روابط عاشقانه قدیمی گمراه کننده اند ؟ / چگونه افراد خود را گول می زنند

خط سلامت: چگونه بار عاطفی روابط عاشقانه قدیمی را به موفقیت تبدیل کنیم.

روابط عاشقانه قدیمی گمراه کننده اند ؟ / چگونه افراد خود را گول می زنند

به گزارش خط سلامت ممکن است به نظر برسد روابط جدید کاملاً از رویاها و امیدها برای آینده ای عالی تغذیه می شود، اما روابط عاشقانه قدیمی نیز می تواند تأثیر قدرتمندی داشته باشد اغلب بیشتر از آنچه که ما دوست داریم اعتراف کنیم. روابط عاشقانه قدیمی و توشه احساسی که از گذشته به ارمغان می‌آوریم می‌تواند به این معنا باشد که گاهی اوقات شریکی را انتخاب می‌کنیم که کاملاً درست نیست، تصمیمات اشتباهی در رابطه می‌گیریم یا به سختی می‌توانیم خود را با شخصی که با او در رابطه هستیم وفق دهیم.

تاثیر روابط عاطفی قدیمی

این ایده ریشه در نظریه دلبستگی جان بالبی دارد که نشان می‌دهد افراد در نحوه برخورد و واکنش به جهان متفاوت هستند. تصور می شود این سبک های مختلف بر اساس تجربیات گذشته در ارتباط با افراد مهم زندگی ما، به ویژه والدین مان است . اثرات دلبستگی دوران کودکی در "مدل های کاری" که بر نحوه شکل گیری روابط ما در بزرگسالی تأثیر می گذارد، تعبیه می شود.

مدل‌های کاری بازنمایی‌هایی ذهنی‌ هستند که ما در مورد خود و سایر افراد داریم و از طریق تجربیاتی که با افرادی که به آن‌ها دلبسته‌ایم ایجاد می‌شوند. یک مدل شامل انتظاراتی در مورد ارزش خود، باورهایی در مورد نحوه رفتار افراد دیگر در روابط و ایده هایی در مورد انتظارات از روابط است.

اما این فقط روابط دوران کودکی نیست که ما را شکل می دهد - تاریخچه روابط بزرگسالان می تواند بر روابط تأثیر بگذارد. سوزان اندرسن روان‌شناس این فرآیند را که در آن روابط عاشقانه قدیمی بر روابط جدید تأثیر می‌گذارند، « انتقال » نامید .

مدل‌های کاری روابط

به نظر او، تجربیات روابط عاشقانه قدیمی می تواند بر نحوه برخورد و ارتباط ما با شرکای جدید و همچنین رفتارها و انگیزه های ما در روابط جدید تأثیر بگذارد. به عنوان مثال شخصی که در گذشته یک شریک خیانتکار داشته است، ممکن است یک مدل ایجاد کند که در آن نمی توان به افراد دیگر اعتماد کرد. این ممکن است به این معنی باشد که برای او ایجاد روابط پایدار و قابل اعتماد در آینده دشوارتر است.

مدل‌های روابط توضیح می دهد چرا برخی از افراد جنبه‌هایی از روابط عاشقانه قدیمی را با شرکای جدید بازسازی می‌کنند. به عنوان مثال اگر محبت زیادی از طرف سابق دریافت نمی‌کرده، ممکن است همچنان روابط جدیدی ایجاد کند که همان الگوها را بازسازی کند. اندرسن معتقد بود ما این کار را انجام می‌دهیم زیرا به دنبال چیزهایی هستیم که در روابط عاشقانه قدیمی از دست داده ایم به جای فرار از کسی که مرا به یاد یک عاشق بی‌علاقه می‌اندازد، با فرد جدیدی رابطه برقرار می‌کنید.

راه های جلوگیری

مسئولیت را بر عهده بگیرید

گاهی اوقات، تجربیات منفی گذشته می تواند بذرهایی را برای روابط سالم تر در آینده بکارد. به عنوان مثال، دوره پس از جدایی مهم است زیرا ممکن است منجر به رشد و توسعه شخصی شود. این به عنوان " رشد مرتبط با استرس " شناخته می شود و به این ایده اشاره دارد که افراد می توانند با رشد فراتر از سطح قبلی عملکرد روانی خود به رویدادهای ناراحت کننده زندگی پاسخ دهند.

در واقع، برخی از افراد ممکن است پس از یک دوره استرس یا بحران پس از جدایی، بزرگترین تغییرات را در زندگی خود ایجاد کنند. این می‌تواند میزان اتکای آن‌ها به خود و سایر افراد را تغییر دهد، باعث شود پیوندهای نزدیک‌تری با خانواده و دوستان ایجاد کنند، یا حتی اولویت‌های زندگی را تغییر دهند. یک مطالعه نشان داد تجربه جدایی اخیر منجر به رشد شخصی می شود که شرکت کنندگان معتقد بودند که به آنها کمک می کند روابط مثبت بیشتری در آینده ایجاد کنند.

اما برای شروع روابط سالم تر، نیازی به تجربه جدایی ندارید. در حالی که هیچ راه حل سریعی وجود ندارد، ایجاد یک تصویر واضح تر از مدل های کاری شما و اینکه چگونه ممکن است بر روابط تأثیر بگذارد، نقطه شروع خوبی است. کمی وقت بگذارید و به طور انتقادی در مورد روابط گذشته خود فکر و سعی کنید آگاهی بیشتری از الگوهای انتقال خود و زمان وقوع آنها ایجاد کنید.

هنگامی که ایده ای از الگوهای انتقال دارید، گام بعدی شناسایی نشانه های مشاهده شده در یک فرد یا زمینه جدید است که آن الگوها را برمی انگیزد. اگر می خواهید در نهایت کنترل را به دست آورید و عمداً رفتارهای خود را تغییر دهید، تشخیص این نشانه های محرک بسیار مهم است. با گذشت زمان و تمرین، باید از لحظه ای که این نشانه ها رخ می دهند بیشتر آگاه شوید. این کار فرصتی را برای پاسخ متفاوت فراهم می کند.

حفظ روابط سالم

فراتر از این، برای ایجاد و حفظ روابط سالم، خود را شایسته، پذیرفته شده نگاه کنید. برخی از درمانگران تأثیر مثبتی را که شفقت به خود - مهربان بودن، مراقبت و درک نسبت به خود - می تواند در ارتقای روابط سالم تر داشته باشد، برجسته می کنند. افرادی که نسبت به خود دلسوز هستند، می پذیرند انسان های ناقصی هستند که سختی ها و مشکلات را تجربه می کنند، اما با این وجود شایسته شفقت هستند. روابط جدید می تواند استرس زا باشد ، بنابراین با خودتان مهربان باشید حتی زمانی که اشتباه قضاوت می کنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان