کدام ویتامین به بی‌اختیاری ادرار کمک می کند؟

خط سلامت: آیا B12 به بی اختیاری ادرار کمک می کند؟

کدام ویتامین به بی‌اختیاری ادرار کمک می کند؟

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود که با مکمل B12 قابل درمان است . 

به گزارش خط سلامت یک مطالعه نشان داده است سطوح پایین B12 خون با بی اختیاری ادرار در افراد مسن مرتبط است.

چه عدم تعادل هورمونی باعث بی اختیاری ادرار می شود؟

یکی از عواملی که به عنوان علت بی اختیاری ادرار مورد توجه قرار گرفته است، استروژن پایین است .

استروژن، هورمونی که در درجه اول با سلامت باروری مرتبط است، نقش مهمی در حفظ سلامت ادرار ایفا می کند و می تواند به کاهش علائم کمک کند.

رژیم غذایی برای بی اختیاری ادرار

برخی از غذاها ممکن است علائم مثانه بیش فعال (OAB) را تشدید کنند، اما تغییرات خاص رژیم غذایی، مانند خوردن فیبر بیشتر، ممکن است به کاهش آنها کمک کند.

ممکن است بدتر شدن علائم را از برخی غذاها و نوشیدنی ها به دلیل تحریک مثانه تجربه کنید. برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) برای کنترل مثانه نیز می توانند عوارض جانبی داشته باشند که می تواند بر مصرف غذا و مایعات شما تأثیر بگذارد.

آیا رژیم غذایی می تواند به مثانه بیش فعال کمک کند؟

برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند مثانه یا مجاری ادراری را بیشتر تحریک کنند.

این می تواند باعث افزایش علائم زیر شود:

میل مکرر به ادرار کردن

تکرر ادرار

اسپاسم مثانه

بی اختیاری ادرار

نوشیدن آب کافی از سلامت شما حمایت می کند. اما اگر OAB دارید، مصرف مایعات بیشتر معمولاً به معنای سفرهای بیشتر به حمام است. اگر این مایعات گازدار باشند، ممکن است علائم شما را بیشتر تشدید کنند.

به خاطر داشته باشید مصرف کم مایعات ایده آل نیست. اگر خیلی کم بنوشید، ممکن است ادرار غلیظ و اسیدی شود و تحریک روده را تشدید کند.

غذاهایی که روی یک فرد مبتلا به OAB تأثیر منفی می‌گذارند ممکن است روی همه افراد مبتلا به OAB تأثیر نگذارند. ممکن است لازم باشد که غذاها و نوشیدنی های مختلف را آزمایش کنید تا محرک های رژیم غذایی خود را مشخص کنید. داشتن دفترچه خاطرات غذایی همچنین می تواند به پیگیری رژیم غذایی و علائم کمک کند.

آتاکسی گلوتن و OAB

اگر بیماری سلیاک دارید ، می توانید چیزی به نام آتاکسی گلوتن ایجاد کنید که یک مشکل در کنترل عضلات است. این ممکن است بر مثانه شما تأثیر بگذارد.

گلوتن را می توان در محصولات گندم، چاودار و جو یافت . مثال های رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:

غذاهای حاوی نان سفید، چاودار، گندم یا نان سبوس دار

غلات و بلغور جو دوسر بسته بندی شده که مشخص نمی کنند فاقد گلوتن هستند

رشته فرنگی ساخته شده از آرد گندم

چه غذاهایی باعث ادرار زیاد می شود؟

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی محرک‌هایی هستند که می‌توانند علائم OAB شما را تشدید کنند .

ممکن است محدود کردن یا اجتناب از موارد زیر مفید باشد:

نوشیدنی های گازدار، مانند آب گازدار

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای

شکلات

مشروبات الکلی

نوشیدنی های ورزشی

مرکبات

گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی، از جمله سس گوجه فرنگی ، سس گوجه فرنگی و فلفل قرمز

غذاهای ادویه دار

غذاهای حاوی طعم دهنده های مصنوعی و نگهدارنده ها

غذاهای حاوی قند یا شیرین کننده های مصنوعی

عسل

پیاز خام

حذف غذاهای تحریک کننده نباید یک رویکرد همه یا هیچ باشد. ممکن است متوجه شوید که می توانید غذاهای خاصی را در مقادیر کم یا زمانی که گهگاه خورده اید تحمل کنید.

اگر تصمیم به حذف یک غذای خاص دارید، ممکن است بتوانید بعداً آن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کنید.

اگرچه این داروها می توانند به کاهش علائم کمک کنند، اما ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. عوارض جانبی بالقوه عبارتند از خشکی دهان و یبوست.

دهان خشک

خشکی دهان می تواند باعث شود بیش از حد توصیه شده مایعات بنوشید. این می تواند باعث افزایش علائم کلی OAB شود. اگر دهان تان خشک است ، سعی کنید مقدار کمی آب در طول روز بنوشید.

یبوست

روده های شما در نزدیکی مثانه قرار دارند. اگر یبوست دارید، ممکن است فشار بیشتری را روی مثانه خود احساس کنید که باعث می شود مکرر ادرار کنید .

ممکن است بتوانید با خوردن غذاهای غنی از فیبر یبوست را کاهش دهید ، که می تواند به افزایش حجم حرکات روده شما کمک کند.

چه غذاهایی مثانه بیش فعال را متوقف می کند؟

اگر در مورد عوارض جانبی دارو نگران هستید، پزشک می تواند با شما همکاری کند تا داروی مناسب تری پیدا کند. بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی از جمله داروهای OAB را قطع نکنید.

اگر OAB دارید، مهم است که از غذاهایی که می توانند مثانه شما را تحریک کنند اجتناب کنید. در حالی که انجام این کار لزوماً یک درمان نیست، اما می تواند به شما کمک کند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه 2022 از بین 500 نفر، محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند علائم OAB کمتری را گزارش کردند.

مطالعه دیگری روی زنان یائسه مبتلا به بی اختیاری ادرار نشان داد که شرکت کنندگان علائم کمتری را هنگام پیروی از رژیم غذایی کم چرب گزارش کردند.

صرف نظر از اینکه رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید یا نه، غذاهای غنی از ویتامین ها مانند میوه ها و سبزیجات غیر اسیدی را انتخاب کنید.

میوه هایی که ممکن است از سلامت مثانه حمایت کنند عبارتند از:

موز

سیب

انگور

نارگیل

هندوانه

توت فرنگی

تمشک ها

سبزیجاتی که ممکن است از سلامت مثانه حمایت کنند عبارتند از:

مارچوبه

کلم بروکلی

خیارها

کلم پیچ

هویج

کرفس

کاهو

فلفل

غذاهای سرشار از فیبر می توانند به جلوگیری از یبوست کمک کنند، که می تواند فشار بیشتری بر مثانه شما وارد کند. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از:

عدس

لوبیا

تمشک

کنگر فرنگی

جو

سبوس

جو دوسر

بادام ها

پروتئین همچنین برای سلامت کلی شما ضروری است. منابع خوب پروتئین عبارتند از:

ماهی

جوجه

توفو

تخم مرغ

همچنین می‌توانید چاشنی‌های مختلف را آزمایش کنید تا تغییری جدید در غذاهای مورد نیاز ایجاد کنید. این می تواند به شما کمک کند تا اقلام اصلی شما را جالب نگه دارید و در عین حال به شما کمک می کند از محرک های احتمالی جلوگیری کنید.

چگونه مثانه بیش فعال را به طور طبیعی آرام می کنید؟

ایجاد یک رژیم غذایی عاری از محرک ها می تواند آزمون و خطا باشد. در طول این مدت، دریافت مقدار توصیه شده از مواد مغذی روزانه مهم است.

حتماً در مورد نیازهای غذایی فردی خود با پزشک صحبت کنید. آنها می توانند به تعیین مکمل های مناسب برای شما کمک کنند.

ممکن است مکمل رژیم غذایی خود با یک مولتی ویتامین روزانه مفید باشد . مثلا بعضی ها شواهد و مدارک نشان می دهد که ویتامین D و کلسیم ممکن است علائم OAB را کاهش دهند.

بهتر است قبل از افزودن مکمل یا نوشیدنی مغذی به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. برخی از مواد تشکیل دهنده ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند یا بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارند.

علاوه بر این، اگر OAB دارید، می‌توانید کارهای دیگری برای کمک به کاهش علائم انجام دهید، از جمله:

تمرین مثانه : تمرین مثانه شامل زمان‌بندی سفر شما به حمام است تا به مثانه شما کمک کند تا ادرار شما را برای مدت طولانی‌تری نگه دارد.

تمرینات کف لگن : کگل می تواند به کنترل بهتر توقف و شروع ادرار کمک کند.

داروهای بدون نسخه (OTC) : برخی از داروها می توانند به شل شدن عضلات مثانه کمک کنند و بین استراحت های حمام کنترل بیشتری داشته باشید.

شناسایی محرک های غذایی ممکن است به بهبود علائم و کیفیت زندگی شما کمک کند. همچنین ممکن است نظارت بر مصرف مایعات و محدود کردن نوشیدن مایعات در زمان‌های خاص مفید باشد. برخی از مواد غذایی برای خوردن می تواند شامل موارد زیر باشد:

غذاهای غنی از فیبر

میوه های کامل

سبزیجات کامل

پروتئین بدون چربی

بی اختیاری ادرار 

عارضه بی‌اختیاری ادرار در سنین مختلف و به‌ویژه در سالمندان، نرخ گسترشی نزدیک به دیابت دارد. اما چرا از دیابت حرف می‌زنیم و از بی‌اختیاری ادرار نه؟ تا این حد که صحبت از بی‌اختیاری ادرار به یک تابوی اجتماعی و در نتیجه به یک بحران سلامت تبدیل شده است.

عدم صحبت از بی‌اختیاری ادرار ریشه در دو موضوع دارد؛ اول آنکه، این چالش، کرامت شخص را هدف قرار می‌دهد. وقتی که فردی در جامعه ما، دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شود، احساس شرم و گناه می‌کند، از اتفاقی که برایش افتاده احساس شرمندگی کرده و برای جلوگیری از قضاوت دیگران، این موضوع را با هیچ‌کس حتی نزدیکترین اشخاص زندگی خود نیز مطرح نمی‌کند.

تا جایی که هر ایرانی به طور متوسط، یک سال و نیم پس از مواجهه با این عارضه به دکتر رجوع می‌کند. در طول این مدت، فرد در درجه اول وجود این مشکل را انکار می‌کند و در درجه دوم به علت شرم و خجالت از مراجعه به دکتر، امتناع می‌ورزد. این در حالی است که بی‌اختیاری ادرار هم یک عارضه ناخواسته مثل سایر عارضه‌هایی است که می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد و جایی برای پنهان کردن و شرم از آن وجود ندارد.

دوم این‌که، عارضه بی‌اختیاری ادرار و از دست دادن کنترل ادرار، صرف نظر از سن، به اشتباه یادآورنده‌کهنسالی، بیماری، استفاده از سوند، در بستر افتادن و در نهایت مرگ است.

از آنجا که ترس از مرگ پایه‌ای‌ترین ترس انسان است، فرد دچار عارضه بی‌اختیاری ادرار مضطرب می‌شود و برای رفع اضطراب خود، به‌طور کلی این عارضه را انکار کرده یا اصلاً در خصوص آن حتی با نزدیک‌ترین افراد به خود نیز گفتگو نمی‌کند.

آنچه عارضه‌ بی‌اختیاری ادرار را در ایران، دردناک‌تر می‌کند وجود عادت‌های فرهنگی مخرب، همانند تمسخر و تحقیر است که باعث می‌شود فرد دچار این عارضه، احساس ناخوشایندی نسبت به خود و استفاده از درمان و راه‌های کمک‌درمانی داشته باشد. همین امر نیز یکی دیگر از دلایلی است که موجب می‌شود فرد این مشکل را پنهان نگه‌دارد.

نتیجه آنکه فرد دچار بی‌اختیاری ادرار، بر خلاف سایر بیماران، نه تنها خود به علت شرم و خجالت تمایلی به پیگیری درمان ندارد، بلکه از همراهی دیگران نیز محروم است و به‌تدریج از جامعه منزوی می‌شود.

افزایش آگاهی از این موضوع و کنار گذاشتن عادت‌های مخرب و تابوهای اجتماعی منجر می‌شود که افراد بتوانند بی‌مقدمه از عارضه بی‌اختیاری ادرار در خانواده و جامعه عزیزان و همراهان خود صحبت کرده و راه‌حل‌های مناسب و بهداشتی را برای مدیریت آن به‌کار بگیرند.

آمارها نشان می‌دهد حداقل 400 میلیون از جمعیت جهان به عارضه «بی‌اختیاری ادرار» دچار هستند و در ایران نزدیک به 2 میلیون نفر، که 78 درصد از آن‌ها زنان هستند.

بی‌اختیاری ادرار یعنی اینکه ناخودآگاه ادرار دفع کنید، چه یک قطره، و چه تخلیه کامل مثانه. لازم به ذکر است که بخش بزرگی از جامعه افرادی که به این عارضه دچار می‌شوند فعال، عده‌ای نیمه‌فعال و برخی دیگر هم وابسته به تخت هستند.

یکی از راه‌هایی که فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار می‌تواند به کار گیرد و همچنان در جامعه حضور داشته باشد استفاده از پوشینه‌های بهداشتی و با کیفیت است.

اما در حال حاضر تنها 11 درصد از جمعیت مبتلا به این عارضه در کشور از پوشینه‌های بزرگسال استفاده می‌کنند. عدم آگاهی نسبت به پوشینه از یکسو و شرم استفاده از این محصولات از سوی دیگر، موجب شده تا پوشینه‌های بزرگسال به عنوان اصلی‌ترین راهکار مدیریت بی‌اختیاری ادرار مورد اقبال قرار نگیرند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان