5 فایده خنده بر روان که نمی دانستید

خط سلامت: خنده و شوخ طبعی یک عامل درمانی قدرتمند است و نه فقط افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد بلکه مزایای دیگری نیز دارد.

5 فایده خنده بر روان که نمی دانستید

به گزارش خط سلامت متخصصان و پژوهشگران به 5 فایده ی اساسی در مورد خنده و شوخ طبعی پی برده اند.

خنده استرس را کم می کند

تیم تحقیقاتی در مالیندا دریافتند خنده باعث بالا رفتن سطح هورمون هایی می شود که از ایمنی بدن محافظت می کند. تحقیقات تکمیلی نشان داد خنده سطح هورمون های کورتیزول و اپی نفرین را که بر اثر استرس در بدن تولید می شود پایین می آورد.

در یک مطالعه ی دیگر که روی 16 مرد انجام گرفت میزان کورتیزول آنان 39 درصد و اپی نفرین شان 70 درصد بود، پس از آن که آنان شروع به خندیدن کردند میزان هورمون ها اندازه گیری شده و کاهش فوق العاده ای را نشان داد.

خنده و ضربان قلب منظم

در مطالعه ای در کالج قلب و عروق آمریکا که توسط متخصصان بالتیمور صورت گرفت آنان دریافتند افراد مبتلا به بیماری های قلبی 40 درصد کمتر از دیگر افراد می خندند. دکتر میلر مدیر مرکز پیشگیری از بیماری های قلب و عروق این کالج می گوید: هنوز نمی دانیم خنده چگونه از مغز محافظت می کند ولی می دانیم استرس روانی است و باعث ایجاد یکسری التهاب در بدن می شود. این التهاب ها منجر به تجمع چربی و کلسترون در عروق قلب و در نهایت حمله ی قلبی خواهد شد.

خندیدن همچنین فشار خون را تنظیم می کند و جریان خون غنی از اکسیژن را در بدن افزایش می دهد که هر دو این ها برای سلامت قلب مفید و مهم است. دکتر میلر می گوید: توانایی خندیدن حتی به عنوان یک رفتار آموخته شده می تواند پیامدهای مهمی برای تمام جوامع داشته باشد.

خنده و تناسب اندام

خندیدن باعث کالری سوزی می شود. در مطالعه ای دکتر بوچوفسکی از دانشگاه وندریبلت دریافت خندیدن باعث صرف انرژی می شود و ضربان قلب بر اثر خنده 10 تا 20 درصد افزایش می یابد. وی که روی 45 زوج تحقیق کرده بود می گوید: اگر افراد 10 تا 15 دقیقه در روز بخندند بین 10 تا 40 کالری مصرف خواهند کرد.

خنده و کاهش درد

یک تیم از متخصصان مطالعه ای را روی شوخ طبعی انجام داده و دریافتند خنده و شوخ طبعی دردها را کاهش می دهد. توماس بنز در این مورد گفت: طنز یک استراتژی مناسب برای افزایش تحمل درد از یک طرف و بهبود کیفیت زندگی بیمار از سوی دیگر است.

به گفته وی دلیل لین مساله آن است که شوخ طبعی باعث آزاد شدن اندروفین بوده و تنش عضلانی را کم می کند. پرفسور ویلیبالد روج از دانشگاه زوریخ می کوید: شوخ طبعی به طور خاص به عنوان یک تکنیک شناختی باید استفاده شود چون در کنترل درد و افزایش و تحمل درد موثر خواهد بود.

در مطالعه ای دیگر روشن شد افرادی که می خندند هنگام تماشای فیلم از افرادی که نمی خندند می توانند دست خود را در آب یخ نگه دارند. این مطالعه نشان داد درد تا 20 دقیقه پس از خندیدن باقی می ماند.

خنده و ایمنی

شوخ طبعی در مقابله با بیماری ها به افراد کمک می کند و موجب تقویت سیستم ایمنی افراد خواهد شد. زمانی که افراد می خندند با دیافراگم نفس می کشند و همین باعث تحریک سیستم لنفاوی می شود بر اثر این مساله سموم از بین رفته و لنفوسیت ها بیشتر خواهد شد و فرد را از بیماری مصون خواهد کرد.

خنده همچنین باعث کاهش التهاب است. در یک مطالعه که توسط محققان ژاپنی صورت گرفته است 41 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید و 23 فرد سالم تحت پژوهش قرار گرفتند. محققان دریافتند خنده میزان سیتوکین های محرک التهاب را کم می کند.

دکتر لی در دانشگاه کالیفورنیا در مطالعه ای دیگر دریافت سطح هورمون بتا اندروفین روی ارتقاء خلق و خو موثر است و هورمون های رشد تحت تاثیر خنده پس از تماشای فیلم کمدی به ترتیب 27 و 87 درصد بیشتر می شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان