نسخه ای برای افرادی که خواب به چشم شان نمی آید

خط سلامت: خواب کافی، یکی از عناصر اصلی تامین کننده سلامت روان و جسم است. <span lang="AR-SA" style="font-size: 12pt; color: black;">الگوی خواب سالم عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از ابتلا به بیماری های خلقی مانند افسردگی جلوگیری می کند.</span> در جامعه مدرن امروزی که انواع فناوری ها برای سرعت بخشیدن به امور مورد استفاده قرار می گیرد، فرصت توقف و استراحت از انسان ها سلب شده است؛ طوری که با کمی اغراق می توان گفت خواب منظم و با کیفیت شبانه، به یک رویا تبدیل شده است.

نسخه ای برای افرادی که خواب به چشم شان نمی آید

سه رکن مهم سلامتی

به گزارش خط سلامت بسیاری از انسان ها خواب مناسبی ندارند و از بی خوابی رنج می برند. معمولا این افراد علاوه بر نداشتن برنامه مناسبی برای خواب ، از تغذیه مناسبی هم برخوردار نیستند. به گزارش خبرنگار خط سلامت تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش از ارکان مهم سلامت است. این سه رکن در کنار هم سلامتی را برای فرد به ارمغان می آورد.

با این موارد تعویق خواب را کاهش دهید

تغییر مثبت

به تعویق انداختن زمان خواب اگر جنبه های مثبتی و لذت بخشی نداشته باشد، مثلاً تماشای بیشتر تلویزیون و… رخ نمی دهد. با این حال، احتمالاً آسیب های بیدار ماندن را بیش از آنچه باید، در نظر نمی گیرید. شما اکنون لذت بیداری فوری را تجربه می کنید، در حالی که پاداش بالقوه احساس خوب در صبح برایتان یک امکان دور است. در مورد مزایا و معایب به تعویق انداختن خواب و اینکه روز بعد چه احساسی خواهید داشت، با خودتان صادق باشید.

الگوی خواب منظم

اگر بین زمان ایده آل شما برای خوابیدن و زمان واقعی که به رختخواب می روید اختلاف زیادی وجود دارد، به مدت یک یا دو هفته بصورت دقیق ساعتی را که اقدام به خوابیدن می کنید، ثبت کنید. این به شما کمک می کند تا بفهمید آیا به تعویق انداختن خواب برای شما مشکلی ایجاد می کند یا خیر.

تعیین هدف واقع بینانه

اگر معمولاً ساعت 1 بامداد به رختخواب می روید، هدف گذاری برای خوابیدن در ساعت 11 شب واقع بینانه نیست. سعی کنید زمان خواب خود را به صورت تدریجی از ساعت1 به 11 شب تغییر دهد؛ به این صورت که مثلا در شب اول 15دقیقه زودتر از ساعت 1 بامداد به رختخواب بروید و این روند تدریجی را ادامه دهید تا به ساعت ایده آل، 11 شب، برسید.

قراردادی برای تغییر

یکی از قوی‌ترین ابزارها، قول دادن به شخص دیگری است. این کار حس مسئولیت پذیری شما را افزایش می دهد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا زمانی که یک مربی شخصی دارید، احتمال اینکه به باشگاه بروید بیشتر است؟ در این مورد، اهداف خود را با یکی از والدین یا یک دوست اشتراک بگذارید.

توجه به موانع

حواستان به موانعی باشد که با آن مواجه می شوید به عنوان مثال احساس تنهایی در شب باعث می شود به گوشی همراه پناه ببرید. برای داشتن یک الگوی خواب سالم سعی کنید موانع دستیابی به آن را از میان بردارید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان