مضرات کافئین روی سلامت روان و جسم

خط سلامت: کافئین پر کاربرد ترین ماده ی محرک در جهان است. بر خلاف تحقیقات گذشته که کافئین را در ارتقاء عملکرد شناختی موثر می دانست، امروزه محققان کاهش یا حذف این ماده را از رژیم غذایی توصیه می کنند.

مضرات کافئین روی سلامت روان و جسم

به گزارش خط سلامت 10 نکته جزء فواید کافئین بر شمرده شده بود که دانشمندان علوم تغذیه در آخرین یافته های آن را رد کرده اند.

انرژی بخشی کافئین

کافئین یک موج موقت از انرژی در بدن به عنوان محرک ایجاد می کند ولی افت بعدی انرژی آن بسیار سنگین است.

به گفته ی دکتر پام نیسوئیچ این اثر کافئین روی مغز موقتی است و باعث می شود فرد احساس خستگی کمتری داشته باشد ولی در طول ساعات بعد او انرژی بیشتری را به شدت از دست خواهد داد.

جذب ریزمغذی ها و کافئین

دکتر نیکول آوانا- استادیار علوم اعصاب نیویورک- می گوید: کافئین جذب برخی ویتامین ها و مواد معدنی ا کاهش می دهد. ویتامین ث یکی از این ویتامین ها است. همچنین ویتامین ب نیز با مصرف کافئین قبل از جذب به سرعت از بدن خارج می شود. علاوه بر این کافئین روی جذب کلسیم و آهن تاثیر منفی داشته و مصرف مداوم کافئین بدن را با کمبود آن مواجه می کند.

سلامت استخوان ها و کافئین

به گزارش خط سلامت ویتامین دی و کلسیم با مصرف کلسیم کمتر جذب شده و سلول های استخوان ساز با مصرف کافئین دچار اشکال در تولید سلول های استخوان می شوند. نتایج تحقیق مربوط به این یافته در مدیکال ساینس در 2017 منتشر شده است. افرادی که از کافئین به میزان بیشتری استفاده می کنند، کلسیم بیشتری در ادرار شان دفع می شود.

زیبایی و پوست و کافئین

چین و چروک تحت تاثیر فاکتور های زیادی قرار دارد. تحقیقات نشان می دهد نور ماورا بنفش، دخانیات، قند و کافئین زیاد تر از حد موجب از دست رفتن انعطاف پوست می شوند.

دکتر ملیسا هوپر از لس آنجلس می گوید: کافئین روی سنتز کلاژن تداخل ایجاد می کند و زمانی که ذخیره کلاژن کاهش می یابد فرد در حدود 30 سالگی از عمرش قرار دارد. کافئین صدمه ی بیشتری به این ذخیره وارد کرده و موجب افزایش چین و چروک می شود.

یائسگی و کافئین

کافئین روی هورمون ها نیز تاثیر گذار است. از بین هورمون ها استروژن را باید بیشتر مورد توجه قرار داد. کافئین میزان متابولیسم استروژن را تغییر می دهد ولی در افراد یائسه ممکن است کافئین استروژن را افزایش دهد که باعث زیاد تر شدن گر گرفتگی ها خواهد شد.

سوزش سر دل و کافئین

دکتر لیندا نیکولا کوپولوس از بوستون می گوید: کافئین عامل اصلی سوزش معده و ریفلاکس است. قهوه سوزش سر دل را افزایش می دهد، چون درجه ی بالایی از اسیدیته را دارا است.

باروری و کافئین

محققان می گویند کافئین جریان خون را به رحم کم می کند و باعث ایجاد لخته خون و سقوط جنین می شود.

در مطالعه ای اعلام شده است که کافئین به طور کلی عملکرد تولید مثل را کاهش می دهد.

کافئین و مشکلات اضطرابی

کافئین باعث بالا ماندن کورتیزول در بدن می شود. به این علت فرد احساس می کند که انرژی اش بالا است ولی این اثر موقتی و درست مثل زمانی است که فرد احساس می کند دچار استرس حاد شده است که این مساله اگر در تمام طول روز فرد را درگیر کند او را با مشکلات سیستم ایمنی مواجه خواهد کرد.

انقباضات کافئینی

اگر چه کافئین باعث تحریک و انجام کارها می شود ولی در ضمن آن انقباضات عضلانی در فرد به وجود خواهد آورد. این انقباضات در سیستم گوارشی اسهال و خطر کمبود آب در بدن را ایجاد خواهد کرد.

قلب و کافئین

مطالعه ای نشان داد افرادی که احتمال خطر مشکلات قلبی و عروقی شان بالاتر است بیشتر در معرض لخته خون قرار دارند. به گفته ی پرفسور پاول ناگکریک در دانشگاه بال عوامل خطر ساز بیماری های قلبی شامل کلسترول بالا، سیگار کشیدن و چاقی است.

خواب و کافئین

از بین تمام تاثیرات منفی که کافئین بر جای می گذارد بیشترین و عمیق ترین تاثیرات مورد توجه قرار گرفته مربوط به کیفیت و کمیت خواب است.

دکتر مایکل بروس از کالیفرنیا می گوید: افزایش کورتیزول و آدرنالین بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد. کافئین ساعت ها در بدن باقی می ماند و باعث می شود که فرد نتواند به خواب عمیق فرو رود. زمان خواب تحت تاثیر کافئین کاهش پیدا کرده و شب بیداری ها بیشتر می شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان