این چتر را داشته باشید دنیا به کام تان خواهد بود

خط سلامت: افسردگی یک اختلال خلقی است که با تجربه غم و اندوه فراوان، افکار خودکشی، مشکلات خواب و عدم تجربه لذت، مرتبط است.

این چتر را داشته باشید دنیا به کام تان خواهد بود

به گزارش خط سلامت دلایل متفاوتی برای اختلال افسردگی وجود دارد. یکی از این دلایل ژنتیک است.

ژنتیک و افسردگی

وجود برخی ژن های خاص، افراد را بطور بالقوه در معرض خطر افسردگی قرار می دهد. البته این بدان معنا نیست که هر کس ژن افسردگی را دارد، حتما به افسردگی مبتلا شود؛ بلکه شرایط محیطی مانند: بزرگ شدن در خانواده بی ثبات، تجربه فقدان و استرس های فراوان منجر به فعال شدن ژن های افسردگی می شود.

درمان افسردگی ژنتیکی

اگر افسردگی ناشی از رویدادهای اخیر باشد، می توان انتظار داشت بعد از اتمام آن رویداد، علایم افسردگی فروکش کند؛ در عوض افسردگی ژنتیکی که از فعال شدن یک یا چندین ژن خاص ناشی می شود به سادگی قابل درمان نیست، چرا که ساختار ژنتیک را نمی توان تغییر داد، بنابراین صرفا می توان در محیط و الگوهای فکری فرد افسرده تغییر ایجاد کرد. یکی از مداخلاتی که اخیرا در درمان افسردگی مورد توجه قرار گرفته است، افزایش حمایت های محیطی است.

حمایت های محیطی

یک مطالعه نشان داده است، حمایت دیگران در مواقع استرس زا می تواند خطر افسردگی ژنتیکی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است، بیشترین تأثیر حمایت، در افرادی با بالاترین خطر ژنتیکی برای افسردگی وجود دارد و افرادی که برای افسردگی چند ژن دارند از حمایت اطرافیان بیش تر از سایرین بهره می برند. حمایت اطرافیان؛ باعث می شود یک فرد افسرده، احساس دلگرمی کند و بتواند توان روانی خود را برای ادامه مسیر درمان بازیابد. گرفتن وقت برای مراجعه به روانشناس بالینی ، همدلی با فرد مبتلا به افسردگی و کمک به آن ها برای انجام کارهای روزانه، نمونه هایی از این رفتارهای حمایتی است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان