی که برای بهبود کمالگرایی موثر است ارائه شده است.

روانشناسی نشان می دهد دور شدن از کمال گرایی به زندگی متعادل تر و رضایت بخشی منجر می شود. این در مورد تغییر تمرکز از نتایج بی عیب و نقص به پیشرفت و خودیابی است. 

پذیرش نواقص

کنار گذاشتن استانداردهای غیرواقعی بالا اولین قدم برای رهایی از کمال گرایی است. این در مورد درک این است که خطاها شکست نیستند، بلکه فرصت هایی برای رشد و یادگیری هستند. این تغییر دیدگاه منجر به افزایش خلاقیت و بهره وری می شود. 

تعیین اهداف واقع بینانه

اهداف برای ایجاد انگیزه حیاتی هستند، اما زمانی که در حوزه کمال گرایی قرار می گیرند، آسیب بیشتری نسبت به سود دارند. درعوض افراد لازم است اهداف قابل دستیابی و واقع بینانه ای تعیین کنند که جزر و مدهای زندگی را توضیح می دهد. 

تصدیق هر دستاوردی که در این مسیر به دست می آید، با نشان دادن اینکه کمال برای موفقیت ضروری نیست، به شکستن چرخه کمال گرایی کمک می کند.

ذهنیت رشد

پذیرش ذهنیت رشد در غلبه بر کمال گرایی بسیار مهم است. این اعتقاد است که توانایی ها و هوش را می توان با فداکاری و سخت کوشی توسعه داد. این دیدگاه شکست ها را به درس های ارزشمند تبدیل می کند، نه بازتاب شکست شخصی.

با پرورش ذهنیت رشد، انعطاف‌پذیری و سازگاری ایجاد می‌ شود، ویژگی‌هایی که برای رشد شخصی ضروری هستند. 

شفقت به خود

شفقت به خود پادزهر قضاوت های تند منتقد درونی است که کمال گرایی آن را تشدید می کند. این شامل رفتار با خود با همان مهربانی و درک است که در مواقع سختی به یک دوست خوب ارائه می دهند. شفقت به خود منجر به انعطاف پذیری عاطفی و شادی بیشتر می شود.

پرورش شفقت به خود به ایجاد یک محیط داخلی حمایت‌ کننده‌ تر کمک می‌ کند، محیطی که برای رشد مساعد است و از محدودیت‌ های کمال‌گرایی آزاد است.

لذت بردن از فرایند

رها کردن وابستگی به نتایج خاص، گامی مهم در رهایی از کمال گرایی است. 

تعریف موفقیت

معیارهای کمال گرایی اغلب توسط انتظارات بیرونی و تعاریف اجتماعی از موفقیت دیکته می شود. برای رهایی از این امر، باز تعریف معنای موفقیت برای افراد بسیار مهم است. این یک مفهوم ذهنی است، مفهومی که باید با ارزش ها، علایق و شرایط زندگی همسو باشد.

تعیین اولویت ها

جستجوی کمال اغلب منجر به یک زندگی درهم و برهم، پر از وظایف و اهدافی می شود که با ارزش های اصلی همخوانی ندارد. ساده‌سازی اولویت‌ ها نیازمند تلاشی آگاهانه است تا مشخص شود چه چیزی واقعاً مهم است و چه چیزی می‌ تواند رها شود. این فرآیند ساده‌ سازی فضایی را برای فعالیت‌ هایی ایجاد می‌ کند که رضایت واقعی را به همراه دارند و با تعریف موفقیت همسو می‌ شوند.

تاب آوری

گام نهایی برای رهایی از کمال گرایی شامل توسعه انعطاف پذیری است. توانایی عقب نشینی از شکست ها و سازگاری با تغییر. این در مورد داشتن یک پایه قوی است که به افراد اجازه می دهد تا با فراز و نشیب های زندگی کنار بیایند بدون اینکه در پی یک وضعیت دست نیافتنی از مسیر خارج شوند.

تاب آوری از طریق خود اندیشی، ارزیابی صادقانه از تجربیات، واکنش ها و درس های آموخته شده پرورش می یابد. این درون نگری الگوهایی را نشان دهد که به تمایلات کمال گرا کمک می کند و زمینه های رشد و بهبود را برجسته می کند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان