4 مهارت برای خروج از رابطه سمی

رابطه سمی، مضر و آسیب زننده است. در حالی که برخی از ویژگی های یک رابطه سمی کاملا آشکار است، مانند سوء استفاده فیزیکی،خیانت های تکرار شونده و رفتار جنسی نامناسب – تشخیص بعضی از انواع رابطه سمی دشوار است.

4 مهارت برای خروج از رابطه سمی

به گزارش خبرنگار خط سلامت تحقیر ، پنهانکاری مالی، کاری یا احساسی ،کنترل گری به عنوان نقطه شروع آسیب های روانی دریک رابطه سمی است.

چرا ترک کردن سخت است؟

افراد در الگوهای رابطه ای خود گره می خورند و به روابطشان، هر چند ناسالم، عادت می کنند بنابراین، خروج از آن رابطه دشوار می شود. در اینجا دلایلی وجود دارد که باعث می شود افراد از یک رابطه سمی خارج نشوند:

ترس : در روابط توهین آمیز، یکی از طرفین به احتمال زیاد دیگری را مورد آزار کلامی یا فیزیکی قرارمی دهد. این رفتارهای توهین آمیز اغلب شامل تهدیدهای فیزیکی، عاطفی یا مالی است؛ در نتیجه، قربانی ممکن است از ترک شریک زندگی خود بترسد.

بچه‌ها : برای زوج‌هایی که بچه دارند، ترک کردن رابطه بسیار چالش‌برانگیز است، زیرا هر یک از طرفین رابطه، از تأثیر منفی بالقوه جدایی بر فرزندان خود آگاه هستند. همچنین ممکن است نگرانی هایی در مورد حضانت وجود داشته باشد.

عشق : ممکن است احساسات طولانی مدت از عشق وجود داشته باشد که کسی را در یک رابطه نگه می دارد.

امور مالی : اگر یکی از شرکا از نظر مالی به دیگری وابسته باشد، این امر می‌تواند ترک رابطه را برای فرد وابسته دشوار کند.

شرم : بسیاری از افراد ماهیت روابط خود را از دوستان، خانواده و آشنایان خود پنهان می کنند و از اینکه از کسی کمک بخواهند احساس شرم می کند. آنها ممکن است برای آرامش به مواد مخدر یا مشروبات الکلی روی بیاورند که به نوبه خود منجر به افزایش مشکلات و تنش ها می شود.

اگر برای مدت طولانی در یک رابطه سمی بوده اید، پیدا کردن راهی برای خروج از آن رابطه ممکن است دشوار باشد. ممکن است فردی که مورد بدرفتاری قرار دارد به این باور رسیده باشد که او مقصر تمام مشکلات است، چرا که افراد سمی در یک رابطه اغلب کاستی ها و نواقص خود را به دیگری نسبت می دهند و او را مقصر مشکلات موجود می دانند. در صورتی که یکی از طرفین رابطه، دارای اختلال شخصیت خود شیفته باشد و خود را لایق احترام و جایگاه بسیار بالا بداند؛ نه تنها مشکلات آن رابطه بیشتر خواهد بود بلکه ترمیم آن رابطه نیز به صرف زمان، انرژی و کمک گرفتن از زوج درمانگر نیاز دارد. براساس یک مطالعه در سال 2019 نشان داده شد که طغیان های پرخاشگرانه توسط شرکای خودشیفته به دلیل ترس از رها شدن در رابطه است. این می تواند باعث شود که یک فرد خودشیفته، شریک عاطفی خود را سرزنش کند یا سعی کند از ترک شریک خود جلوگیری کند.

4 گام برای ترک یک رابطه سمی

اگر چه ترک یک رابطه سمی می تواند پیچیده باشد، دراینجا مواردی وجود دارد که می توانید پایان دادن به یک رابطه سمی را آسان تر کند.

1.یک شبکه ایمنی بسازید: اگر به فکر ترک یک رابطه سمی هستید، برنامه ای برای نحوه برخورد با این انتقال ایجاد کنید. کجا خواهی ماند؟ چه وسایلی را باید همراه داشته باشید؟ این کار را به صورت تصادفی و بدون برنامه ریزی انجام ندهید.

2.برای مستقل بودن هدف تعیین کنید: اگر شغلی ندارید یا راهی برای حمایت از خود ندارید، وقت آن رسیده است که این مسیر را شروع کنید. شغلی را شروع کنید (حتی یک کار سطح پایین یا پاره وقت) چرا که استقلال مالی شما یکی از راه های اصلی آزادی است.

3.با یک فرد قابل اطمینان صحبت کنید : به یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود اعتماد کنید تا بتوانند در این روند به شما کمک کنند. اگر احساس خطر کردید، به مقامات مرتبط اطلاع دهید که به کمک نیاز دارید.

4.به دنبال کمک حرفه ای باشید : ترک یک رابطه سمی به تلاش و زمان نیاز دارد. یک روانشناس می‌تواند منبع بی‌طرف برای راهنمایی شما باشد و شما را برای رسیدن به اهدافتان با انگیزه نگه دارد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان