تربیت جنسی، تنها راه نجات کودکان از چنگال آزارگران

خط سلامت: تربیت جنسی کودکان، تنها راهکار موثر برای پیشگیری از آزار و سوء استفاده جنسی نیست، بلکه کلیدی است برای شکستن دیوار سکوت و کمک به کودکانی که این تجربه تلخ را پشت سر گذاشته‌اند. بسیاری از کودکان به دلایل مختلف از جمله ترس، احساس گناه و عدم درک صحیح از اتفاق رخ داده، در مورد آزارهای جنسی با اطرافیان خود صحبت نمی‌کنند. این سکوت طولانی مدت، آسیب‌های روحی و روانی عمیقی را بر جای می‌گذارد.

تربیت جنسی، تنها راه نجات کودکان از چنگال آزارگران

 یکی از دلایلی که امروزه تربیت جنسی کودکان بیش از پیش مورد توجه متخصصان سلامت روان قرار گرفته است این است که تربیت جنسی منجر به پیشگیری از سوء استفاده جنسی می شود.

به گزارش خط سلامت با این حال بسیاری از کودکانی که این تجربه سخت را پشت سر می گذارند، در رابطه با آن با خانواده خود صحبت نمی کنند؛ همین امر آسیب اولیه را تشدید می کند.

چرا کودکان تجربه سوء استفاده جنسی را پنهان می کنند؟

بسیاری از کودکانی که سوء استفاده جنسی را پشت سر می گذارند، در رابطه با آن با خانواده خود صحبت نمی کنند؛ همین امر آسیب اولیه را تشدید می کند. برخی دلایل اصلی این رفتار از جانب کودکان عبارت است از:

احساس گناه کودکان

کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی  قرار می گیرند معمولا احساس گناه می کنند.

این کودکان می‌ترسند که نکند خانواده از هم پاشیده شود؛ زیرا اغلب آزارگران، یکی از نزدیکان کودک هستند. پژوهش ها نشان داده است دختران جوانی که مورد آزار و سوءرفتار جنسی پدر خود قرار می گیرند، برای مدت های طولانی این راز را پیش خود نگه می دارند؛ چراکه در کودکی فکر می‌کرده اند اگر جریان را بازگو کنند، زندگی پدر و مادرشان به هم خواهد خورد و در خانواده درگیری ایجاد خواهد شد.

عدم درک اسیب از جانب کودک

برخی از کودکان که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند، آن‌قدر کم‌سن و سال هستند که نمی‌فهمند چه رفتاری با آنها شده است.

تبلیغات مثبت آزارگران جنسی

برخی از آزاردهندگان به کودکان می گویند رفتارهای جنسی خوب است یا می‌گویند: این کار صرفا یک بازی است.

نکاتی برای کمک به کودک آسیب دیده

با توجه به نکات ذکر شده، آنچه اهمیت دارد این است که خانواده‌ها بهتر است بدانند کودکشان چگونه ارتباط برقرار می‌کند. در پدیده آزار و سوء استفاده جنسی دیده شده است که تعداد زیادی از کودکانی که آزار می بینند، اغلب پیش از اینکه به والدین خود بگویند، به فرد بزرگسالی اطلاع می‌دهند که به او اعتماد دارند. این فرد می‌تواند معلم، مشاور، یکی از بستگان نزدیک یا… باشد. لذا شایسته است که افرادی که با کودکان کار می­‌کنند، در این زمینه آموزش ببینند.

از طرف دیگر، ممکن است که کودکان تنها بخشی از اتفاق را بازگو کنند. در این صورت، بهتر است که خانواده با توجه به توانایی بیان واقعه به صورت تلویحی با کودک صحبت کنند. رعایت عفت کلام در مکالمه با کودک ضروری است. مثلاً می­‌توان گفت: پسرم/ دخترم انگار تو را اذیت کرده‌اند و تو ناراحتی، می­‌خواهی با هم صحبت کنیم؟

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان