ورزش هوازی چه تفاوتی با ورزش غیرهوازی دارد؟

خط سلامت: ورزش‌های هوازی، همان فعالیت‌های ریتمیک و تکراری هستند که به شما کمک می‌کنند تا کالری بسوزانید و وزن کم کنید. از پیاده‌روی ساده تا دویدن و شنا، انواع مختلفی از ورزش‌های هوازی وجود دارد که برای همه سلیقه‌ها مناسب است. اگر می‌خواهید بدانید چرا ورزش‌های هوازی برای کاهش وزن مفید هستند و چه تفاوت‌هایی با پیلاتس دارند، این مقاله را از دست ندهید.

ورزش هوازی چه تفاوتی با ورزش غیرهوازی دارد؟

می‌خواهید بدانید ورزش هوازی چیست و چه تفاوتی با پیلاتس دارد؟ این مقاله به زبان ساده به شما توضیح می‌دهد که چرا ورزش‌های هوازی برای کاهش وزن مفید هستند و چه نوع ورزش‌هایی جزو ورزش‌های هوازی محسوب می‌شوند.

به گزارش خط سلامت، ورزش های هوازی نوعی فعالیت بدنی هستند که در آن‌ها یک سری فعالیت‌های ریتمیک و تکراری برای کاهش وزن انجام می‌شود. این نوع ورزش‌ها با چربی سوزی بالا، انواع مختلفی دارند که همه افراد با شرایط بدنی مختلف می‌توانند آن‌ها را انجام دهند. 

فرق ورزش های هوازی و غیرهوازی در چیست؟

منظور از ورزش هوازی، ورزش‌هایی است که باعث افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس در دقیقه در مدت طولانی می‌شوند. در حین این ورزش نقل و انتقال اکسیژن در بدن بالا می‌رود و چربی‌های ذخیره سوزانده می‌شوند. از ورزش‌های هوازی می‌توان به دویدن با سرعت متوسط، دوچرخه‌سواری، ایروبیک، فوتبال و… اشاره کرد.

اما ورزش‌های بی‌هوازی، شامل تمرینات شدید در مدتی کوتاه هستند. در هنگام انجام ورزش‌ بی‌هوازی، جذب و انتقال اکسیژن در بدن تغییر نمی‌کند و گلوکز به عنوان سوخت اصلی مصرف می‌شود. از ورزش‌های بی‌هوازی می‌توان به دوی سرعت و وزنه‌برداری اشاره کرد.

ورزش‌ هوازی شامل فعالیت‌هایی است که ضربان قلب و تعداد تنفس در دقیقه را به مدت طولانی بالا می‌برند.

مزایای ورزش‌های هوازی

تاثیر ورزش بر سلامت روان و جسم،‌ بر کسی پوشیده نیست. ورزش هوازی نیز مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامت قلب و عروق
  • درمان تنبلی تخمدان
  • کاهش وزن
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • تنظیم قند خون
  • بهبود خلق و خو
  • کاهش خستگی بدن
  • افزایش آمادگی جسمانی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از زوال عقل
  • جلوگیری از دیابت نوع ۲
  • کاهش فشار خون
  • تنظیم خواب
  • درمان افسردگی

ورزش هوازی برای دیسک کمر

در پاسخ به این سوال که آیا با ورزش دیسک کمر خوب میشود، باید به این نکته اشاره کنیم که یک سری تمرین‌های خاص ورزشی وجود دارد که در کنترل درد و بهبود شرایط افراد دارای دیسک کمر موثر هستند. اگر از این مشکلات رنج می‌برید باید حتما با مشورت پزشک ورزش کنید.

بهترین ورزش های هوازی کدام‌اند؟

همان‌طور که گفتیم ورزش های هوازی برای لاغری شکم و پهلو،‌ انواع مختلفی دارند و شدت تحرک و میزان چربی‌سوزی در آن‌ها با هم متفاوت است.

با مشاهده عکس ورزش های هوازی می‌توانید با انواع مختلف رشته‌های این ورزش آشنا شوید. در اینجا به معرفی بهترین نوع از این ورزش‌ها برای چربی سوزی می‌پردازیم:

ایروبیک

ایروبیک از محبوب‌ترین ورزش های هوازی بانوان است که در کنار چربی‌سوزی بالا، باعث بهبود شرایط روحی نیز می‌شود. البته ایروبیک به زنانی که درگیر مشکلاتی چون دیسک کمر یا گردن هستند، توصیه نمی‌شود. این افراد باید ورزش های هوازی برای دیسک کمر را با مشورت پزشک انجام دهند.

دویدن

دویدن از بهترین ورزش های هوازی برای شکم است که چربی‌سوزی بالایی دارد و منجر به افزایش متابولیسم بدن می‌شود. البته دویدن با سرعت متوسط جزو ورزش‌های هوازی محسوب می‌شود و دویدن سرعتی در درسته ورزش‌های بی‌هوازی قرار می‌گیرد و نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد.

پیاده‌روی

پیاده‌روی آسان‌ترین ورزش هوازی است که هر ساعت آن،‌ نزدیک به ۵۰۰ کالری می‌سوزاند. اگر قادر به انجام ورزش های هوازی برای لاغری در باشگاه نیستید، پیاده‌روی بهترین گزینه برای لاغری است. پیاده‌روی، جزو ورزش های بارداری محسوب می‌شود و در دوران بارداری به سلامت مادر کمک می‌کند. به خاطر‌ داشته باشید برای چربی‌سوزی بیشتر در حین پیاده‌روی، باید سرعت بالایی داشته باشید.

مزیت ورزش‌های هوازی، تنوع بالای آن‌ها است که باعث شده تا افراد با هر شرایط بدنی قادر به انجام آن‌ها باشند. 

طناب‌زدن

 یکی از بهترین ورزش های هوازی برای کاهش وزن،‌ طناب‌زدن است که فقط به یک طناب ورزشی و کفش مناسب برای آن نیاز دارید. در هر ساعت طناب‌زدن نزدیک به ۱۰۰۰ کالری می‌سوزانید. طناب‌زنی در کنار کاهش وزن‌، به افزایش تمرکز و قدرت بدنی نیز کمک می‌کند. البته به خاطر داشته باشید طناب‌زدن باید اصولی و به اندازه باشد، در غیر اینصورت به لگن و پاها آسیب جدی وارد می‌کند.

دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری، بهترین ورزش برای لاغری شکم است زیرا در آن متابولیسم بدن به شدت بالا می‌رود و عضلات شکم و پایین‌تنه همگی درگیر می‌شوند. اگر در خانه دوچرخه دارید،‌ وقت آن رسیده که ورزش را شروع کنید. دوچرخه‌سواری بهترین گزینه برای افرادی است که آمادگی جسمانی بالایی ندارند و در آن فشار زیادی به اندام‌ها وارد نمی‌شود. 

تنیس

تنیس از دیگر ورزش‌های هوازی با چربی‌سوزی بالا است. در حین این ورزش، حتی برای یک لحظه نخواهید ایستاد و کل زمان تمرین باید به دنبال دریافت و ارسال توپ باشید. البته ورزش تنیس به دلیل تحرک بالایی که دارد، فشار زیادی به زانو و کمر وارد می‌کند و به همین خاطر به افرادی که دچار کمردرد یا زانو درد هستند توصیه نمی‌شود.

فوتبال

فوتبال ورزش مورد علاقه تمام پسرها و البته دخترها است و چربی‌سوزی بالایی دارد. در حین بازی فوتبال شما هیچ‌گاه بیکار نمی‌شوید و همیشه در حال دویدن یا قدم‌زدن هستید،‌ به همین دلیل است که در هر ساعت بازی فوتبال نزدیک ۱۵۰۰ کالری چربی‌سوزی دارد.

ورزش‌های رزمی

ورزش‌های رزمی مثل کاراته، بوکس و تکواندو نیز جزو ورزش‌های هوازی به شمار می‌روند. با هر ساعت ورزش رزمی،‌ نزدیک به ۱۲۰۰ کالری می‌سوزانید. ورزش‌های رزمی انرژی زیادی نیاز دارند و برای انجام آن‌ها باید حتما شرایط بدنی خود را در نظر بگیرید.

شنا

از دیگر ورزش های هوازی برای تناسب اندام، شنا است. در شنا تمام عضلات بدن درگیر می‌شوند و در عین حال، فشار زیادی به آن‌ها وارد نمی‌شود. شنا به‌خصوص به افرادی که دچار آسیب شده‌اند، توصیه می‌شود.

قایقرانی

هنگام قایقرانی و پاروزنی، کل عضلات فعال هستند و در هر ساعت، نزدیک به ۹۰۰ کالری سوزانده می‌شود. البته این ورزش شرایط خاصی دارد و در دسترس همه نیست.

ورزش های هوازی در خانه بهتر است یا باشگاه؟

تمرینات هوازی را می‌توانید در خانه انجام دهید و به وزن دلخواه خود برسید.

مزیت اصلی ورزش‌های هوازی، این است که آن‌ها را می‌توان هم در خانه و هم در باشگاه انجام داد. البته بهتر است انجام این نوع از ورزش‌ها در باشگاه و خانه زیر نظر مربی باشد تا باعث آسیب و صدمه جدی نشود. برای آموزش ورزش های هوازی، باید حتما به یک مربی کارآزموده و با تجربه که در مورد‌ آناتومی بدن و آسیب‌های اسکلتی اطلاعات کافی دارد، مراجعه کنید. مربی با در نظرگرفتن شرایط جسمی، میزان اضافه وزن و قدرت بدنی تمریناتی را به شما می‌دهد که در کنار کاهش وزن،‌ آسیبی به اندام‌هایتان وارد نشود.

انواع ورزش های هوازی در باشگاه بدنسازی

ورزش‌های هوازی در باشگاه بدنسازی، نیاز به نظارت مربی و دستگاه‌های مخصوص دارند. از جمله ورزش‌های هوازی در باشگاه بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوچرخه ثابت
  • تردمیل
  • پله‌نوردی
  • ورزش هوازی با استپ
  • ورزش هوازی با دمبل
  • ورزش الپتیکال
  • ورزش هوازی با دستگاه روئینگ
  • ورزش هوازی با چوب

با هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توان حرکات با شدت‌های مختلفی انجام داد. برای استفاده از این دستگاه‌ها حتما به توصیه‌های مربی خود عمل کنید تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

ورزش های هوازی قبل از بدنسازی بهتر است یا بعد از آن؟

یکی از مهم‌ترین سوالات ورزشکاران، این است که ورزش هوازی را قبل از بدنسازی انجام دهند یا بعد از آن. پاسخ این سوال به هدف ورزشی شما بستگی دارد. برای مثال اگر هدف‌تان بهبود سلامت قلب و ریه‌ها است، گرم کردن قبل از ورزش بدنسازی با تمرینات هوازی گزینه خوبی است.

اما اگر می‌خواهید عضلات پایین‌تنه خود را تقویت کنید، ابتدا باید تمرینات بدنسازی را شروع کنید و در انتها ورزش هوازی انجام دهید. توصیه می‌کنیم با مشورت مربی ورزشی،‌ برای تمرینات هوازی و بدنسازی خود برنامه‌ریزی کنید. زیرا ورزش خودسرانه و بدون مربی،‌ نه تنها تاثیری ندارد بلکه باعث بروز مشکلاتی نیز خواهد شد.

لیست ورزش های هوازی برای تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک شرایطی است که در آن، تخمدان‌ها بزرگ شده و حاوی تعداد زیادی کیست بزرگ یا کوچک می‌شوند. تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد و با اصلاح سبک زندگی می‌توان علائم آن را کاهش داد. ورزش‌های هوازی بهترین فعالیت ورزشی برای افراد دچار تنبلی تخمدان هستند.

ورزش‌های هوازی تاثیر زیادی در کاهش علائم تنبلی تخمدان دارند.

  • ایروبیک
  • دوچرخه‌سواری
  • دویدن با سرعت آهسته
  • رقص
  • شنا
  • تنیس
  • فوتبال
  • پیاده‌روی

سخن پایانی

ورزش یکی از بهترین روش‌های تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است. در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده به بررسی انواع ورزش‌های هوازی در خانه و باشگاه پرداختیم. به خاطر داشته باشید که برای ورزش هوازی حتی در خانه، باید یک مربی داشته باشید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

سوالات متداول

منظور از ورزش های هوازی چیست؟

ورزش‌های هوازی،‌ فعالیت‌هایی هستند که در مدت نسبتا طولانی ضربان قلب و تنفس را بالا می‌برند و باعث افزایش جذب و انتقال اکسیژن می‌شوند.

فرق ورزش هوازی برای لاغری با پیلاتس چیست؟

پیلاتس جزو ورزش‌های قدرتی و بی‌هوازی به شمار می‌رود و در آن برخلاف ورزش‌های هوازی، تمرکز روی تقویت عضلات لگن و شکم است.

آیا با ورزش دیسک کمر خوب می شود؟

انجام ورزش‌ها و تمرینات خاص علاوه بر کنترل درد ناشی از دیسک کمر، به درمان بیرون‌زدگی دیسک کمر بدون جراحی نیز کمک می‌کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان