شخصیت چگونه بر سلامت تأثیر می گذارد؟

خط سلامت: آیا نوع شخصیت می تواند به فرد آسیب برساند یا شخصیت در واقع به او کمک می کند زندگی طولانی تری داشته باشد؟ شخصیت افراد نقش مهمی در تعیین رفتارها و عادت ها دارند بنابراین جای تعجب نیست که تیپ شخصیتی با سلامتی در ارتباط باشدبرای مثال از دفعات مراجعه به پزشک گرفته تا نحوه کنار آمدن با استرس به شخصیت مربوط است.

شخصیت چگونه بر سلامت تأثیر می گذارد؟

به گزارش خط سلامت مدتها است که فیلسوفان، پزشکان و محققان سعی در یافتن ارتباط بین شخصیت و سلامت جسمی دارند. در زمان یونانیان باستان، بقراط و جالینوس اظهار داشتند چهار تیپ شخصیت وجود دارد که هر کدام نسبت به برخی از بیماری های جسمی یا روحی حساس هستند. پژوهش ها نشان داده است ویژگی های شخصیت می تواند پیش بینی کننده مهم سلامت باشد. محققان دریافته اند ویژگی های شخصیت که در دوران کودکی به نمایش گذاشته شده است ، مربوط به دوره های بعدی سلامت است و با سایر نشانگرهای کلیدی سلامتی از جمله طول عمر مرتبط است.برای بررسی این که سلامتی چگونه تحت تأثیر شخصیت قرار می گیرد لازم است نگاهی دقیق به انواع شخصیت بیندازید تا متوجه شوید که پیامدهای احتمالی سلامتی ممکن است به چه صورت باشد.

شخصیت نوع A

متخصصان شخصیت نوع A را اغلب به عنوان فردی سختکوش ، کنترل کننده و کمال گرا می دانند. افرادی که ویژگی های این تیپ شخصیتی را از خود نشان می دهند ، بیشتر اهل رقابت بوده، بی حوصله اند و دچار تنش و پرخاشگری هستند. شخصیت نوع A چه در محل کار و چه در تعاملات شخصی غالباً احساس تسلط می کند و ممکن است احساس ارزشمندی و خودپنداری خود را از دستاوردهای درک شده اش به کار گیرد. این تیپ شخصیتی از زمان توصیف آن برای اولین بار در دهه 1950 مورد توجه بوده است و تحقیقات آن را با تعدادی از نتایج منفی سلامتی مرتبط کرده است.

بین تیپ شخصیت نوع A و بیماری های قلبی ارتباط وجود دارد. شخصیت نوع A معمولاً خصومت بیشتری را تجربه می کند ، مشخصه ای که با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. تحقیقات اولیه انجام شده بیش از 40 سال پیش نشان داد شخصیت های نوع A هفت برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قرار دارند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد مقصر واقعی افزایش خطر بیماری های قلبی احتمالاً به خشم و خصومت مربوط است.

راهکار

چحتی اگر تیپ شخصیتی نوع A با افزایش نگرانی های مربوط به سلامتی مرتبط باشد ، برخی از متخصصان اظهار داشته اند پزشکان می توانند برای کاهش این خطرات اقدام کنند. با این حال برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند تغییر شخصیت ممکن است و حتی اگر افراد شخصیت خود را تغییر ندهند، مراحلی وجود دارد که می تواند عواقب بالقوه سلامتی شان را به حداقل برساند.

روی ویژگی های منفی مرتبط با تیپ شخصیتی تمرکز کنید. اگر برخی از ویژگی های منفی شخصیت تیپ A مانند تمایل به استرس ،خصومت و انزوای اجتماعی را دارید ، مواردی را جستجو کنید که می توانید برای کاهش فشار خون و سایر مشکلات سلامتی انجام دهید.

مهارت های مقابله با کیفیت و مدیریت استرس را تمرین کنید. تکنیک های موثر مدیریت استرس کمک می کند یاد بگیرید چگونه بهتر با استرس های زندگی روزمره کنار بیایید. یادگیری نحوه کنترل احساس خشم و خصومت می تواند کمک کننده باشد و جستجوی راه هایی برای بهبود ارتباطات اجتماعی می تواند به بهبود رفاه حال شما و هم در آینده کمک کند.

شخصیت نوع B

افرادی با شخصیت آرام و بی روح ، که معمولاً از آنها به عنوان شخصیت تیپ B یاد می شود ، بسیار راحت تر از افراد تیپ A هستند. بر شخصیت نوع B معمولاً فشار و رقابت کمتری دارند. این افراد به جای این که تحت تأثیر نیاز به دستیابی، برنده شدن یا تسلط قرار بگیرند، تمایل دارند که بیشتر روی انجام کارها متمرکز شوند. این بدان معنا نیست که شخصیت تیپ B برای پیشرفت ارزش قائل نیست. آنها به طور پیوسته در جهت اهداف خود کار می کنند اما از روند کار نیز لذت می برند و در صورت عدم پیروزی استرس کمتری را تجربه می کنند. افرادی که از تیپ شخصیتی نوع B برخوردار هستند ممکن است بیشتر جذب مشاغل و سرگرمی هایی شوند که با آرامش روبروی شان کند و خلاقیت محور هستند مانند تبدیل شدن به یک هنرمند ، نویسنده، بازیگر یا درمانگر.

راهکار

رفتارهای سالم داشته باشید. آرام بودن می تواند عالی باش ، اما عادت های سالم خود را رها نکنید. روی نکات مثبت تمرکز کنید. اگر از این تیپ شخصیتی برخوردار باشید ، احتمالاً خطر کمتری در بروز مسائل بهداشتی مربوط به اضطراب دارید. تمایل دارید که از زندگی لذت ببرید، کاملاً در کنار آمدن با استرس مهارت دارید و احتمالاً کیفیت زندگی خوبی دارید. همه این عوامل ممکن است به این معنی باشد که کمتر ممکن است نتایج منفی بهداشتی را تجربه کنید که با استرس ، عصبانیت و اضطراب مرتبط است.

شخصیت نوع C

افراد ب ا تیپ شخصیتی نوع C مشتاق به رضایت، تمایل به تطبیق ، انفعال و انطباق دارند . این تیپ شخصیتی می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد. از یک طرف آنها مشتاق رضایت دادن به طبیعت هستند به این معنی که احتمالاً دستورات پزشک خود را دنبال می کنند. همچنین ممکن است در مواردی که مشکلی پیش آمده است، كمتر به دنبال كمك گرفتن باشند، در عوض احساس می كنند كه نمی خواهند برای دیگران بار و ناراحتی ایجاد كنند.

راهکار

خود را نادیده نگیرید. افرادی که لذت می برند ، گاهی اوقات رفاه خود را برای همیشه ماندگار می کنند. وظیفه شناس بودن در مورد دیگران می تواند یک ویژگی مثبت باشد ، اما حتما برای سلامتی خود نیز وقت بگذارید.

در سلامتی خود نقش فعالی داشته باشید. ممکن است آسان باشد که فکر کنید سلامتی از دست شما خارج شده است ، اما کنترل داخلی ممکن است به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر سلامت فعلی و آینده خود داشته باشید. به جای تمرکز بر تأثیرات بیرونی که بر سلامتی تأثیر می گذارد، به مواردی توجه کنید که می توانید با اعمال خود تغییر دهید.

شخصیت روان رنجور

اگر تمایل به شخصیت روان رنجور دارید، ممکن است به احساس از دست دادن، ناامیدی و سایر فشارهای عصبی با احساسات منفی پاسخ دهید. تجربه واکنش های شدید هیجانی در برابر چالش های نسبتاً جزئی زندگی معمول است. محققان دریافته اند که این ویژگی می تواند پیش بینی کننده انواع اختلالات جسمی و روانی باشد. افرادی که روان رنجور هستند ممکن است مشکلات سلامتی جسمی مانند بیماری های قلبی عروقی ، سندرم روده تحریک پذیر و آسم را نیز تجربه کنند.

راهکار

استراتژی های پیشگیری ممکن است کمک کند. نگرانی داشتن می تواند خطرات سلامتی به همراه داشته باشد ، اما وجه مثبت درک بهتر شخصیت شما این است که می توانید برای انجام مراقبت های پیشگیرانه گام بردارید. نگرانی خود را کنترل کنید. نگرانی بیش از حد آسیب زننده است بنابراین یافتن راه هایی برای کنترل افکار خود و جایگزینی احساسات مثبت با احساسات منفی مهم است. درصورت غلبه بر احساسات روان رنجورانه، استراتژی هایی مانند حواس پرتی، گفتگو با دوستان و تکنیک های آرام سازی می تواند مفید باشد.

شخصیت نوع D

شخصیت نوع D برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد و با ویژگی های "پریشان" مانند بیشتر در معرض احساسات منفی و عدم ابراز وجود شناخته می شود. استرس ، افسردگی ، اضطراب ، عصبانیت و تنهایی نیز با شخصیت تیپ D در ارتباط است که می تواند عواقب جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. یک مطالعه نشان داد افراد با شخصیت نوع D در مقایسه با افراد با تیپ های شخصیتی دیگر چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. افراد با این تیپ شخصیتی در معرض خطر سه برابر افزایش مشکلات قلبی از جمله نارسایی قلبی قرار دارند.

راهکار

با دکتر خود صحبت کنید برخی از کارشناسان امیدوارند غربالگری بیماران قلبی برای این ویژگی ها به پزشکان این امکان را بدهد که افراد در معرض خطر را با مشاوره شناختی و رفتاری ارتباط دهند.

تکنیک های خوب مدیریت استرس را تمرین کنید. رویکردهای خودیاری مانند تمرین تکنیک های خوب مدیریت استرس و تغییر شکل رویدادها برای تمرکز بر احساسات مثبت تر نیز ممکن است مفید باشد.

درونگرا ها

یک مطالعه نشان داد افرادی که تمایل به برونگرایی، وظیفه شناسی و توافق بیشتری دارند سالم تر هستند. این امر تا حدی به این واقعیت مربوط می شود که افرادی که سطح بالاتری از این صفات را از خود نشان می دهند،تمایل دارند ارتباط موثرتری با پزشکان خود برقرار کنند. یک مطالعه نشان داد حمایت اجتماعی با نتایج بهداشت جسمی از جمله رفتارهای سالم تر ،مهارت های بهتر کنار آمدن و رعایت برنامه های معمول پزشکی مرتبط است. پزشکان و دیگر متخصصان بهداشت فهمیده اند پشتیبانی و ارتباط اجتماعی با کیفیت می تواند تأثیر محافظتی مهمی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

در حالی که تحقیقات نشان می دهد تیپ شخصیتی به وضوح در سلامتی و بهزیستی نقش دارد برخی از بیماری ها احتمالاً تحت تأثیر ویژگی های روانشناختی قرار دارند به عنوان مثال بیماری قلبی نسبت به سرطان با نوع شخصیت ارتباط بیشتری دارد. شخصیت بر رفتار و انتخاب سبک زندگی تأثیر می گذارد. افرادی که دارای وظیفه شناسی بیشتری هستند ممکن است انتخاب های سالم تری داشته باشند در حالی که افرادی که دارای روان رنجوری هستند ممکن است کمتر به دنبال کمک پزشکی یا سیستم های پشتیبانی اجتماعی ضعیف تر باشند مانند بسیاری از موارد ، خطر فردی شما برای ایجاد یک مشکل سلامتی می تواند به عوامل فراتر از شخصیت از جمله ژنتیک، محیط، سبک زندگی و رفتارها بستگی داشته باشد. درک شخصیت ممکن است راهی عالی برای کمک به تعیین نوع انتخاب یا تغییراتی در سلامتی باشد که باید روی ایجاد آن متمرکز شوید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان