استرس جنسیت جنین را تغییر می دهد !

خط سلامت: استرس هایی که در زمان بارداری به زنان وارد می شود نه تنها خطر زایمان زودرس را به دنبال دارد و سلامت ذهنی جنین را با خطر مواجه می کند بلکه روی جنسیت موثر است.

استرس جنسیت جنین را تغییر می دهد !

استرس های جسمانی و روانی

به گزارش خط سلامت در مطالعه ای که روی 187 زن 18 تا 45 ساله باردار روشن شد 17 درصد از آنان که از نظر ذهنی تحت فشار روانی قرار داشتند، سطح بالایی از افسردگی، اضطراب و استرس را درک کرده بودند و 16 درصد از آن ها که تحت استرس های جسمانی قرار داشتند فشار خون بالاتری داشته و کالری دریافتی شان بیشتر از دیگر زنان بود.

استرس بارداری موجب تولد دختر می شود

این مطالعه نشان داد زنانی که استرس های روانی یا جسمانی دریافت می کنند با احتمال بیشتری دختر به دنیا می آورند. بطور معمول به ازای تولد 100 دختر، تعداد 105پسر متولد می شود اما در این مطالعه معلوم شد استرس های جسمی این نسبت را 9/4 و در استرس های ذهنی به 3/2 تغییر می دهد.

کاترین مونک _ مدیر تحقیقات روان درمانی زنان در نیویورک _ در این مورد می گوید: پس از آشفتگی های اجتماعی تعداد تولد نوزادان با جنسیت پسر کاهش داشته است.

جنین های نارس

به گفته مونک، استرس در زنان ماهیت طولانی تری بر جای می گذارد و زنانی که در معرض استرس جسمانی قرار دارند با احتمال بیشتری دچار زایمان زودرس شده و جنین متولد شده دچار رشد کمتری در سیستم عصبی مرکزی خواهد شد.

فشارهای روانی

این مطالعه نشان داد استرس های روانی عوارض بیشتری را بر سلامت جنین بر جای می گذارد. مونک در این مورد می گوید: مادران در بارداری وقتی در معرض استرس قرار می گیرند مقدار بیشتری کورتیزول در بدن شان تولید می شود. این میزان از هورمون استرس روی جنین تاثیرات منفی برجای خواهد گذاشت.

تغییرات سیستم ایمنی

این گزارش حاکی است استرس روی سیستم ایمنی مادر باردار تاثیر خواهد گذاشت و منجر به تغییراتی در رشد عصبی و رفتاری جنین خواهد داشت. مطالعات نشان می دهد که سلامت روانی مادر نه تنها برای او ، بلکه در آینده ی فرزند او نیز موثر خواهد بود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان