خاطرات منفی را پاک کنید / مرور خاطرات منفی موجب افسردگی می شود

خاطرات منفی موجب افسردگی و مشکلات روانی می شوند.متخصصان حوزه سلامت روان معتقدند خاطرات منفی را می‌توان کمرنگ کرده و زندگی را در مسیر دیگری سوق داد. دانشمندان علوم اعصاب دریافته‌اند می‌توان صدای یک خاطره‌ی را با تحریک خاطرات شادی که در حافظه وجود دارد کاهش داد.

خاطرات منفی را پاک کنید / مرور خاطرات منفی موجب افسردگی می شود

به گزارش خبرنگار خط سلامت هر بار که فردی خاطره‌ای را به یاد می‌آورد، مغز حافظه را تا حدی تغییر می‌دهد که مثل یک فیلتر عمل می‌کند و موجب به روز رسانی اطلاعات می‌شود.

پروفسور رامیز از دانشگاه بوستون می‌گوید: ما ناخواسته فیلتر‌ها هایی را برای خاطرات گذشته‌مان اعمال می‌کنیم. به عبارت دیگر حافظه‌ی ما حاوی خاطرات بازسازی شده است. بر این اساس می‌توان حافظه را هم موهبت و هم عاملی دانست که موجب کاهش سلامت روان و افسردگی می شود. زیرا اگر فرد جزئیات نادرست خاطرات را به خاطر بسپارد، در حقیقت فیلتری را اعمال می‌کند که موجب مشکلات روانی در او شده و سلامت روان او را به وخامت می‌اندازد.

وی می‌گوید: خوب است که بروزرسانی خاطرات را به سمت وقایع ترسناک و آسیب زا نبریم و از این انعطاف‌پذیری برای درمان و بهبود زندگی استفاده کنیم.

این محقق علوم اعصاب می‌گوید: اکنون ما می‌دانیم خاطرات مثبت و منفی در کجای مغز ذخیره می‌شوند.

نقشه‌برداری از خاطرات مثبت و منفی

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای درمان اختلالات مرتبط با حافظه‌ درک مناطقی از مغز است که در آن خاطرات مثبت یا منفی نگهداری می‌شود و همچنین تشخیص این رو از هم مهم است. یافته‌ها در تمام نواحی مغز ذخیره می‌شوند. ولی یافته‌های جدید دانشمندان علوم و اعصاب تفاوت کلیدی مولکولی و ژنتیکی بین خاطرات مثبت و منفی را که به طور قابل توجهی متفاوتند نشان داد.

بر این اساس خاطرات عاطفی مثبت و منفی با دیگرخاطرات متفاوتند و ویژگی‌های مستقل و جداگانه‌ای را در مغز دارند.

محققان دریافته اند که سلول‌های خاطرات مثبت و منفی از هر نظر با هم تفاوت دارند و در مناطق مختلف هیپوکامپ ذخیره می‌شوند بنابراین یکی از مبنای مولکولی برای تمایز بین خاطرات مثبت و منفی در مغز وجود دارد. محققان برای برچسب گذاری و دیدن خاطرات مثبت و منفی در مغز از یک ابزار پیشرفته به نام اپتوژنتیک استفاده می‌کنند.

محققان توانستند با این ابزار به صورت مصنوعی خاطرات مثبت را در آزمایشگاه تقویت کنند. آنان امید دارند بتوانند با این یافته مرزهای علوم اعصاب را برای ارتقای سلامت روان انسان گسترش دهند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع ولینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان