5 زنگ خطر رابطه سمی را بشناسید / نتیجه ماندن در رابطه سمی بیماری روانی است

خط سلامت: رابطه سمی، رابطه ای است که به طور مستقیم آرامش و منابع روانی شما را هدف قرار می دهد و لحظات زندگی را تیره می کند.

5 زنگ خطر رابطه سمی را بشناسید / نتیجه ماندن در رابطه سمی بیماری روانی است

به گزارش خط سلامت، روابط صمیمانه ممکن است فراز و نشیب هایی را طی کند، اما یک رابطه سمی به طور واضحی ضررهایش بیشتر از منافع آن است. شرکای یک رابطه سمی از یکدیگر حمایت نمی کنند در عوض با استفاده از رفتارهای آزار دهنده یکدیگر را تضعیف می کنند.

شناسایی رابطه سمی

در برخی موارد شناسایی یک رابطه سمی ممکن است مشکل باشد؛ چرا که در این روابط ممکن است، آزار فیزیکی به آن شکل که در خشونت های خانگی مطرح می شود به چشم نخورد و شریک سوء استفاده کننده و بد رفتار، از نوعی صمیمیت کاذب جهت تداوم سلطه گری اش در رابطه استفاده کند. بطور کلی یک رابطه سمی ، رابطه ای است که نتوان صمیمیت، آرامش و احترام را از آن کسب کرد. اثرات مخرب این قبیل روابط به تدریج روان و جسم شما را تحلیل می برد.

نشانه های یک رابطه سمی

در اینجا پنج نشانه وجود دارد که ممکن است در یک رابطه سمی باشید:

ناراحتی مداوم

در یک رابطه سمی ، احساس غمگینی، عصبانیت، اضطراب وجود دارد. شما به خوبی می دانید علت حال بدتان، رابطه آشفته ای است که در آن هستید ولی بخاطر عادت و ترس از تنهایی قدرت ترک آن را ندارید.

شریک عاطفی شما هیچ دوستی جز شما ندارد

یک نشانه رابطه سمی ، وابستگی بیمار گون طرفین به یکدیگر است. روابط زمانی قوی تر می شود که هر دو طرف دوستان و علایق خارج از رابطه عاشقانه داشته باشند.

نسبت دادن القاب تحقیر کننده

نشانه دیگر برای یک رابطه سمی این است که شریک عاطفی شما، شما را با نام و القاب تمسخر آمیز صدا می زند یا شخصاً از شما انتقاد می کند. بی ارزش کردن شخصیت یا تمسخر ظاهر فیزیکی و خیانت های مکرر شریک عاطفی مستقیما عزت نفس شما را هدف قرار می دهد و نشانه مشخصی است که شما در یک رابطه سمی هستید.

شریک زندگی‌تان دائماً کنترل می کند

برقراری ارتباط با ارسال پیامک های زیبا، برای حفظ صمیمیت زوجین لازم است، اما در یک رابطه سمی، شریک شما از پیامک برای کنترل شما استفاده می‌کند؛ این می تواند شامل ردیابی موقعیت مکانی شما باشد یا اینکه شما مجبور باشید مکرراً با ارسال عکس ثابت کنید کجا هستید.

دوستان یا خانواده شریک زندگی تان را دوست ندارد

احساس خانواده و نزدیکان نسبت به شریک زندگی شما، مهم ترین نشانه یک رابطه سمی است. به آنچه که عزیزانتان به شما می گویند عمیق تر گوش دهید؛ این به این معنا نیست که کاملا تحت تاثیر اطرافیان باشید، مراد این است پرچم های قرمز رابطه را نادیده نگیرید.

شناسایی یک رابطه سمی، اولین گام در جهت رسیدگی به وضعیت رابطه و تصمیم گیری در جهت ادامه دادن یا پایان دادن به رابطه است. شما می توانید از یک روانشناس بالینی کمک بگیرید تا شما را در این مسیر حساس راهنمایی کند و پشتیبانی عاطفی را برای شما به عمل آورد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان