این 3 چربی با مغز دوست هستند

مغز انسان از چربی ساخته شده است و سه چربی مفید به سلامت آن کمک می کند.اگر وزن آب از مغز جدا شود،مغز انسان 60 درصد چربی دارد. براین اساس نقش کلیدی چربی ها در ساختار و عملکرد مغز و به دنبال آن سلامت مغز مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خط سلامت با توجه به اینکه چربی ها بطور کلی سلامت انسان را به خطر می اندازند، شناخت اولویت هایی که در دسته چربی ها قرار دارد، مهم است.

سه چربی مفید برای سلامت مغز

  • روغن زیتون

یکی از قوی ترین مواد غذایی که هم بر سلامت مغز و هم بر سلامت جسمانی تاثیر دارد روغن زیتون است که در رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه میوه ها، سبزیجات، ماهی، مرغ و دانه های روغنی موجود است.

در مطالعه ای که در سال 2021 روی رژیم غذایی مدیترانه ای صورت گرفته است معلوم شد استفاده از مواد غذایی موجود در رژیم مدیترانه ای موجب کاهش آتروفی مغز و ارتقاء حافظه می شود.

روغن زیتون سرشار از پلی فنول است که اثرات حفاظتی بر مغز و بدن دارد و موجب کاهش التهاب می شود. در واقع التهاب را باید به عنوان عامل اصلی بیمارهای مغز دانست. همچنین روغن زیتون سرشار از اسیداولئیک است که یک چربی غیراشباع بوده و بر متابولیسم اثرات زیادی دارد. سلامت متابولیسم با خطر بیماری های مغزی از جمله زوال عقل مرتبط است. روغن زیتون را باید در ظرف های تیره نگه داشت تا چربی های اشباع نشده آن اکسیداسیون نشود.

  • امگا3

وقتی صحبت از چربی های سالم می شود، امگا3 در خط مقدم قرار دارد. تعداد زیادی از مسیرهای بیوشیمیایی رابطه اسید چرب امگا3 و خلق و خو را نشان می دهند و پایین بودن میزان امگا3 در افراد با مشکلات خلقی دیده می شود. دانه های روغنی بخصوص گردو، کتان و چیا و ماهی ها منابع خوبی برای امگا3 هستند.

  • روغن نارگیل

چربی موجود در نارگیل یک چربی اشباع شده است. نارگیل اثرات مفید و مثبتی بر سلامت مغز دارد. روغن نارگیل به سرکوب مسیرهای التهابی کمک می کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان