عجایب هفتگانه طبیعت: غار سون دونگ، شاهکاری بی‌نظیر / بزرگ‌ترین غار جهان

خط سلامت: غار سون دونگ، غول پیکرترین غاریه که تا حالا کشف شده و توی ویتنام قرار داره. این غار میلیون‌ها ساله و به خاطر ابعاد بزرگ و زیبایی‌های طبیعی، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیاست.

عجایب هفتگانه طبیعت: غار سون دونگ، شاهکاری بی‌نظیر / بزرگ‌ترین غار جهان

غار سون دونگ که به معنی "غار رودخانه کوهستانی" هست، بزرگ‌ترین غار دنیا ست و در ویتنام واقع شده. این نام به خوبی ویژگی‌های این غار رو توصیف می‌کنه: یک غار عظیم با رودخونه‌ای که از دل کوه‌ها می‌گذره.

به گزارش خط سلامت، غار سون دونگ (Son Doong Cave) در پارک ملی فونگ ناکبنگ(Phong Nha-Ke Bang National Park) استان کوانگ بین ویتنام در نزدیکی مرز لائوس قرار دارد. نام این غار در زبان ویتنامی به معنای «غار رودخانه کوهستانی» یا «غار کوه‌های پشت روستای دونگ» است.

این غار به عنوان بزرگ‌ترین غار جهان از نظر حجم شناخته می‌شود. به اعتقاد دانشمندان سون دونگ بین ۲ تا ۵ میلیون سال قدمت دارد. با الی گشت همراه باشید تا این جاذبه‌ی طبیعی شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شویم. 

غار سون دونگ

داستان کشف غار سون دونگ ویتنام، بزرگ‌ترین غار جهان

داستان کشف غار سون دونگ ویتنام، بزرگ‌ترین غار جهان از نظر حجم، به سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد. این غار توسط یک مرد محلی به نام هو خان(Ho Khanh) که در جستجوی چوب آگار یا چوب عود بود به طور اتفاقی در سال ۱۹۹۱ کشف شد.

او ابتدا برای بررسی بیشتر به دریچه‌ی غار نزدیک شد اما با شنیدن صدای هجوم آب و باد شدید از درون، از این کار پشیمان شد. ازآنجاکه هو خان فکر نمی‌کرد کشف این غار مسئله‌ی مهمی باشد به خانه‌اش بازگشت و محل دقیق ورودی را فراموش کرد.

در سال ۲۰۰۷ زمانی که دو عضو انجمن تحقیقات غارهای بریتانیا(BCRA) یعنی آقای هوارد لیمبرت(Mr Howard Limbert) و خانم دب لیمبرت(Ms Deb Limbert) در حال کاوش در پارک ملی فونگ ناکبنگ بودند براساس تجزیه و تحلیل توپوگرافی سنگ آهک، سیستم‌های رودخانه و خطوط گسل‌ها پیش‌بینی کردند در این منطقه باید یک غار بسیار بزرگ وجود داشته باشد.

آن‌ها پس از صحبت با مردم محلی با آقای هو خان آشنا شدند و او به طور تصادفی به ورودی غار اشاره کرد. هوارد و دب از شنیدن سخنان او هیجان‌زده شدند و از او خواستند مکان دقیق و راه رسیدن به غار را به یاد بیاورد.

هو خان ​​با تحسین هوارد و اعضای تیمش، مدت‌ها به جستجوی ورودی غار پرداخت. در سال ۲۰۰۸ تلاش‌های او نتیجه داد و ورودی غار مجدداً کشف شد. او این بار مسیر را علامت‌گذاری کرد و با تیم اعزامی تماس گرفت.

در سال ۲۰۰۹ یک هیئت اکتشافی از BCRA با رهبری هوارد لیمبرت(Howard Limbert ) همراه با آقای هو خان راهی غار شدند. آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۴ آوریل سال ۲۰۰۹ بررسی‌هایی را بر روی این جاذبه‌ی طبیعی شگفت‌انگیز انجام دادند و حجم غار سون دونگ را ۸۳.۵۰۰.۰۰۰ مترمکعب اعلام کردند.

پیشرفت کاوش این تیم در طول غار پس از برخورد با یک دیوار بزرگ ۶۰ متری سنگی متوقف شد. گروه اکتشافی نام این دیوار را «دیوار بزرگ ویتنام» نامیدند.

آن‌ها بار دیگر در مارس سال ۲۰۱۰ به این غار بازگشتند و با موفقیت از دیوار عبور کردند و این‌بار توانستند به انتهای گذرگاه غار برسند. با بررسی‌های صورت گرفته گروه اکتشافی طول کلی سیستم غار را بیش از ۹ کیلومتر تخمین زدند.

در سال ۲۰۱۰، تیم اکتشافی به همراه مجله نشنال جئوگرافیک غار سون دونگ را به عنوان بزرگترین غار آهکی طبیعی روی کره زمین معرفی کردند. در سال ۲۰۱۳ این غار به عنوان بزرگترین غار طبیعی جهان در فهرست رکوردهای گینس به ثبت رسید

در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۹ هوارد لیمبرت و تعدادی از کارشناسان معروف غواصی، کاوشی را در رودخانه‌ی زیرزمینی داخل غار انجام دادند و توانستند یک شکاف ۶۰۰ متری و یک گذرگاه زیرآب به عمق ۷۸ تا ۹۳ را کشف کنند. با توجه به استفاده از سیلندرهای هوای معمولی، این تیم دیگر نتوانست عمق بیشتری را جستجو کند.

علت نام‌گذاری غار سون دونگ ویتنام

علت نام‌گذاری غار سون دونگ ویتنام ریشه در موقعیت جغرافیایی این غار دارد. هو خان و تیم اکتشافی پس از پیداکردن غار تصمیم گرفتند این جاذبه را به نام Son Doong که ترکیبی از ۲ کلمه‌ی Son به معنای «کوه» و Doong به معنای «دره‌ای که اقلیت قوم Bru Van Kieu در آن زندگی می‌کنند و رودخانه‌ی Thuong از آن سرچشمه می‌گیرد» نام‌گذاری کنند. همچنین این نام به «غاری در کوه آهکی که رودخانه‌ای زیرزمینی از آن می‌گذرد» اشاره دارد.

ویژگی‌های خاص غار سون دونگ ویتنام، بزرگ‌ترین غار جهان

ویژگی‌های خاص غار سون دونگ ویتنام، بزرگ‌ترین غار جهان باعث شده گردشگران زیادی علاقه‌مند باشند از این جاذبه‌ی طبیعی بازدید کنند. این غار دارای ۹ کیلومتر طول و ۳۸.۵ میلیون مترمکعب حجم است. با این حجم، سون دونگ ۵ برابر بزرگ‌تر از غار گوزن در مالزی(با ۹.۵ میلیون مترمکعب حجم) است که گفته می‌شد بزرگ‌ترین غار طبیعی جهان است.

چیزی که باعث خاص و منحصربه‌فرد شدن غار سون دونگ شده، درون این جاذبه‌ی طبیعی است. این غار شگفت‌انگیز دارای تعداد زیادی استالاکتیت‌های پیچیده و عظیم با ارتفاع بیش از ۸۰ متر، جنگل‌های بارانی باستانی، اکوسیستم و آب‌وهوای خاص و یک رودخانه‌ی زیرزمینی بسیار اسرارآمیز است… جالب است بدانید هنوز هیچ کاوشگری نتوانسته انتهای این رودخانه را کشف کند.

بسیاری از بازدیدکنندگان غار سون دونگ اعتراف کرده‌اند این غار انگار دنیای دیگری‌ست. همچنین جینجر زی(Ginger Zee)، مدیر هواشناسی ABC News آمریکا برای توصیف مناظر درون غار سون دونگ ویتنام، این مناظر را مشابه فضای فیلم آواتار معرفی می‌کند.

به‌طورکلی این سازه‌ی طبیعی یک اکوسیستم خاص و چشمگیر را درون بزرگ‌ترین گذرگاه غار جهان جای‌داده است. سون دونگ در واقع یک سیستم بسیار عظیم و پیچیده است که توسط رودخانه‌ی زیرزمینی ایجاد شده است.

عجیب‌ترین بخش‌های غار سون دونگ ویتنام

از عجیب‌ترین بخش‌های غار سون دونگ ویتنام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گذرگاه هوپ اند ویژن( Hope and Vision ): یکی از عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین بخش‌های غار سون دونگ را می‌توان گذرگاه بزرگ هوپ اند ویژن دانست. نور این گذرگاه از فاصله‌ی ۱.۵ کیلومتری قابل مشاهده است. کارشناسان تخمین می‌زنند یک آسمان‌خراش ۴۰ طبقه به‌راحتی در این گذرگاه جای می‌گیرد. این بخش آن‌قدر بزرگ است که یک بوئینگ ۷۴۷ توانایی عبور از آن را دارد. همچنین گذرگاه هوپ اند ویژن بلندترین استالاگمیت جهان با ارتفاع حدود ۸۰ متر را در خود جای‌داده است.

رودخانه زیرزمینی: رودخانه‌ی زیرزمینی داخلی غار سون دونگ ویتنام ترکیبی از آب رودخانه‌های غار En و غار Khe Ry است. بازدیدکنندگان باید از ورودی غار سون دونگ، دوبار تا زانو از رودخانه عبور کنند تا به گذرگان هوپ اند ویژن برسند.

در صورت بالابودن سطح آب، پل‌های اضطراری برای عبور تعبیه شده است. در طول مسیر آبشارهای کوچکی وجود دارند که سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند و باعث پراکنده شدن قطرات آب در فضای داخلی غار می‌شوند. رودخانه‌ی زیرزمینی غار سون دونگ حدود ۴.۵ کیلومتر دورتر از ورودی غار ناپدید می‌شود.

Doline1 : در بخشی از غار سون دونگ فروریختن سقف باعث تشکیل یک دهانه‌ی بزرگ رو به بیرون یا نورگیری به نام Doline1 شده است. این نورگیر تقریباً در ارتفاع ۴۵۰ متری قرار دارد و همان جایی است که رودخانه‌ی زیرزمینی ناپدید می‌شود. در روزهای آفتابی پرتوهای خورشید از این نورگیر به داخل غار تابیده و با روشن‌کردن منظره‌ی درون، باعث به‌وجودآمدن صحنه‌ای شگفت‌انگیز و باشکوه می‌شود.

گذرگاه فسیل: در کنار رودخانه‌ی زیرزمینی و در عمق ۴۰ متری Doline1، یک گذرگاه با نام گذرگاه فسیل شامل مرجان‌های فسیل شده(مربوط به صدها میلیون سال قبل) وجود دارد. این گذرگاه همچنین دارای یک دریاچه‌ی زیرزمینی با دمای آب ۱۷ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. بازدیدکنندگان پس از یک پیمایش سخت و طولانی می‌توانند در این دریاچه‌ شنا کنند. البته برای این کار استفاده از جلیقه نجات و چراغ‌ ضروری است.

Doline2 : این بخش ۱ کیلومتر دورتر از Doline1 قرار دارد و دارای یک جنگل باستانی است که در عمق ۲۰۰ متری داخل غار و زیر کوه‌های آهکی رشد می‌کند. گردشگران با بیرون آمدن از Doline1 با یک مسیر کوچک منتهی به جنگل مواجه می‌شوند. Doline2 یک دهانه‌ی بزرگ رو به سطح زمین دارد. این دهانه باعث هدایت مقدار زیادی از نور خورشید به درون غار می‌شود و شرایط خوبی را برای رشد بسیاری از گونه‌های سرخس، بگونیا و حتی درختان بزرگ ایجاد می‌کند. عبور از این جنگل تقریبا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

مرواریدهای غار( Cave pearls ): این مرواریدهای زیبا در اثر چکیدن قطره‌های آب حاوی کربنات کلیست در درون استخرهای قیف طبیعی در سنگ‌های آهکی تشکیل شده‌اند. مرواریدهای غار سون دونگ دارای اندازه و شکل‌های مختلفی(از نخودفرنگی تا توپ بسیبال) هستند.

گذرگاه پسچندیل( Passchendaele Passage ): یک دریاچه ۶۰۰ متری در زیر دیوار بزرگ ویتنام(همان دیوار بزرگ موجود در غار که پیشرفت بیشتر گروه اکتشافی را با مشکل روبرو کرده بود) وجود دارد. زمانی که تیم اکتشافی برای اولین‌بار به این منطقه نزدیک شد دریاچه آب نداشت و شامل یک گذرگاه گل‌آلود تا عمق کمر بود. اعضای تیم برای عبور از این دریاچه‌ی گل‌آلود سخت‌کار کردند و این سختی آن‌ها را به یاد فیلم نبرد Passchendaele انداخت. در نهایت گذرگاه با همین نام نام‌گذاری شد. در برخی از ماه‌های سال پس از بارش باران، این دریاچه پرازآب می‌شود و به رنگ سبز یشمی درمی‌آید. در حال حاضر گردشگران برای عبور از این گذرگاه از قایق استفاده می‌کنند.

دیوار بزرگ ویتنام: در آوریل سال ۲۰۰۹، گروه اکتشافی پس از ۱۰ روز جستجو در درون غار سون دونگ به یک دیوار غول پیکر کلسیتی رسید. این دیوار همه‌ی راه‌های رو به جلو را مسدود کرده بود. در آن زمان به دلیل نبود تجهیزات تخصصی برای بالار رفتن از این دیوار، تیم تصمیم به بازگشت گرفت و این دیوار را «دیوار بزرگ ویتنام» نامید .

زمین‌شناسی غار سون دونگ ویتنام

تحقیقات زمین‌شناسی غار سون دونگ ویتنام نشان‌دهنده‌ی جوان بودن این غار است. پارک ملی فونگ نا کبنگ ویتنام قدیمی‌ترین سیستم کارست(پدیده خوردگی و انحلال توده سنگ‌های کربناته) در آسیا با سن ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون سال را در خود جای‌داده است. اما بااین‌حال غار سون دونگ به عنوان پدیده نسبتاً جوان‌تر این پارک ملی شناخته می‌شود. عمر این غار تقریباً ۳ میلیون سال تخمین زده شده است. 

غار سون دونگ روی یک گسل شکل‌گرفته و رود عظیم رائو تونگ از صخره‌های بین آن عبور می‌کند. گودال‌های موجود در بخش‌های مختلف این غار در حدود ۳۰۰ هزار سال پیش فروریخته‌اند و نورگیرها و ورودی‌های غار را تشکیل داده‌اند

بزرگ‌ترین غار جهان و توسعه گردشگری در پارک ملی فونگ ناکبنگ

کشف بزرگ‌ترین غار جهان و توسعه گردشگری در پارک ملی فونگ ناکبنگ باعث بهبود زندگی مردم محلی این منطقه شد. قبل از سال ۲۰۱۱ اکثر گردشگران ویتنام در شهرهایی مانند دونگ هوی، هوئه و دا نانگ اقامت می‌کردند و مردم محلی فرصت زیادی برای شرکت در فعالیت‌های گردشگری نداشتند.

در سال ۲۰۱۳، تور اکسپدیشن سون دونگ توسط مقامات استان کوانگ بین( Quang Binh ) ویتنام به عنوان یک تور ماجراجویی با مدت زمان ۶ روز و ۵ شب راه‌اندازی شد و موردتوجه گردشگران، مستندسازان، فیلم‌سازان و خبرنگاران قرار گرفت. از آن دوره به بعد گردشگری غار سون دونگ باعث رشد منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در جهان شد و به لطف این غار بسیاری از خدمات گردشگری در منطقه افتتاح شدند.

 در حال حاضر غار سون دونگ بهترین مقصد تور غار ویتنام برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و مردم محلی این منطقه به واسطه‌ی این تور توانسته‌اند استانداردهای زندگی خود را بهبود ببخشند.

سخن پایانی درباره غار سونگ دونگ ویتنام، بزرگ‌ترین غار جهان

در این مقاله درباره غار سون دونگ ویتنام، بزرگ‌ترین غار جهان اطلاعات کاملی ارائه دادیم. همان‌طور که گفته شد این غار عظیم شگفتی‌های متعددی را در خود جای‌داده است و یک مکان عالی برای محققان و گردشگران محسوب می‌شود.

منبع: الی گشت
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان