این 8 سبزی بهاری شما را باربی می کند!

خط سلامت: سبزیجات چربی سوز، از مهم ترین موادغذایی هستند که به لاغری و تناسب اندام کمک می کنند.

این 8 سبزی بهاری شما را باربی می کند!

سبزیجات یکی از مهم ترین اجزاء رژیم غذایی سالم هستند. مشخص شده است گنجاندان برخی از انواع سبزیجات به رژیم غذایی، لاغری را تسهیل می کند و نقش مهمی در تناسب اندام ایفا می کند.

به گزارش خط سلامت چربی سوزی و کاهش وزن مستلزم رعایت یک رژیم غذایی سالم برای مدت طولانی است.

سبزیجات چربی سوز برای لاغری

سبزیجات چربی سوز به لاغری و تناسب اندام کمک می کنند. در این مطلب به معرفی برخی از بهترین سبزیجات چربی سوز می پردازیم.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که برای لاغر شدن چاره‌ای جزء پیروی از رژیم‌های غذایی بسیار محدود ندارند. اما تحقیقات نشان داده‌اند کاهش وزن ناشی از این نوع رژیم‌ها معمولا پایدار نیست و بیشتر از یک سال دوام نمی‌آورد.

به نظر می‌رسد ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی که بتوانید آن را برای مدت طولانی حفظ کنید، بهترین راه برای موفقیت است. به‌عنوان مثال، اضافه کردن یک سروینگ سبزیجات به رژیم غذایی روزانه یا جایگزین کردن غذاهای پرکالری با سبزیجات، نمونه‌های خوبی از تغییرات کوچک اما پایدار هستند که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.

تمام سبزیجات برای سلامتی مفیدند، اما بعضی از آن‌ها تاثیر بیشتری روی وزن بدن دارند. بنابراین اگر به‌دنبال راهی برای کاهش وزن با مصرف سبزیجات می‌گردید، توصیه می‌کنیم از گزینه‌های زیر استفاده کنید.

کدو سبز

سبزیجات چربی‌سوز، کدو سبز هم از بهترین سبزیجاتی است که می‌توان آن را به برنامه‌ی غذایی برای کاهش وزن اضافه کرد. چون کم‌کالری است و به‌دلیل داشتن فیبر حجم معده را به‌خوبی پر می‌کند. یک لیوان کدو سبز پخته‌شده ۱/۸ گرم فیبر و ۲۷ کالری انرژی در اختیار بدن قرار می‌دهد.

کدو سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است که از سلامت چشم محافظت می‌کنند و احتمال ابتلا به اختلال بینایی را کاهش می‌دهند. برای اینکه از فواید این سبزی بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به انواع غذاها مثل سوپ، پاستا و اسموتی اضافه کنید.

 کاهو

سبزیجات چربی‌سوز، اگر به‌دنبال یکی از کم‌کالری‌ترین سبزیجات هستید، توصیه می‌کنیم کاهوی رومی بخورید. چون در هر لیوان کاهوی خردشده فقط هشت کالری انرژی وجود دارد. تنها نکته‌ی منفی این سبزی فیبر بسیار کم آن است، به طوری که در هر یک لیوان کاهو فقط یک گرم فیبر یافت می‌شود.

هویج

سبزیجات چربی‌سوز، هویج نسبت به سایر سبزیجات قند بیشتری دارد، اما به‌دلیل داشتن فیبر زیاد برای کاهش وزن توصیه می‌شود. یک لیوان هویج خام خردشده ۳/۴ گرم فیبر و ۵۰ کالری انرژی دارد. به‌علاوه، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سرطان را کاهش می‌دهند.

از آنجا که هویج حاوی قند طبیعی است، یک طعم ملایم و شیرین به غذاها اضافه می‌کند. اگر کاهش وزن با مصرف سبزیجات شیرین را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از هویج به‌شکل خام یا پخته‌شده استفاده کنید. خوشبختانه، این سبزی را می‌توان به بسیاری از غذاها مثل سوپ، سالاد و اسموتی اضافه کرد.

اسفناج

سبزیجات چربی‌سوز، اسفناج یک سبزی کم‌کالری و بسیار مغذی است. سه لیوان اسفناج خام ۲ گرم فیبر و ۲۰ کالری انرژی دارد. میزان ویتامین K موجود در سه لیوان اسفناج خام سه برابر نیاز روزانه‌ی بدن است. به‌علاوه، با خوردن این میزان اسفناج می‌توانید به‎‌ترتیب ۲۸ و ۴۷ درصد نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین C و ویتامین A تامین کنید.

اسفناج یک سبزی همه‌کاره است، چون راه‌های زیادی برای مصرف آن وجود دارد. برای مثال، می‌توانید اسفناج را به بسیاری از غذاها از جمله سالاد، سوپ و خورشت بیفزایید یا آن را با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل بپزید و در کنار غذا سرو کنید. همچنین می‌توانید با اضافه کردن آن به انواع اسموتی یک نوشیدنی لاغرکننده و چربی‌سوز داشته باشید.

فلفل دلمه‌ای

سبزیجات چربی‌سوز، برای اینکه کاهش وزن بدون رژیم را تجربه کنید، باید غذاهای پرفیبر مثل فلفل دلمه‌ای بخورید. فلفل دلمه‌ای هم کم‌کالری است و هم مقدار زیادی فیبر دارد، به طوری که با مصرف یک لیوان فلفل دلمه‌ای خام خردشده ۲۴ کالری انرژی و ۲ گرم فیبر دریافت می‌کنید.

ویتامین C مهم‌ترین ماده‌ی مغذی فلفل دلمه‌ای است. در حقیقت، ویتامین C یک عدد فلفل دلمه‌ای از یک عدد پرتقال بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش سطح ویتامین C در بدن با افزایش ذخایر چربی مرتبط است. کسانی که به‌دنبال کاهش وزن با مصرف سبزیجات هستند، می‌توانند فلفل دلمه‌ای را به بسیاری از غذاها از جمله‌ غذاهای حاوی مرغ و بوقلمون اضافه کنند.

سیب‌زمینی شیرین

سبزیجات چربی‌سوز، در یک عدد سیب‌زمینی شیرین متوسط ۳/۸ گرم فیبر و ۱۰۳ کالری انرژی یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین نسبت به بسیاری از سبزیجات کربوهیدرات بیشتری دارد و به همین دلیل ممکن است در نگاه‌ی اول برای کاهش وزن گزینه‌ی مناسبی به نظر نرسد. اما اگر هدف شما کاهش وزن با مصرف سبزیجات است، می‌توانید از آن در حد اعتدال استفاده کنید.

سیب‌زمینی شیرین حاوی کاروتنوئیدها و ترکیبات مفید دیگری است که به مبارزه با التهاب، حمایت از سلامت قلب، بهبود عملکرد شناختی و پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که عصاره‌‌ی کاروتنوئیدی به دست آمده از سیب‌زمینی شیرین از تجمع چربی جلوگیری می‌کند، سرعت افزایش وزن را کاهش می‌دهد و سطح تری‌گلیسیرید خون را در محدوده‌ی طبیعی نگه می‌دارد.

 چغندر

سبزیجات چربی‌سوز، وقتی از کاهش وزن با مصرف سبزیجات صحبت می‌شود، بسیاری از افراد چغندر را نادیده می‌گیرند. اما در حقیقت، این سبزی کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از مواد مغذی مختلف است که می‌توانند شما را سالم نگه دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که یک لیوان چغندر پخته‌شده ۳/۴ گرم فیبر و ۷۵ کالری انرژی دارد.

چغندر منبع خوب نیترات‌هایی است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شوند. اکسید نیتریک عروق خونی را شل و گشاد می‌کند و به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون منجر می‌شود. این ماده همچنین در طول تمرین باعث افزایش انتقال اکسیژن و سایر مواد مغذی به عضلات می‌شود. درنتیجه، می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

علاوه بر این، چغندر حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام بتالین است که از شما در برابر چاقی، بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با رادیکال‌های آزاد و التهاب محافظت می‌کنند.

مارچوبه

سبزیجات چربی‌سوز، مارچوبه بوی ادرار را تغییر می‌دهد، به طوری که ممکن است کمی آزاردهنده به نظر برسد، اما برای کاهش وزن گزینه‌ی خوبی است. مارچوبه نه‌تنها کالری بسیار کمی دارد، بلکه حاوی مقدار زیادی فیبر است. یک لیوان مارچوبه پخته‌شده ۳/۶ گرم فیبر در اختیار بدن قرار می‌دهد، در حالی که فقط ۴۰ کالری انرژی دارد.

اگر از مشکل چاقی یا اضافه وزن رنج می‌برید، کاهش وزن با مصرف سبزیجات را امتحان کنید. سبزیجات به‌خصوص سبزیجات غیرنشاسته‌ای مثل انواع کلم، کاهو، کدو سبز و اسفناج نه‌تنها کالری کمی دارند، بلکه به‌دلیل داشتن آب و فیبر می‌توانند اشتها را کاهش دهند.

با این حال، اگر به خوردن سبزیجات عادت نداشته باشید، ممکن است در حین مصرف آن‌ها دچار مشکلات گوارشی شوید. برای جلوگیری از این عوارض بهتر است مصرف سبزیجات را به‌تدریج افزایش دهید و در طول روز به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.
منبع: گفتنی

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان