12 خاصیت برگ شاه توت + طرز تهیه دمنوش برگ شاه توت

خط سلامت: مطالعات نشان داده‌اند که برگ شاه توت به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، در درمان دیابت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است. استفاده از دمنوش برگ شاه توت در طب سنتی نیز سابقه طولانی دارد.

12 خاصیت برگ شاه توت + طرز تهیه دمنوش برگ شاه توت

برگ شاه توت یک گنجینه طبیعی است. این گیاه دارویی با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، به بهبود سلامت و درمان بیماری‌هایی مانند دیابت کمک می‌کند. دمنوش برگ شاه توت نیز از دیرباز در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش خط سلامت، آماده کردن این دمنوش حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش برگ شاه توت :

برگ شاه توت ۳ تا ۴ عدد
آب  به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دمنوش برگ شاه توت

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن دمنوش شاه توت آشنا شوید.

مرحله اول: برگ‌های شاه توت را بشویید

برای شروع باید برگ‌های شاه توت را چندین دور با آب بشویید تا خاک و آلودگی‌های آن تمیز شوند. سپس برگ‌ها را در یک ظرف آب بریزید و مقداری نمک و سرکه به آن اضافه کنید تا برگ‌ها کاملا تمیز شوند. در ادامه برگ‌ها را چند بار آبکشی کنید.

مرحله دوم: دمنوش را آماده کنید

در این محله باید ۳ تا ۴ عدد برگ تازه شاه توت را در قوری بریزید و سپس قوری را با آب جوش پر کنید. درب قوری را روی آن بگذارید و آن را برای حدود ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا چای دم بکشد.

مرحله سوم: چای را سرو کنید

بعد از این که چای آماده شد، آن را در فنجان بریزید و همراه با مقداری عسل میل کنید و از طعم آن لذت ببرید.

فواید دمنوش برگ شاه توت

برگ شاه توت در طب سنتی فواید زیادی دارد و از آن برای درمان دیابت و رفع مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. برگ شاه توت سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع و ترکیبات منحصر به فرد است که به بهبود تحمل گلوکز و بهبود اختلالات خونی کمک می‌کند. در ادامه این بخش به فواید دمنوش برگ شاه توت اشاره شده است.

۱- تسکین گلودرد و سرماخوردگی

یکی از مهم‌ترین فواید دمنوش برگ شاه توت، تسکین گلودرد و بهبود التهاب و ناراحتی گلو است. این دمنوش به بهبود خارش گلو و همچنین رفع گرفتگی صدا کمک می‌کند و برای بهبود التهاب غشای مخاطی و همچنین برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

برگ شاه توت سرشار از آنتی اکسیدان مواد مغذی مختلف است و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین جلوگیری از بروز بیماری‌های ویروسی و عفونی کمک می‌کند.

۳- بهبود حالت تهوع

اگر به هر دلیلی از حالت تهوع رنج می‌برید، می‌توانید برای درمان این مشکل از مقداری دمنوش برگ شاه توت استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این دمنوش برای تهوع بارداری مناسب نیست.

۴- کاهش قند خون

برگ‌های شاه توت سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی و فلاونوئیدهای خاصی هستند که مصرف آن‌ها به تنظیم قند خون و افزایش ترشح انسولین کمک می‌کند. از طرف این برگ شاه توت حاوی فیبرهای رژیمی است که در بدن جذب نمی‌شوند و مصرف آن‌ها بر تخلیه معده و جذب گلوکز در روده موثر است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عصاره برگ شاه توت به مدت ۳ ماه می‌تواند به بهبود دیابت و کاهش قند خون ناشتا کمک کند. به خاطر داشته باشید افرادی که دارو مصرف می‌کنند، نباید برگ شاه توت مصرف کنند.

۵- تقویت حافظه

در برگ شاه توت آنتی اکسیدان‌های مفید و ترکیباتی موثری وجود دارد که موجب تقویت حافظه می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به زوال عقل و کاهش حافظه را کاهش می‌دهد.

۶- رفع زخم‌های دهانی

مصرف دمنوش برگ شاه توت یا غرغره کردن آن در دهان، موجب بهبود آفت و زخم‌های دهانی می‌شود و به درمان التهاب دهان نیز کمک می‌کند.

۷- تسکین دندان درد

اگر به دندان درد مبتلا هستید، می‌توانید مقداری دمنوش برگ شاه توت آماده کنید و بعد آن را به صورت گرم در دهان نگه دارید. سپس آن را به بیرون بریزید. چند بار این کار را تکرار کنید تا دندان درد شما بهبود پیدا کند.

۸- درمان یبوست

برگ شاه توت ملین است و مصرف آن به درمان یبوست و بهبود حرکات روده کمک می‌کند. اگر به یبوست مبتلا هستید، بهتر است صبح‌ها به صورت ناشتا از این دمنوش استفاده کنید تا مشکل شما به طور کامل برطرف شود.

۹- درمان کم خونی

مصرف برگ شاه توت برای درمان کم خونی مفید است. برگ شاه توت سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف دمنوش آن موجب درمان کم خونی و افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

۱۰- از بین بردن لکه‌های صورت

برگ درخت شاه توت برای لک صورت مفید است. برای از بین بردن لک‌های پوستی می‌توانید چند عدد برگ دمنوش برگ شاه توت را در قوری بریزید و قوری را با آب جوش پر کنید. قوری را برای چند دقیقه روی بخار کتری قرار دهید و سپس اجازه دهید که دمنوش کاملا خنک شود. در ادامه می‌توانید یک پنبه را به این دمنوش آغشته کنید و روی پوست بمالید تا لکه‌های پوستی شما برطرف شود.

۱۱- بهبود سلامت قلب

یکی دیگر از فواید دمنوش برگ شاه توت، کمک به سلامت قلب و کاهش کلسترول و فشار خون است. مصرف این دمنوش به سلامت قلب کمک می‌کند و مانع گرفتگی عروق می‌شود.

۱۲- کاهش کلسترول

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دمنوش برگ شاه توت می‌تواند به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و مانع ایجاد التهاب در بدن شود. در یک مطالعه که روی ۲۳ نفر مبتلا به کلسترول بالا انجام شد، مشخص شد که مصرف ۲۸۰ میلی گرم مکمل برگ توت در ۱۲ هفته، موجب می‌شود تا کلسترول بد خون تا حدود ۵/۶ درصد کاهش پیدا کند.

نکاتی که باید در مورد دمنوش برگ شاه توت بدانید

برخی افراد ممکن است به برگ شاه توت حساسیت داشته باشند. مصرف این دمنوش موجب افزایش مقدار تانن در بدن می‌شود و از همین رو ممکن است فرد به تهوع و استفراغ مبتلا شود.

افرادی که به سرطان یا بیماری خاصی مبتلا هستند، نباید از دمنوش برگ شاه توت سیاه استفاده کنند.خانم‌های باردار نباید بدون مشورت با پزشک از دمنوش برگ شاه توت استفاده کنند.افرادی که به دیابت مبتلا هستند و از داروهای کاهنده قند خون استفاده می‌کنند، نباید از این دمنوش استفاده کنند.

برای افزایش اثربخشی این دمنوش بهتر است آن را صبح‌ها به صورت ناشتا یا عصر با ۲ ساعت فاصله از ناهار یا شام مصرف کنید.از مهم‌ترین مضرات برگ شاه توت می‌توان به افت ناگهانی قند خون اشاره کرد. افرادی که قند خون پایینی دارند، نباید از این دمنوش استفاده کنند.

منبع: اکالابلاگ
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان