کدام رژیم غذایی احتمال زوال عقل را کاهش می دهد؟

خط سلامت: رژیم غذایی سالم با سرعت کندتر پیری، کاهش خطر زوال عقل و آلزایمر مرتبط است .

کدام رژیم غذایی احتمال زوال عقل را کاهش می دهد؟

بر اساس مطالعه جدید محققان دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا و مرکز پیری رابرت باتلر کلمبیا، رژیم غذایی سالم‌تر با کاهش خطر زوال عقل و سرعت کندتر پیری مرتبط است.

به گزارش خط سلامت زوال عقل، یک اختلال عصبی پیشرونده است که طی آن مجموعه ای از توانایی های فرد، از جمله: قدرت حافظه، تفکر منطقی و یادگیری تضعیف می شود.

 پژوهش ها نشان داده است احتمال بروز زوال عقل در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب کاهش می یابد.

رژیم غذایی چگونه احتمال زوال عقل را کاهش می دهد؟

رژیم‌ غذایی  که شامل مصرف متعادل میوه ها، سبزیجات، آجیل، لبنیات، غلات، حبوبات و گوشت است فواید فراوانی برای سلامت مغز و کاهش احتمال وقوع زوال عقل دارد.

رژیم غذایی و پیشگیری از زوال عقل

رژیم‌ غذایی حاوی سبزیجات، میوه‌ها و آجیل برای حفظ و ارتقاء سلامت مغز و روده توصیه می‌شوند. مصرف میوه ها، سبزیجات و آجیل که به عنوان مواد غذایی محافظ سیستم عصبی شناخته می شوند، توانایی تفکر را بهبود می بخشند و از زوال عقل جلوگیری می کنند برخی از آنواع رژیم غذایی که احتمال وقوع زوال عقل را کاهش می دهند عبارتند از:

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی چربی های غیراشباع(MUFA) مانند روغن زیتون است. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر شامل سبزیجات، میوه ها، غلات، آجیل، ماهی و پروتئین های گیاهی است. در رژیم مدیترانه ای  مصرف گوشت قرمز و شکر تصفیه شده و غلات به حداقل می رسد. این نوع رژیم غذایی برای سلامت روده و پیشگیری از زوال عقل مفید است.

رژیم کتوژنیک (کتو) 

رژیم کتوژنیک (کتو) رژیم کتو که اخیراً به یک رژیم محبوب برای کاهش وزن کوتاه مدت تبدیل شده است؛ رژیمی کم کربوهیدرات است که شامل مقادیر زیاد چربی و پروتئین متوسط ​​است. مطالعات شواهدی ارائه کرده اند که نشان می دهد رژیم کتوژنیک (کتو)، احتمال بروز زوال عقل را کاهش می دهد.

رژیم غذایی دشDASH) )

رژیم غذایی دش DASH) )، رژیمی برای توقف فشار خون است.

این رژیم غذایی کم‌چرب و کم سدیم است و مقدار زیادی از اسیدهای چرب غیراشباع را در بر می گیرد. گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، غلات سبوس‌دار، آجیل، میوه‌ها، سبزیجات، و لبنیات کم چرب یا بدون چربی، از ارکان اصلی رژیم غذایی دشDASH) )، محسوب می شوند.

 یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است اثرات طولانی مدت رژیم غذایی دشDASH) )، منجر به ارتقاء عملکرد مغز و پیشگیری از زوال عقل می شود. محققان گمان می‌کنند ترکیب رژیم غذایی دشDASH) ) با رژیم مدیترانه‌ای بیشترین تأثیر را در تقویت عملکرد مغز دارد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان