با خواب عمیق از بیماری در امان هستید!

خط سلامت: خواب عمیق از دست دادن حافظه و آلزایمر را کاهش می دهد.

با خواب عمیق از بیماری در امان هستید!

به گزارش خط سلامت خواب عمیق که به عنوان خواب با امواج آهسته و بدون حرکات سریع چشم شناخته می شود، می تواند به عنوان یک «عامل ذخیره شناختی» عمل کند و انعطاف پذیری را در برابر پروتئینی در مغز به نام بتا آمیلوئید افزایش می دهد. بتا آمیلوئید با از دست دادن حافظه ناشی از آلزایمر مرتبط است.

خواب عمیق

پژوهش جدید دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نشان می‌دهد، خواب عمیق ممکن است به محافظت در برابر از دست دادن حافظه برای افراد مسن‌تر که با بار شدید بیماری آلزایمر مواجه هستند، کمک کند.

ذخیره شناختی

خواب عمیق ، به عنوان یک عامل ذخیره شناختی عمل می کند و انعطاف پذیری را در برابر پروتئینی به نام بتا آمیلوئید که با از دست دادن حافظه ناشی از زوال عقل مرتبط است، افزایش می دهد.

محافظی در برابر کاهش حافظه

تحقیقات جدید تیمی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی نشان می‌دهد خواب عمیق به عنوان یک عامل محافظتی در برابر کاهش حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر عمل می کند. تاثیر مثبت خواب عمیق تا اندازه ای است که برخی کارشناسان می‌گوینداین عامل می تواند به کاهش برخی از مخرب ترین پیامدهای زوال عقل کمک کند.

زاوچ، محقق فوق دکترا در مرکز علوم خواب انسانی دانشگاه کالیفرنیا برکلی، می‌گوید: عوامل مرتبط با سبک زندگی به تعدیل و کاهش عوارض ناشی از بیماری های پیشرونده مانند آلزایمر کمک می کند. یکی از این عوامل خواب و به طور خاص خواب عمیق است.

شایع‌ترین شکل زوال عقل

بیماری آلزایمر به عنوان شایع‌ترین شکل زوال عقل، مسیرهای حافظه را از بین می‌برد و در اشکال پیشرفته، توانایی فرد برای انجام کارهای اساسی روزانه را مختل می‌کند. تقریباً یک نفر از هر 9 نفر بالای 65 سال به این بیماری پیشرونده مبتلا است نسبتی که انتظار می‌رود به سرعت رشد کند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان راه‌هایی را بررسی کرده‌اند رسوبات بتا آمیلوئید با بیماری آلزایمر مرتبط می‌شوند و چگونه این رسوب‌ها به طور کلی بر حافظه تأثیر می‌گذارند. علاوه بر اینکه خواب عمیق بخش اساسی حفظ حافظه است، تیم دانشگاه کالیفرنیا برکلی قبلاً کشف کرده بود کاهش میزان خواب عمیق یک فرد می تواند سرعت بیشتری از تجمع بتا آمیلوئید در مغز را پیش بینی کند، پس از احتمال آلزایمر بیشتر می شود.

به طور گسترده ای اعتقاد بر این است که سال ها تحصیل، فعالیت بدنی و مشارکت اجتماعی، آسیب پذیری در برابر اختلالات شدید مغزی را تقویت می کند؛ به گونه ای که اگر فرد به آلزایمر مبتلا شود، با وجود کاهش سلامت مغز، ذهن با سرعت کمتری دچار پسرفت می شود.

خواب و حافظه

متیو واکر، استاد علوم اعصاب و روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا برکلی گفته است افزایش ذخیره شناختی به یک هدف برای محققان خواب تبدیل شد.

واکر می‌گوید: خواب برای حافظه بسیار حیاتی است، خواب می‌تواند یکی از آن بخش‌های گمشده در پازل توضیحی باشد که دقیقاً به ما می‌گوید چرا دو نفر با مقادیر یکسانی از آسیب‌ مغزی ناشی از تجمع بتا آمیلوئیدها، میزان متفاوتی از علایم بیمای را نشان می دهند.

یک مطالعه نشان داده است سالمندانی که دارای مقادیر بالایی از رسوبات بتا آمیلوئید در مغز هستند و همچنین سطوح بالاتری از خواب عمیق را تجربه کرده اند، در تست حافظه بهتر از کسانی که به همان میزان رسوب بتا آمیلوئید داشتند اما به اندازه کافی نمی خوابیدند، عمل می کردند. خواب عمیق اثرات مضر آسیب شناسی بتا آمیلوئید بر حافظه را کمرنگ کرد.

حوزه‌های بهبود

به یک برنامه خواب منظم پایبند باشید، در طول روز از نظر ذهنی و جسمی فعال بمانید، یک محیط خواب خنک و تاریک ایجاد کنید و چیزهایی مانند قهوه در اواخر روز و زمان تماشای تلویزیون قبل از خواب را به حداقل برسانید.

محققان اعلام کرده اند دوش آب گرم، کیفیت خواب عمیق و آرام را افزایش می دهد. با بهتر خوابیدن و انجام تمام تلاش خود برای رعایت بهداشت خواب خوب می توانید از این عملکرد جبرانی در برابر آلزایم ر بهره مند شوید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان