خودشیفته های پنهان و آشکار چه فرقی دارند؟ / خودشیفته های پنهان را شناسایی کنید

خط سلامت: خودشیفته ها به دو دسته تقسیم می شوند: خودشیفته پنهان و خودشیفته آشکار. شناسایی یک فرد خود شیفته پنهان، به مراتب دشوار تر از تشخیص خودشیفتگی آشکار است.

 خودشیفته های پنهان و آشکار چه فرقی دارند؟ / خودشیفته های پنهان را شناسایی کنید

خودشیفته ها در توانایی ها و دستاوردهای خود اغراق می کنند. به گزارش خط سلامت تمایل فراوان به تحسین شدن و تعریف کردن داستان هایی که رنگ و بوی بزرگنمایی و اسطوره سازی دارد، از جمله مواردی است که به شناسایی یک فرد خودشیفته آشکار کمک می کند؛ با این حال شناسایی دسته دیگری از افراد خودشیفته، که به خودشیفته پنهان معروف هستند، دشوارتر است.

خودشیفته پنهان و آشکار

خودشیفته ها موارد فراوانی از خودنمایی و تلاش برای جلب تحسین دیگران را دارند. تشخیص یک فرد خودشیفته زمانی سخت است که یک فرد با تمایلات خودشیفته، تمام سعی خود را در جهت پنهان کردن تمایلاتش مبنی بر خودنمایی انجام می دهد. یک فرد خودشیفته پنهان برخلاف یک خودشیفته آشکار، تمایل به درون گرایی دارد.

علایم یک فرد خودشیفته پنهان

با وجود اینکه یک فرد خودشیفته پنهان به راحتی قابل شناسایی نیست؛ ولی در صورت معاشرت طولانی مدت با چنین فردی می توانید علایم خودشیفتگی را در آن ها تشخیص دهید:

بیش از حد متواضع بودن

احساس مهم بودن و غرور در یک فرد خودشیفته پنهان، کمتر از یک خود شیفته آشکار است. با وجودی که خودشیفته پنهان اشتیاق به تحسین شدن دارد و احساس مهم بودن می کند؛ ولی چنین فردی در مقابل نزدیکان خودش را کوچک نشان می دهید یا عمدا دستاورها و استعدادهایش را کوچک جلوه می دهد تا دیگران به او اطمینان دهند که چقدر با استعداد است.

سرزنش دیگران

یکی از ترفندهای اصلی یک فرد خودشیفته پنهان، سرزنش و شرمسار کردن دیگران است تا به این شکل بتواند احساس برتری نسبت به سایر افراد پیدا کنند. خود شیفته پنهان رفتار ملایم تری نسبت به خودشیفته آشکار دارد و به جای تحقیر، انتقاد، طعنه زدن و بی ادبی، به دیگران توضیح می دهند همواره مقصر اصلی هستند. هدف اصلی یک فرد خودشیفته پنهان القای احساس حقارت به دیگران است.

بی اعتنایی

یک فرد خودشیفته آشکار برای رسیدن به اهدافش با بیانی بی رحمانه دیگران را آزار می دهد، ولی یک فرد خودشیفته پنهان اصلا اطرافیان را به حساب نمی آورد و به آن ها بی اعتنایی می کند. مثلا سر قرارشان دیر حاضر می شوند یا دیر به پیامک ها و ایمیل ها پاسخ می دهد. یک فرد خودشیفته پنهان، با بی توجهی به علایق دیگران، باعث می شود طرف مقابلش احساس حقارت و به درد نخور بودن را تجربه کند.

استفاده از دیگران برای اهداف شخصی

افراد خودشیفته کاری برای دیگران انجام نمی دهند و روی کاری که برایشان سودی نداشته باشند متمرکز نمی شوند. فرد خودشیفته پنهان خود را اهل کمک کردن نشان دهد ولی صرفا در صورتی کاری برای دیگران انجام می دهد که در قبالش چیزی بدست بیاورد.

با فرد خودشیفته پنهان چطور رفتار کنیم؟

چند نکته برای برخورد با یک فرد خودشیفته پنهان عبارت است از:

اجتناب از شخصی سازی

اجتناب از شخصی سازی به این معنا است که اطرافیان یک فرد خودشیفته پنهان، رفتار او را به خود نسبت ندهند. در حقیقت پژوهش ها نشان داده است ریشه رفتار یک فرد خود شیفته پنهان، احساس حقارت درونی اوست که باعث می شود فرد تلاش کند به هر شکلی شده خودش را بزرگ جلوه دهد.

مشخص کردن مرزها

یک فرد خود شیفته پنهان  به حریم خصوصی دیگران احترام نمی گذارند و از آنجا که احساس همدلی ندارند به خودشان حق می دهند از دیگران سو استفاده کنند. تعیین مرزهای مشخص، مانع از آسیب می شود. فرد هر چه بیشتر مرزهای خود را با یک فرد خود شیفته پنهان، رعایت کند؛ بیشتر از آسیب مصون می ماند.

حفظ فاصله

ارتباط مداوم با فرد خودشیفته پنهان باعث احساس شکست و نا امیدی می شود بنابراین حتی در مواردی که خودشیفته جزو اعضای خانواده محسوب می شود، باز هم لازم است فاصله را رعایت کرد. افرادی که در ارتباط با یک خودشیفته پنهان هستند با فاصله گرفتن از او در حقیقت از خود محافظت می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان