دو تاثیر بی نظیر هورمون خواب / این مکمل شگفت انگیز است

خط سلامت: ملاتونین به طور طبیعی در بدن ترشح می شود و با کاهش خودآزاری مرتبط است.

دو تاثیر  بی نظیر هورمون خواب / این مکمل شگفت انگیز است

ملاتونین از غده اپی فیز در مغز ترشح می شود و در سلامت روان و خواب نقش دارد..

به گزارش خط سلامت ملاتونین برنامه خواب و بیداری فرد را تنظیم می کند و ترشح مناسب آن نقش مهمی در سلامت روان ایفا می کند.

ملاتونین و کاهش خودآزاری

ملاتونین که امروزه به شکل قرص در داروخانه ها عرضه می شود و به عنوان مکمل خواب شناخته می شود، نقش مهمی در کاهش برخی رفتارهای مخرب دارد.

مطالعه ای در موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد استفاده از ملاتونین باعث کاهش خودآزاری در جوانان مبتلا به اضطراب و افسردگی می شود.

ملاتونین و کاهش اضطراب

استفاده از ملاتونین باعث کاهش خودآزاری در جوانان مبتلا به اضطراب و افسردگی می شود. این اثرات در زنان مبتلا به اضطراب و افسردگی بارزتر بوده است به گونه ای که خطر خودآزاری در ماه‌های قبل از تجویز ملاتونین بیشتر بوده و پس از آن، به ویژه در دختران، کاهش یافته است.

نتایج نشان می‌دهند ملاتونین می‌تواند یک راهکار درمانی برای جلوگیری از خودآزاری در جوانان مبتلا به اضطراب و افسردگی باشد.

ملاتونین و چرخه خواب

هورمون ملاتونین چرخه خواب و بیداری را کنترل می کند و رایج ترین دارویی است که در سوئد برای اختلالات خواب برای کودکان و نوجوانان تجویز می شود. استفاده از ملاتونین در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و از سال ۲۰۲۰ در سوئد بدون نسخه در دسترس عموم است.

یک پژوهش گسترده

دکتر سارا برگن، دکترای دپارتمان پزشکی، می‌گوید: با توجه به ارتباط بین مشکلات خواب، افسردگی و خودآزاری، بررسی کرده ایم آیا استفاده از درمان پزشکی برای اختلال خواب با کاهش میزان خودآزاری عمدی در افراد جوان مرتبط است یا خیر.

در این مطالعه بیش از 25500 کودک و نوجوان بین 6 تا 18 سال که ملاتونین برای آن ها تجویز شده بود در سوئد شناسایی شدند. بیش از ۸۷ درصد از این افراد حداقل یک اختلال روانپزشکی شامل: اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، اختلالات اضطرابی، افسردگی، یا اختلال طیف اوتیسم داشتند. همچنین خودآزاری در دختران پنج برابر بیشتر از پسران بود. محققان خطرات خودآزاری را در همان فرد درزمان مصرف یا قطع دارو با مقایسه خطر در آخرین ماه بدون مصرف دارو دوازده ماه پس از شروع درمان با ملاتونین تخمین زدند. با انجام این کار، توانستند عوامل زمینه‌ ای اثرگذار را مانند عوامل ژنتیک، شدت اختلال خواب یا اختلالات روانپزشکی شناسایی کنند. خطر خودآزاری در ماه‌های قبل از تجویز ملاتونین بیشتر بود و پس از شروع درمان، در ماه‌های بعد به نصف کاهش یافت. کاهش خطر به ویژه در میان دختران نوجوان مبتلا به افسردگی ویا اختلالات اضطرابی مشهود بود.

کاهش خودکشی

دکتر سارا برگن در مورد بحران سلامت روان می‌گوید: در حال حاضر یک بحران سلامت روانی در میان جوانان وجود دارد و خطر خودآزاری و خودکشی در بین جوانان زیاد است. یافته‌های ما از این فرضیه حمایت می‌کند و مداخله برای بهبود خواب باعث کاهش آسیب به خود در جوانان به ویژه در دختران می شود.

محدودیت های پژوهش

مطالعه انجام شده مشاهده‌ای بود، نمی‌توان رابطه علّی بین ملاتونین و کاهش میزان آسیب به خود پیدا کرد برای بررسی اینکه آیا استفاده از سایر داروها ممکن است بر یافته‌ها تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل‌هایی نیز انجام شد مصرف کنندگان داروهای ضد افسردگی را حذف کردند.

دکتر ماریکا لئون، می گوید: نتایج نشان می دهد ملاتونین باعث کاهش آسیب به خود می شود، اما نمی توانیم این موضوع را رد کنیم که استفاده از سایر داروهای روانپزشکی یا روان درمانی می تواند بر یافته ها تأثیر داشته باشد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان