چرا بعضی افراد قبل از آلارم ساعت از خواب بیدار می شوند؟

خط سلامت: بیدار شدن قبل از به صدا در آمدن زنگ هشدار می تواند مساله آزار دهنده ای است آزاردهنده باشد. چرا این اتفاق می افتد؟

چرا بعضی افراد قبل از آلارم ساعت از خواب بیدار می شوند؟

قبل از اینکه زنگ ساعت شما به صدا درآید ممکن است اصلاً مشکلی نداشته باشد. در واقع، ممکن است به این معنی باشد که شما برنامه خواب خود را کاملاً تنظیم کرده اید.

به گزارش خط سلامت دکتر کریس وینتر، متخصص مغز و اعصاب، می‌گوید: فکر می‌کنم این ممکن است به این ایده مرتبط باشد که اگر چند دقیقه قبل از آلارم ساعت از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً در یک برنامه منظم هستید و احتمالاً زمان مناسبی را برای خواب انتخاب کرده‌اید.

 
یک ساعت زنگ دار در پس زمینه ای زرد و آبی. ساعت زنگ دار 10:08 را نشان می دهد
 

اگر هر روز صبح، اندکی قبل از به صدا درآمدن زنگ هشدار، در حال بیدار شدن هستید، احساس استراحت کامل می‌کنید، احتمالاً خواب شما با ریتم شبانه روزی شما هماهنگ است که بر عملکردهای مهم بدن مانند دما، فشار خون، هوشیاری ذهنی، سطح هورمون‌ها و ... تاثیر دارد.

دلایل دیگر بیدار شدن 

زمان زیادی خوابیده اید

اگر قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً زمان زیادی را در رختخواب می‌گذرانید. 

سن

عامل دیگر می تواند تغییر نیازهای خواب با افزایش سن باشد. با افزایش سن افراد، فاز شبانه‌روزی زودتر تغییر می‌کند. این به این معنی است که زمان خواب آنها در عصر زودتر شروع می شود و صبح زودتر به پایان می رسد. افراد مسن نیز نسبت به قبل در زندگی به خواب کمتری نیاز دارند.

این ترکیبی از تغییرات می‌تواند به معنای بیدار شدن زودتر از زمانی باشد که جوان‌تر هستیم و لزوماً به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. تا زمانی که فرد فرصت کافی برای خوابیدن داشته باشد و در اکثر شب‌ها زمان خواب و بیداری ثابتی داشته باشد، می‌تواند خوابی کاملاً سالم داشته باشد، حتی اگر زودتر از قبل از خواب بیدار شود.

محیطی

عوامل موقعیتی و محیطی ممکن است در بیداری زودهنگام نقش داشته باشند، اما تأثیرات آن می تواند در بین افراد متفاوت باشد به عنوان مثال برای برخی از افراد، تغییرات منطقه زمانی یا سایر اختلالات ریتم شبانه روزی ممکن است منجر به افزایش هوشیاری قبل از آلارم شود.

عوامل محیطی مانند نور، دما و صدا همگی می توانند بر توانایی شما برای خوابیدن تأثیر بگذارند.

قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر ریتم شبانه‌روزی داشته باشد، بنابراین استفاده از پرده های سیاه یا خوابیدن با ماسک چشم ممکن است به جلوگیری از طلوع خورشید کمک کند .

زندگی در یک منطقه پر سر و صدا یا قرار گرفتن در معرض صداهای تند در حالی که سعی می کنید بخوابید نیز می تواند شما را مجبور به بیدار شدن کند، بنابراین برای برخی افراد، خوابیدن با گوش گیر ایده خوبی است. و دما عامل اصلی بیدار شدن زودهنگام است.

بر اساس تحقیقات، دمای ایده آل برای خواب کمتر از میانگین دمای محیط 19 و نیم درجه سانتیگراد است. برای اکثر افراد، پایین آوردن ترموستات از 15 و نیم  درجه به 18 درجه سانتیگراد می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند و می تواند منجر به زمان خواب طولانی تر شود. البته، جایگزینی تشک قدیمی نیز می تواند خواب شما را متحول کند.

چه زمانی بیدار شدن قبل از آلارم ساعت مشکل دارد؟

البته مواردی وجود دارد که در آنها بیدار شدن زودهنگام منظم نشان دهنده مشکل جدی است، مانند نوعی از بی خوابی که اغلب به عنوان بیدار شدن در صبح زود از آن یاد می شود .

بیدار شدن در صبح زود یکی از انواع بی خوابی است، که در آن شخصی اغلب خیلی زودتر از آنچه که می خواهد، اغلب در ساعات اولیه صبح (مثلاً ساعت 4 صبح) از خواب بیدار می شود و سپس نمی تواند دوباره به خواب برود.

معیارهای تشخیصی خاصی وجود دارد که بیداری صبح زود را تعریف می کند. اگر صبح زود بیدار شدن حداقل چند بار در هفته اتفاق بیفتد و این به طور مداوم برای حداقل یک ماه ادامه داشته باشد و باعث ایجاد مشکل در عملکرد فرد در طول روز یا ایجاد ناراحتی قابل توجهی شود یک مشکل بالینی وجود دارد.

اگر بیدار شدن زود هنگام صبح واقعاً مشکل باشد، کمبود استراحت ممکن است منجر به خواب آلودگی در طول روز شود که خود می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. تنها راه تشخیص و درمان صحیح این نوع بی‌خوابی، کار با یک پزشک با تجربه است که می‌تواند به رد سایر علل احتمالی و تجویز درمان مناسب، که ممکن است شامل دارو یا تغییر سبک زندگی باشد، کمک کند.

درمان بیدار شدن در صبح زود شامل تغییرات رفتاری و ایجاد یک رابطه سالم با خواب است و درمان می تواند کاملاً مؤثر باشد. یکی از عناصر درمان، بررسی انتظارات فرد در مورد میزان خواب معقول و زمان بندی مناسب خواب برای بیولوژی فردی آنهاست، زیرا گاهی اوقات، بیدار شدن زودهنگام صبح، صرفاً ناهماهنگی با آنچه بدن به آن نیاز دارد.

سایر عوامل احتمالی در بیدار شدن زودهنگام شامل شرایطی مانند آپنه خواب است که باعث می شود تنفس فرد در طول شب برای مدت کوتاهی متوقف شود. همچنین نشان داده شده است اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب بر طول مدت و کیفیت خواب تأثیر می گذارد. طبق یک مطالعه ، حدود سه چهارم بیماران افسرده علائم بی خوابی را دارند و مطالعه دیگری بیان کرد که "اختلالات خواب - به ویژه بی خوابی - در اختلالات اضطرابی نیز بسیار شایع است".

نکاتی برای خوابیدن تا زمان آلارم

گر قبل از اینکه زنگ ساعت تنظیم شده به صدا درآید، خوب از خواب بیدار می‌شوید، ساعت خواب خود را به عقب برگردانید یا زنگ ساعت خود را بالا ببرید. 

رعایت بهداشت خواب می تواند کمک کند تا زمانی که زنگ ساعت به صدا درآید چرت بزنید. برای شروع برخی از این نکات را امتحان کنید:

قرار گرفتن در معرض نور روز را به خصوص در صبح افزایش دهید. نور به تنظیم ریتم شبانه روزی شما کمک می کند و خواب بهتر در شب را تشویق می کند.

اگر می توانید زمان ورزش شدید خود را به صبح تغییر دهید. این به بدن شما کمک می کند تا تشخیص دهد که زمان بیداری فرا رسیده است.

با زمان سازگار باشید از جمله زمانی که به خواب می روید، زمانی که از خواب بیدار می شوید و زمانی که آخرین وعده غذایی را می خورید.

اگر در یافتن زمان مناسب مشکل دارید، سعی کنید تایم خواب خود را یادداشت کنید. با نوشتن ساعتی که به رختخواب می‌روید، چه زمانی از خواب بیدار می‌شوید و چه زمانی احساس آرامش می‌کنید، می‌توانید متوجه شوید که چه برنامه‌ای برای شما مناسب‌تر است.

تخت خود را فقط برای خواب و رابطه محدود کنید، به این معنی که وقت خود را صرف تماشای تلویزیون و بیداری شبانه خود در جای دیگری کنید. هرچه بدن شما تختخواب را فقط با خواب مرتبط کند، واکنش فیزیولوژیکی نسبت به خوابیدن بهتر خواهد بود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان