تغذیه با شیر مادر از 1 تا 8 ماهگی موجب چه توانایی مغزی می شود؟

خط سلامت: مطالعه ای روی کودکان 4 تا 5 ساله در اسپانیا نشان داد که شرکت کنندگانی که در دوران نوزادی به مدت 1 تا 8 ماه از شیر مادر تغذیه می کردند، در مقایسه با همسالان خود که از شیر مادر تغذیه نمی کردند، تمایل به داشتن توانایی های شناختی بهتری داشتند.

تغذیه با شیر مادر از 1 تا 8 ماهگی موجب چه توانایی مغزی می شود؟

این کودکان ضریب هوشی بالاتر، حافظه کاری بهتر، توانایی های غیرکلامی و مهارت شناختی داشتند. این اثرات حتی پس از تطبیق با ضریب هوشی مادر و مشکلات دلبستگی مادر به نوزاد ادامه یافت.

به گزارش خط سلامت، شیر مادر غذای بهینه برای شیرخواران است، نه تنها به این دلیل که حاوی انواع مواد مغذی است، بلکه به این دلیل که ترکیب آن تغییر می کند و با نیازهای رو به رشد شیرخوار سازگار می شود. به طور معمول، نوزادان انسان در شش ماه اول زندگی منحصراً از شیر مادر تغذیه می شوند. پس از این مدت به تدریج با غذاهای جامد آشنا می شوند. با این حال، بسیاری از نوزادان بسته به ترجیحات فردی و هنجارهای فرهنگی، به تغذیه با شیر مادر همراه با مصرف غذای جامد تا یک یا دو سالگی ادامه می دهند.

برخی از مادران شیردهی را برای دوره های طولانی تری انتخاب می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است زودتر آن را متوقف کنند. تغذیه با شیر مادر مستلزم تعهد قابل توجهی از سوی مادر است، زیرا او باید هر زمان که نوزاد گرسنه است در دسترس باشد، که می تواند توانایی او را در رها کردن کودک برای مدت طولانی تحت مراقبت دیگران محدود کند. برخی از مادران نیز ممکن است با چالش هایی مانند تولید ناکافی شیر مواجه شوند. گاهی اوقات شیردهی می تواند منجر به درد نوک سینه ها یا وضعیت دردناکی به نام ماستیت شود.

پیامدهای مثبت تغذیه نوزاد با شیر مادر

به این دلایل و بسیاری دیگر، برخی از مادران ترجیح می دهند نوزادان خود را با استفاده از شیر خشک بزرگ کنند. با این حال، مطالعات متعدد تغذیه با شیر مادر را با پیامدهای مثبت مختلف در آینده مرتبط دانسته اند. افرادی که در دوران شیرخوارگی از شیر مادر تغذیه می‌کردند، باهوش‌تر بودند، رشد روانی حرکتی بهتری در دوران نوزادی نشان می‌دادند و حتی در بزرگسالی به تحصیلات، موقعیت اجتماعی و درآمد بالاتری می‌رسیدند. با این حال، مطالعات دیگر این ارتباط را تایید نکرده اند.

سوزانا وارگاس پرز، نویسنده این مطالعه، تلاش کرد تا بررسی کند که آیا بین تغذیه با شیر مادر و توانایی های شناختی کودکان 4 تا 5 ساله ارتباطی وجود دارد یا خیر. او داده های حاصل از مطالعات ECLIPSES و EPINED انجام شده در منطقه تاراگونا، اسپانیا را تجزیه و تحلیل کرد. هر دو مطالعه، نوزادان را از بدو تولد تا 5-4 سالگی، جمع‌آوری داده‌ها در مورد شیوه‌های شیردهی، توانایی‌های شناختی و سایر عوامل مرتبط دنبال کردند.

داده ها از 613 کودک متولد شده در سال های 2013 و 2014 به دست آمده است. اطلاعات در مورد شیردهی توسط والدین زمانی که کودکان 4 ساله بودند ارائه شده است. در این زمان، کودکان همچنین ارزیابی توانایی های شناختی را با استفاده از مقیاس هوشی وکسلر پیش دبستانی و ابتدایی - ویرایش چهارم تکمیل کردند. مادران از نظر هوش خود با استفاده از خرده آزمون استدلال ماتریس مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر - IV و مشکلات دلبستگی مادر و نوزاد با استفاده از شاخص استرس والدین - فرم کوتاه ارزیابی شدند.

نتایج نشان داد که کودکانی که به مدت 1 تا 8 ماه از شیر مادر تغذیه می‌کردند، در مقایسه با کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند، در چندین شاخص از توانایی‌های شناختی نمرات کمی بهتر داشتند. این کودکان نمرات IQ کلی بالاتر، حافظه کاری بهتر، توانایی های شناختی غیرکلامی و نمرات بالاتری در شاخص مهارت شناختی داشتند.

در مقابل، کودکانی که بیش از 8 ماه از شیر مادر تغذیه می کردند، بهبود قابل توجهی در استدلال غیرکلامی و سرعت پردازش کلی نشان دادند، اما در همه زمینه ها از گروه 1 تا 8 ماهه بهتر عمل نکردند. این نشان می‌دهد که اگرچه شیردهی طولانی‌تر ممکن است فوایدی داشته باشد، اما بیشترین دستاوردها در رشد شناختی ممکن است در 8 ماه اول رخ دهد.

پس از تعدیل عواملی مانند هوش مادر و دلبستگی مادر به کودک، رابطه بین تغذیه با شیر مادر و بهبود نتایج شناختی همچنان قوی باقی ماند. این یافته نشان می‌دهد که خود شیردهی، فراتر از تأثیرات محیط خانواده یا هوش مادر، نقش مهمی در افزایش رشد شناختی بازی می‌کند.

"مطالعه ما بر مزایای متعدد تغذیه با شیر مادر تاکید می کند و بر اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر از طریق مراقبت های بهداشتی و سیاست های بهداشتی تاکید می کند. نویسندگان مطالعه نتیجه گرفتند که حمایت از تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول زندگی برای افزایش رفاه مادام العمر و رشد شناختی در کودکان بسیار مهم است.

ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و توانایی های شناختی

این مطالعه بینشی در مورد ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و توانایی های شناختی ارائه می دهد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که داده‌های مربوط به شیردهی شامل تغذیه انحصاری با شیر مادر و تغذیه مختلط (تغذیه با شیر مادر همراه با شیر خشک) می‌شود، که تعیین اینکه آیا تغذیه انحصاری با شیر مادر مزیت شناختی قوی‌تری نسبت به تغذیه مختلط دارد، دشوار می‌سازد.

محدودیت دیگر در تعمیم پذیری یافته ها نهفته است. اگرچه این مطالعه برای چندین متغیر کنترل می‌شد، اما در منطقه خاصی از اسپانیا انجام شد، به این معنی که نتایج ممکن است برای همه جمعیت‌ها اعمال نشود. تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و مراقبت‌های بهداشتی در مناطق و کشورها می‌تواند بر شیوه‌های شیردهی و نتایج رشد کودک تأثیر بگذارد.

منابع: مقاله " تاثیر تغذیه با شیر مادر بر توانایی های شناختی در 4 سالگی: مطالعه همگروهی " توسط سوزانا وارگاس پرز، کارمن هرناندز مارتینز، نوریا ولتاس، پائولا مورالس-هیدالگو، جوزفا کانالز، و ویکتوریا آریجا نوشته شده است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان