بادمجان را غذایی ساده نبینید

خط سلامت: بادمجان مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. برای مثال مشخص شده است این محصول گیاهی، منبعی غنی از اسید فولیک است.

بادمجان را غذایی ساده نبینید

بادمجان سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتوسیانین ها (ترکیبات طبیعی گیاهی) و آنتی اکسیدان ها است. هرچند تا کنون دلایل علمی بر این خاصیت بادمجان به ثبت نرسیده است. اما شواهد حاکی از این است که بادمجان به بهبود درخشندگی پوست و کاهش سرعت پیری کمک کنند.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی خواص بادمجان می پردازیم.

فواید بادمجان

 یکی از بهترین مدافع بدن انسان در برابر بیماری هایی مانند سرطان و همچنین بسیاری از عفونت های احتمالی دیگر است. بر کسی پوشیده نیست که بادمجان با طیف گسترده ای از انواع خود، مکمل مناسبی برای تقریبا هر مشکلی در بدن است.

جالب اینجاست که بادمجان بافتی مشابه گوجه فرنگی دارد و آن را برای خورش و در واقع کباب پز کردن مناسب می‌کند. ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که این میوه آبدار نه تنها سرشار از طعم است، بلکه در مورد فواید سلامتی نیز بسیار خوب عمل می‌کند.

بادمجان

بادنجان یا بادمجان یا باتنگان، گیاهی خوراکی از تیرهٔ بادنجانیان است. به نظر می‌رسد که این گیاه بومی هندوستان بوده‌است. این گیاه در تمام مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. ارتفاع آن به ۴۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد.

بادمجان جزو غذاهای بسیاری از کشورها است. با توجه به بافت و حجم آن، گاهی اوقات به عنوان یک جایگزین گوشت در غذاهای گیاه‌خوران و دستورهای آشپزی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با بادمجان می‌توان کوفته قلقلی بدون گوشت درست کرد که در پاستا، رول فرانسوی یا عنوان چاشنی کنار پیش‌غذا مصرف می‌شوند. گوشت میوه همانند گوجه‌فرنگی نرم است.

دانه‌های زیادی دارد که همانند بقیهٔ قسمت‌های گیاه نرم و خوردنی هستند. پوست آن هم قابل‌خوردن است. بادمجان را می‌توان به شیوه‌های مختلفی مانند سرخ کردن، گریل کردن، کباب کردن، پختن روی گاز و به صورت شکم‌پر مصرف کرد.

بادمجان در غذاهای مختلف در سراسر دنیا استفاده می شود. اگرچه اغلب به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود، اما از نظر فنی یک میوه است. زیرا از یک شگوفه گل رشد می کند و حاوی دانه است. انواع مختلفی از نظر اندازه و رنگ دارد. و در حالی که بادمجان‌هایی با پوست بنفش و تیره رایج‌تر هستند، اما می‌توانند قرمز، سبز، زرد یا در واقع سیاه نیز پیدا کنید. اما مهمترین خواص بادمجان عبارتند از:

منبعی عالی از ویتامین ها و مواد معدنی

بادمجان منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، منیزیم. منگنز، فسفر، بابی، فیبر، اسید فولیک، پتاسیم و فواید شگفت‌انگیز برای سلامتی هستند.

کمک به هضم غذا 

محتوای فیبر بالا در بادمجان، که یک عنصر اساسی در حفظ یک رژیم غذایی متعادل است. راهی عالی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش شما است. این به این معنی است که اگر کنار یک غذا بادمجان داشته باشید، خوردن و هضم آن آسان تر است!

کمک به بهبود سلامت قلب

فیبر موجود در بادمجان بیش از این که به فرآیند هضم کمک کند، به بهبود سلامت قلب شما نیز کمک می کند! به این دلیل است که فیبر باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می‌شود و سلامت قلب شما را به همراه دارد. و از سویی با اتصال آن به مواد خورنده در دستگاه گوارش هضم خیلی راحت و آسان صورت می‌گیرد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

به لطف محتوای آنتی اکسیدانی آن، برخی از مطالعات نشان می دهد که بادمجان ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. در یک مطالعه، به خرگوش‌هایی با کلسترول بالا روزانه 0.3 اونس (10 میلی‌لیتر) آب بادمجان به مدت دو هفته داده شد. در پایان مطالعه، آن ها سطح پایین‌تری از کلسترول LDL و تری گلیسیرید داشتند. دو ماده خونی که می‌تواند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی در افراد شود.

کمک به کنترل قند خون

افزودن بادمجان به رژیم غذایی ممکن است به کنترل قند خون شما کمک کند. این خاصیت بادمجان در درجه اول به این دلیل است که بادمجان سرشار از فیبر است و به طور کامل از دستگاه گوارش عبور می کند. فیبر محلول می‌تواند از قند خون کاسته. و با کاهش سرعت هضم غذا وضعیت قند خون را ثابت نگه می دارد و از ضعف بدن جلوگیری می کند. از سویی فیبر محلول در بامجان با کاهش سرعت هضم غذا از یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

مزایای مبارزه با سرطان

بادمجان حاوی چندین ماده است که به طور ضمنی با سلول های سرطانی مبارزه می کند. این میوه می‌تواند برای پیشگیری از انواع بیماری های قلبی و سرطانی مفید باشد. از سویی چندین مطالعه نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر، مشابه بادمجان، ممکن است انواع خاصی از سرطان را پوشش دهد. از طرفی آنتی اکسیدان موجود در بادمجان می‌تواند از بدن شما در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.

کمک به بهبود عملکرد شناختی

فیتونوترینت های موجود در بادمجان ممکن است از غشای سلول های مغز در برابر آسیب محافظت کند. بادمجان‌ها همچنین می توانند انتقال پیام از یک سلول به سلول دیگر را تسهیل کنند و در نتیجه عملکرد حافظه را حفظ کنند. رادیکال های آزاد در مغز ممکن است مسئول دژنراسیون عصبی، آلزایمر و زوال عقل باشند.

ناسونین، آنتی اکسیدان قوی در پوست بادمجان، ممکن است با از بین بردن این رادیکال های آزاد، مشکلات عصبی را مهار کند. این میوه کار عملکرد مغز را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش می دهد.

بادمجان آب زیاد و کالری کمی دارد. و این خاصیت بادمجان ممکن برای افرادی که به کاهش وزن فکر می‌کنند، ایده‌آل به نظر برسد. بافت اسفنجی چنین سبزیجاتی این ویژگی ها را تسهیل می کند. از این رو باید تا حد امکان بادمجان را به شکل خام مصرف کنید. فیبر موجود در بادمجان شما را سیر نگه می دارد و ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

حفظ سلامت چشم

از دیگر خواص بادمجان سرشار بودن این سبزی از لوتئین است. هر چند تحقیقات طولانی مدت بیشتری برای درک خاصیت اثرات بالقوه محافظت از بینایی بادمجان برای انسان نیاز است. اما آنتی اکسیدان موجود در بادمجان از دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن، که عامل اصلی نابینایی و اختلال بینایی است، جلوگیری می‌کند.

کمک به سلامت استخوان ها 

بادمجان ممکن است به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کند. این میوه حاوی مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که به تقویت استخوان کمک می کند.

کمک به درمان کم خونی

جهان طی دو دهه گذشته شاهد افزایش باورنکردنی افراد مبتلا به کم خونی بوده است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، امروزه حدود 1.62 میلیارد نفر به کم خونی مبتلا هستند. کمبود آهن یکی از علل اصلی کم خونی است که علائمی مانند سردرد، ضعف و مشکل در تمرکز را با خود به همراه دارد. برای همین، پزشکان رژیم غذایی غنی از آهن را برای مبارزه با کم خونی پیشنهاد می کنند. که در این میان بادمجان نیز می‌تواند مفید باشد.

جلوگیری از نقایص مادرزادی 

بادمجان حاوی اسید فولیک است که مصرف آن برای زنان باردار ضروری است. مصرف یک رژیم غذایی غنی از اسید فولیک ممکن است به جلوگیری از نقایص مادرزادی کمک کند. کمبود فولات منجر به ناهنجاری در مادر و جنین می شود.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: چشمک

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان